Hoi hoi, Ik ben pas bevallen en de borstvoeding gaat niet zoals ik het graag zou willen.Hoop dat jullie advies kunnen geven. Onze flinke zoon (11,5 pond) is met een KS ter wereld gekomen.In het ziekenhuis heeft hij naast mijn borstvoeding (die hij de eerste 2 dagen goed dronk) ook bijvoeding gehad. De laatste 2 dagen dronk hij erg onrustig.Eenmaal thuis gekomen dronk hij nog nauwelijks aan de borst.Hij had de rust er niet voor,was erg onrustig tijdens het drinken en werd er vooral erg gefrustreerd van. Toen ben ik gaan kolven en heeft hij 4 dagen mijn borstvoeding via een flesje gekregen (dit ook omdat hij erg aan het afvallen was). Uit het flesje dronk hij goed,al ging het de eerste dagen ook moeizaam omdat hij zo moe was.Hij is daarmee goed aangekomen iig. Sinds 3 dagen probeer ik hem live te laten drinken.Dit lukt echt niet.Hij wil mijn tepel niet,lijkt hem naar buiten te duwen. Toch dronk hij eergister ineens 1 hele voeding uit mijn borst,hij kan het dus wel.Daarna heeft hij dat niet meer gedaan. Gisteren geprobeerd om hem te laten drinken met het speentje van de fles op mijn tepel.Dat ging goed,hij dronk goed 1 borst leeg. Nu is het weer rommelig.Hij drinkt wel aan mijn borst (met speentje),maar valt daarbij erg snel in slaap.Ik krijg hem dan maar moeilijk wakker. Als ik hem dan wakker heb dan drinkt hij erg geirriteerd en onrustig waardoor ik weer pijnlijke tepels krijg. Ik weet niet zo goed meer wat ik nog kan proberen.Ik heb melk genoeg,m`n zoon heeft laten zien dat hij het wel kan en toch lukt het niet om rustig te voeden en hem in 1x 1 voeding te laten drinken. Hebben jullie tips of ideeen? Ik wil zo graag dat de bv gaat lukken! Bedankt alvast!
Hoi. Gefeliciteerd met de geboorte van je zoon. Wat goed dat je " vroeg" je vraag steld. Je verteld dat hij snel in slaap valt, hoe is je productie? Het kan zijn dat je zoontje zijn hele voeding uit 1 borst drinkt. Je hoeft niet persee beide borsten aan te bieden. Als hij 1 borst goed leeg drinkt is dat prima, je kan (als hij dat wilt) de andere borst als toetje geven. Wissel wel per borst af met de "hele" voeding zodat beide borsten goed gestimuleerd blijven om melk aan te maken. Pijnlijke tepels: Waarschijnlijk heeft je zoontje de tepel niet goed in zijn mond. Hij moet een grote hap nemen, waarbij de tepelhof of een groot gedeelte daarvan in zijn mond verdwijnt. Als dat niet zo is, moet je weer opnieuw aanleggen. Het is borstvoeding, geen tepelvoeding Borstvoeding is de eerste paar seconden na aanleggen gevoelig, maar dat moet snel wegtrekken. Het mag geen pijn doen. Onrust: Dit kan zijn, omdat hij zijn volledige voeding uit 1 borst haalt en dus geen "trek" meer heeft in een 2e ronde. Spuugd hij? mondjes of merk je dat er voeding terug loopt zijn mondje in (herkauwen zeg maar?) Het kan dan helpen om hem na de voeding rechtop tegen je aan te leggen. De zwaartekracht gebruiken. Misschien helpt een andere voedings houding? Flesspeen op je borst: Als dit voor jou werkt, is het een goed manier om langzaam aan over te gaan naar "kaal" aan de borst. Je kan proberen om nadat je melk is gaan stromen om die speen weg te halen en aan de borst te leggen. Het kan zijn dat hij meteen verder drinkt of dat hij stopt en alleen met de speen verder drinkt, Blijft het proberen. Mocht dit je niet kunnen helpen, dan zou ik een lactatiekundige bij jou in de buurt mee laten kijken met een voeding. Groetjes Saskia
Dankjewel voor je reactie.Inmiddels is er een hoop veranderd. Ons mannetje heeft het ineens onder de knie! Hij heeft de rust gevonden om te drinken (zonder speentje oid) en om goed door te drinken.Het aanleggen gaat soms een beetje moeizaam maar lukt toch iedere keer weer. Nu heb ik alleen links erg veel pijn aan mijn tepel.Mss door het aanleggen wat niet in 1x goed gaat? Hij hapt daarna wel goed en heeft mijn tepel goed in zijn mond.Drinken doet hij dan prima. Wel is hij heel erg sterk,zo ook in zijn kaken.Die klemt hij vrij strak op elkaar tijdens het drinken.Als ik hem los wil maken van mijn borst krijg ik er met moeite mijn pink tussen. Mijn tepel doet nu continue pijn en daar baal ik van.Ik heb straks de voeding links gekolfd en rechts heeft m`n zoontje live gedronken.Dat gaat op zich even prima.Ik hoop dat links m`n tepel zo kan herstellen. Maar mss heb je nog andere ideeen?
Hoi, Fijn om te horen dat hij zonder flesspeen kan drinken, wel vervelend dat je linker tepel pijn doet. Ik denk dat hij aan je linkerborst toch niet goed aanhapt. Je kindje zou zijn tong over zijn onderkaak moeten leggen om te drinken en dat lukt niet als hij "bijt". Ik denk dat het goed is als een lactatiekundige bij jou in de buurt een voeding mee kijkt. En je dan een aantal tips kan geven. Succes. Groetjes Saskia
De lactatiekundige komt maandagochtend meekijken met de voeding! Hoop dat ze kan helpen,vind het zo jammer dat het niet zo goed gaat. Tot maandag kolf ik links af.
Vanmorgen is de lactatiekundige geweest en ben er een stuk wijzer door geworden! Ons mannetje heeft heel veel ruimte in zijn mondje/gehemelte.Daardoor lukt het niet goed om mijn tepel vacuuum te zuigen en goed achter in zijn mondje te krijgen. Daardoor laat hij sneller los en pakt de tepel niet helemaal goed in zijn mond. Nu heb ik tips gekregen hoe ik hem het beste kan aanleggen.Ik voed zelf nu nog het liefste liggend of in de rugby houding (heb erg grote borsten).Het is belangrijk dat ons mannetje dan iets lager ligt onder mijn borst.Dus niet de tepel recht voor zijn mondje zeg maar maar meer bij zijn neus zodat hij iets omhoog moet om mijn tepel te pakken.Op die manier krijgt hij meer borst/tepel in zijn mond en lukt het veel beter om te drinken. En daarnaast de melk meesturen door borstcompressie.Omdat ons mannetje het zo makkelijk heeft gehad in mijn buik (voeding genoeg) vind hij het nu ook wel snel prima.Door even een beetje mee te helpen zal hij het wss beter onder de knie krijgen. Ik heb er weer alle vertrouwen in,het zal wat tijd en geduld kosten.Maar gelukkig heb ik dat in overvloed
Hoi, Wat fijn dat het bezoek van een lactatiekundige heeft geholpen! Leuk dat je even heb laten weten hoe het is afgelopen. Ik wens je een fijne borstvoedingsperiode toe. Groetjes Saskia