Dag dames, Ons dochtertje is inmiddels 1,5 week oud. Ze is heel zoet en lief maar helaas wil het niet zo vlotten met de voeding. Ik wil graag borstvoeding geven, maar inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer... Ik probeer hier even mijn verhaal te doen. Haar kaakje is niet zo sterk en daarom lukt het niet goed haar aan te leggen. Dit zou een kwestie van tijd moeten zijn, vandaar dat we nu vanalles uit de kast halen om haar toch aan de borst te krijgen. - De eerste week hebben we haar via fingerfeeding gevoed met mijn gekolfde melk. - Omdat de aantallen omhooggingen zijn we op advies van een lactatiekundige overgestapt op flesvoeding iedere 3 uur. - Deze voeding kolf ik grotendeels, maar ik red het net niet helemaal. Ik kolf doorgaans zo'n 80 cc en geef 20 cc nutrilon erbij. - Daarnaast probeer ik haar ook nog af en toe aan te leggen. Dat lukt inmiddels steeds beter. Alleen ik heb geen idee hoeveel voeding ze dan binnenkrijgt. Ze drinkt namelijk ontzettend langzaam. Zowel aan de borst als met de fles. Ik ben nu voor 1 voeding al gauw 1,5 uur bezig. 30+ minuten voor de fles, 30 minuten aanleggen, verschonen en kolven. Soms moet ik dan tussendoor ook nog extra nutrilon maken. As ik pech heb is het hele riedeltje afgerond en kan ik een half uur later opnieuw beginnen. Nu kolf ik pas als zij slaapt, maar ik kan me voorstellen dat het ook voor ons dochtertje heel vermoeiend is. Ben benieuwd of jullie tips hebben. Bijvoorbeeld voor speentjes waarmee zij wat sneller drinkt, tips om mijn melkproductie omhoog te krijgen (het zou al schelen als ik alles kon kolven). Verder ben ik benieuwd hoelang jullie over een voeding doen. Hoe lang is het normaal voor een baby om over 100 cc flesvoeding te doen? Misschien moet ik gewoon wat meer accepteren dat nu al mijn aandacht naar de baby gaat...
Meid, wat een ellende en wat knap dat je zo doorzet! Je dochter boft maar met zo'n moeder. De enige manier om je productie omhoog te krijgen is aanleggen, aanleggen, aanleggen. Of kolven natuurlijk. Vooral 's nachts is de productie van prolactine (melkvormend hormoon) hoog, dus het is heel belangrijk dat je nachtvoedingen blijft geven of kolven. Verder doet het er niet zoveel toe hoeveel je dochter per borstvoeding binnenkrijgt. Als ze weer honger krijgt, zal ze opnieuw om een voeding vragen. Sommige kindjes drinken graag grote hoeveelheden ineens, andere liever vaak kleine beetjes. Wat ik zeker zou doen is een lactatiekundige inschakelen. Die kan kijken naar het aanhappen en heeft misschien tips over hoe het beter kan. Je kunt ook je vraag hier op het forum stellen aan een lactatiekundige. Succes!
Gefeliciteerd met de geboorte van je kindje en wat knap dat je zo volhoudt! Het is zwaar nu, maar het is het echt waard! Janneke heeft al wat goede tips gegeven en wat verder belangrijk is om je productie te verhogen is veel rust, warmte, huid op huidcontact en lekker eten en drinken. En aanleggen, aanleggen, aanleggen... Liefst elke twee uur maar dat doe je zo te lezen al. 20 Minuten over een flesje doen is optimaal, dus wellicht een wat groter speentje proberen. Als je live aan de borst voedt, zou je borstcompressie kunnen proberen. Misschien kun je je vraag ook stellen in het borstvoeding-forum, daar zitten veel ervaren bv-mama's die je ook tips kunnen geven. Veel succes en hopelijk drinkt je dochter snel volledig aan de borst!
Tx ladies voor het hart onder de riem. Voor de helderheid, er is al een lactatiekundige langsgeweest en zij komt binnenkort weer. Borstcompressie, huid op huid, veel (proberen) aanleggen doen we allemaal al. Zou een kwestie van tijd moeten zijn volgens lactatiekundige, maar voor mij blijft het voelen als een eindeloze brij van voedingen. Hopelijk komt er snel verbetering!
Je zou kunnen investeren in een draagdoek, kindje lekker tegen je aan dragen. Kan je iemand regelen die jou kan ontlasten in huishoudelijk werk enz zodat jij je sec kan richten op je kleintke, stress is nl niet echt oke in deze situatie. Kruip lekker met je kindje op de bank of op bed en aanleggen aanleggen aanleggen. Sterkte !
Als het aanhappen niet zo goed gaat, is de rugby houding misschien een oplossing. Mijn tweede had een tekort tongriempje, waardoor het aanhappen ook niet goed ging en er erg lang mee bezig was, tot aan tepelkloven en ontsteking toe. Kreeg toen als advies om in rugby houding te gaan voeden. En vanaf toen verliep als het een tierelier. Voor de rest ben ik het ook met de tips van andere hierboven eens. Kom op je kunt het! Niet opgeven, de aanhouder wint! En als het straks als een tierelier verloopt, kun je trots op jezelf zijn!
Gefeliciteerd nog!! Het is wel normaal dat je in deze dagen continu bezig bent met je kleintje en met jezelf, aan elkaar wennen, opstarten, bijkomen, ze is er pas net! Als je het gevoel hebt dat je bezoek, huishouden, babyzorg en nog wat minuutjes voor jezelf nu niet kunt combineren, zou ik zeggen: zeg alles even af voor een paar weekjes, en neem de tijd voor je meisje en je gezin Ik snap wel dat het voeden zo vermoeiend is. Schrijf je op wat je doet? Tijdstip, hoeveelheid (bij flesje) etc? Zo kun je een beeld krijgen van hoeveel ze drinkt en hoevaak, en ook of ze sneller komt na een voeding aan de borst dan aan de fles. Als je de indruk hebt (dat lees ik een beetje nl) dat ze wel behoorlijk wat drinkt aan de borst (omdat ze pas anderhalf of 2 uur later weer wil drinken bijv, misschien iets sneller dan met flesjes, want die drinken toch meestal "makkelijker") kun je proberen steeds meer voedingen aan de borst te geven. Je kindje krijgt er nl normaal meer uit dan de kolf, en zo kun je dan je productie opkrikken en "met haar mee" laten groeien. Je bent dan van al het kolven, flesjes en bijvoeden af, dat zou een boel tijd en gedoe moeten schelen. En hoe sterker zij wordt, zou ze per x meer kunnen gaan drinken en kan je voedfrequentie geleidelijk wat omlaag gaan. Probeer haar dan wel een beetje actief te laten drinken, en dus niet alleen tutten aan de borst, dan weet je nooit wanneer de voeding over is en het "lekker bij mama liggen tutten" is begonnen En hou natuurlijk de plas- en poepluiers in de gaten en haar groei. Misschien kun je haar toch regelmatig wegen (elke 2 dagen ofzo) om het te volgen? Succes!
Wauw! Respect voor jou!! Ik herken dit zo! Mijn dochter was precies hetzelfde, maar ik kreeg daarbij 2 borstontstekingen en ben toen gestopt. (Geen spijt van maar heb soms wel het idee dat het taboe is) Ik ben echt voor bv maar dit moet niet ten koste gaan van alles. Ik kon op een geveven moment niet eens meer van mijn dochter genieten.. Zodra ze wakker was begon ik te zuchten en te huilen.. Eenmaal de fles (eerst ook afgekolfd daarna volledig kunstvoeding) was ik veel rustiger en zij ook.. Ik zeg niet dat je moet stoppen! Maar het is ook geen ramp als je het wel doet.. Ik heb ook alles geprobeerd wat hierboven staat dus heb helaas verder geen tips.. Heel veel succes! Liefs, LB
Gefeliciteerd met je dochter! Wat de anderen al zeggen: Wat goed van je dat je zo doorzet, knap hoor. Misschien een idee om een lactatiekundige te laten meekijken en -denken. Misschien is er iets om het kaakje te trainen? Wellicht weet een lactatiekundige dat ook? Veel succes!
Dag allemaal, Even een korte update. We hebben een paar dagen hard gewerkt en inmiddels zijn we overgestapt op meerendeel borstvoeding op verzoek. Het is dus gelukt! We zijn superblij en trots en hebben ineens zoveel meer tijd
@TS: Wat fijn dat het gelukt is! Dat moet een heel voldaan gevoel geven! Super dat je hebt doorgezet... Hier bleek het 'geheim' het gebruik van een tepelhoedje te zijn... Onze dochter was na een heftige vacuum-verlossing erg misselijk en deed erg haar best om aan te happen, maar dit lukte haar niet goed genoeg... Het putte haar op die manier uit. We hebben op de neo dagenlang afgekolfde melk dmv finger- en cupfeeding gegeven... Ik kolfde toen alle voedingen om de drie uur ( ook 's nachts ). Mijn productie kwam aardig op gang, maar het aanleggen bleef ellendig.... Uiteindelijk de tepelhoedjes erbij getrokken en het kwartje viel. Nu na een week ( qua duur dus niet heel lang hoeven aanrommelen ) drinkt ze goed uit de borst... Wat een verademing... Het niet hoeven kolven en het feit dat ze voldoende voeding 'gewoon' via de borst binnen krijgt!
@levemamatrix super dat het bij jullie gelukt is! Hier idd ook met tepelhoedje. De eerste week gebruikten we die uit het ziekenhuis, maar echt verbetering kwam er pas met de hoedjes van Medela. Inmiddels hebben we al twee dagen volledige borstvoeding achter de rug. Supertrots!
Wat fijn dat het nu beter gaat! Super dat je hebt doorgezet! Hier ook veel met voeding bezig geweest: vingervoeden sonde spuiten in mondje kolven. You name it, we did it hihi Pas na vijf weken had ik het gevoel het onder controle te hebben. Ze kreeg trouwens na drie daagjes al bijvoeding. Groeie start. Kolven ging niet goed. Haalde max 50ml eruit. Na elke voeding wegen. Aan de borst lag ze ook gerust anderhalf uur... Was even doorzetten maar nu geef ik nog steeds bv! Naast kv hoor. Ik ben blij dat ik toen door heb gezet. Je moet maar zo denken, je hebt alle tijd voor je kleintje. Je hoeft nergens heen, geen weer, nix. Neem series op en die kan je kijken tijdens voeden (heb heel wat tlc series gekeken) als het lukt om liggend te voeden, ik legde een boek neer en ging die lezen. Maak het jezelf zo comfortabel mogelijk, dan heeft de kleine ook meer rust. De lieverd. Geniet ervan! (Goed dat je lactatiedeskundige hebt gevraagd, ik had dat niet gedaan en heb daar achteraf spijt van. Ik had er veel van kunnen leren) X
Ik zit ook in dit drama. Ons meisje was 5 dagen oud toen we naar het ziekenhuis moesten omdat ze veel te veel onder haar geboortegewicht was geraakt. Wegen, bv, wegen, fles en dan sondevoeding en dan nog kolven. Wat een uitputtingsslag! En onze dame die hele nachten wakker ligt. Ik ben gesloopt. Ze is nu twee weken en we moeten hier nog wel even blijven. Ze moet 80 cc drinken en drinkt bij ons de helft ongeveer nu. Ik word er zo simpel van. Het gaat zo langzaam. Thuis heb ik straks nog een meisje. Ik ben heel benieuwd hoe ik het dan ga trekken als het zover is.