Havermout koken of niet, verschil?

Discussie in 'De lounge' gestart door Emjay, 13 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emjay

Emjay Bekend lid

17 jan 2012
    993
    0
    16
    In het buitenland
    Vraagje. Ik ben sinds een week of twee begonnen met het toevoegen van wat havermout aan mijn ontbijt. Ik eet altijd cruesli en dat is niet bepaald goed voor de lijn, dus ik eet nu half cruesli en de andere helft brinta met havermout. Maar nu staat op de verpakking dat je de havermout een minuut moet koken. Dat doe ik dus niet, maar maakt dat eigenlijk verschil?

2. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Havermout koken is een heel groot verschil. Ik vind het heerlijk om te kokoen in melk. Dan krijg je namelijk havermout pap. Zalig! En een klein schepje boter of halvarine erin. Dan heb je dus eigenlijk je boterham met halvarine en een glas melk. Alleen het beleg zit er niet bij :)
    Je kunt het ook laten afkoelen in de koelkast en dan heb je de toetjes variant, eventueel met frambozen of aardbeiensaus.

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Maar dan heb je zeker geen brinta , maar havermout vlokken oid?

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm ik kook het ook altijd in melk inderdaad...
    Alleen altijd een hekel aan het pannetje uitschrobben daarna.

Maar vandeweek het gewoon uit de zak in m'n blender geschept en dat smaakte ook prima moet ik zeggen.
    Krijg je beetje het effect van dat "goedemorgen drinkontbijt"

5. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Het zit 'm in de smaak en textuur. Als je het kookt dan wordt het papperig, je kan het ook in de magnetron doen. Rauw is het ook goed te eten hoor, met yoghurt en stukjes fruit of rozijnen erbij.

Ik maak m'n eigen cruesli door een mengsel te maken met havermout, rozijnen, pompoenpitten, zonnebloempitten en honing, en dat in de oven te doen.

6. jacqje

jacqje Lid

8 jul 2006
    84
    0
    6
    Ik eet elke ochtend een soort pap van grove havervlokken en havermoutvlokken. Ik kook het in water. Ik doe er een klontje cocosolie bij(is nu hard met deze temp.) En ik doe er een schep chia zaad bij. Het geheel smaakt mij prima en wordt lekker smeuig(? schrijf je dat zo) door. Het vult een lange tijd en dat is wel lekker als je een beetje aan de lijn wilt doen.

Ik heb wel eens gelezen dat je lichaam het beter kan verteren(er meer uit haalt) als je het kookt.

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik heb gewoon brinta en dat schep ik in gekookte melk (uit de magnetron). Wordt ook papperig.

8. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Ik doe gewoon ongeveer 200/250 gram melk in een bord. 'k Zet het bord op de keukenweegschaal. En dan plusminus 40 gram havermout er doorheen. Vervolgens zo'n 2 minuten in de magnetron. En daarna:
    - wat kaneel erdoor of
    - wat walnoten erdoor of
    - wat rozijnen...

9. Emjay

Emjay Bekend lid

17 jan 2012
    993
    0
    16
    In het buitenland
    Okee als ik de havermout kook wordt het dus meer een papje.. heb trouwens de rolled oats van de euroshopper.

Ik heb deze nu gemixt met brinta, dat doe ik dan 50/50 met cruesli en yoghurt (en een beetje melk om het geen dikke klont te laten worden) voor m'n ontbijt. Echt lekker vind ik het niet, maar ik zit zo wel veel langer vol dan met alleen cruesli. Zolang het voor de spijsvertering geen verschil maakt of je het gekookt of ongekookt eet kan ik het dus gewoon zo blijven eten. :)

Ga jullie "recepten" zeker onthouden! Thanks!

10. mart

mart Fanatiek lid

2 jun 2012
    2.201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik ontbijt met een (zelfgemaakte) mix van havermout, muesli, lijnzaad, rozijnen en fruit en yoghurt. Als ik geen fruit heb dan doe ik er honing doorheen.
    Heerlijk en vult goed hoor!

11. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Als ik havermout eet kook ik het juist niet, ik giet hete melk over de havermout heen. Dan zit er nog iets meer structuur in en wordt het niet zo papperig.

Deel Deze Pagina