Rustmaand na verse tp of door met cryo?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Wonderbeeb2, Jan 26, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wonderbeeb2

Wonderbeeb2 Actief lid

Aug 31, 2021
    236
    82
    28
    Female
    Hi meiden,

Ik zit in dubio.
    2 weken terug punctie gehad (ICSI)
    +25 follikkels
    17 eicellen
    9 rijp
    5 bevrucht
    1 verste tp 5 daags 4AA
    3 cryos 5 daags over

Ik vond het best zwaar na de punctie. Zat tegen overstimulatie aan met kans OHSS gelukkig uiteindelijk beter gegaan en een verse tp gehad. Na de tp begon ik wel echt heel erg verzwakt te raken. Ik had overal tintelingen in mijn lijf, koude voeten, koude handen, veel nachtzweten en enorm slap en ellendig voelde ik me.

Had ook echt het idee dat deze embryo 0 kans van overleven zou hebben met hoe slecht ik me voelde.
    Of het nu bijwerkingen van utrogestan en synarel was? Of gewoon de totale belasting van punctie en tp, ik heb geen idee.

Inmiddels ben ik aan de beterende hand en voel ik me wat fitter. De menstruatie is doorgebroken zoals ik al dacht. Had ook al 7 dagen na de tp spotting.

Nu is het advies om een maand rust in te lassen. Maar mentaal ga ik erg slecht op "niets" doen. Ik wil door en voel me steeds beter met de dag.

Ik heb pcos dus van mezelf geen cyclus. Dus ik zou progynova moeten gaan nemen en dan een echo voor het baarmoederslijmvlies te meten.

Wat is wijsheid? En wie heeft er goede ervaringen met de cryo tp van een 5 daagse? heb je na een verse tp ook eerst gewacht of ging je gelijk door?

2. Kramertje

Kramertje VIP lid

Apr 4, 2019
    7,270
    5,870
    113
    Female
    Bij (bijna) alle ziekenhuizen en klinieken heb je een maand wachttijd na een punctie en dat is niet voor niks. Je lichaam heeft ontzettend veel te voortduren gehad en heeft echt even nodig weer bij te komen. Ik heb in diversen ziekenhuizen en klinieken in Europa gelopen en in Spanje/Portugal doen ze na een punctie niet eens een verse terugplaatsing. Ik zou het advies van je kliniek gewoon opvolgen en even je lichaam laten bijkomen van deze zware punctie en zelfs bijna overstimulatie.

3. Wonderbeeb2

Wonderbeeb2 Actief lid

Aug 31, 2021
    236
    82
    28
    Female
    Oh ja ik lees vooral dat ze bij ons wel gelijk door mogen. En ook van wat meiden uit mn ivf groep.
    Ik heb maandag sowieso een uitgangsecho om te kijken of alles rustig is. Afhankelijk van die echo zal ik dan de beslissing maken.

Wat betreft de verse tp hoor ik die geluiden ook vanuit Duitsland. Dat ze dat toch liever ook zouden willen. Achteraf had deze tp voor mij sowieso geen kans van slagen.

4. Flowertje27

Flowertje27 Fanatiek lid

Dec 31, 2020
    3,003
    2,492
    113
    Female
    Ik zou eigenlijk ook even wachten hoe moeilijk ook. Even goed herstellen, goed aan je gezondheid werken. Supplementen nemen, gezond eten en veel rust.
    Denk dat de kans van slagen dan groter wordt de maand erna als je lekkerder in je vel zit! Succes met de keuze!

Wonderbeeb2 likes this.
  5. Wonderbeeb2

Wonderbeeb2 Actief lid

Aug 31, 2021
    236
    82
    28
    Female
    Ja heb besloten dat ik idd een rustmaand neem en het advies gewoon opvolg. Lastig maar wil.idd liever gewoon helemaal fit zijn :)

6. Basilicum

Basilicum Fanatiek lid

Nov 9, 2022
    3,316
    3,307
    113
    Female
    Ik moest vanmorgen het ZH (EMC) bellen om mijn negatieve test door te geven van de verse terugplaatsing direct na de punctie, en ik moet op dag 2 van de menstruatie bellen voor een uitgangsecho en wij gaan direct door met een cryo. Rustmaand was niet nodig zeiden ze. Door dit topic ga ik daar toch aan twijfelen :|
    Ik voel me goed en fit, had wel een flinke opbrengst (19 eicellen, uiteindelijk 1 verse en 6 cryo's) maar geen OHSS ontwikkeld. Misschien omdat ik geen cyclus van mezelf heb dat het niet uitmaakt of ik een rustmaand heb. @Wonderbeeb2 is er uit jouw echo iets gekomen dat je toch voor een rustmaand hebt gekozen?

7. Wonderbeeb2

Wonderbeeb2 Actief lid

Aug 31, 2021
    236
    82
    28
    Female
    Hai,

Ik heb geen echo gemaakt en gekozen voor een rust maand. Ik heb ook geen cyclus van mezelf dus dan gelijk weer aan de hormonen doet mijn lijf geen goed. Ik voelde me ook wel fit. Maar na uitleg van kliniek, toch besloten het niet te doen.

Wil echt zeker 100% goed zijn lichamelijk voor een cryo. Ik heb er vrede mee

Basilicum likes this.
  8. Frasseke

Frasseke Bekend lid

Apr 21, 2023
    566
    750
    93
    Female
    Hoewel je al besloten heb je rustmaand te nemen wilde ik nog even reageren. Ik had geen verse TP in mijn punctie maand. Hebt toen wel een rustmaand moeten nemen, en daar lekker van genoten met een wijntje hier, wat zwanger niet mag daar. Was een hele fijne maand om even echt pauze te nemen. Daarna cryo terugplaatsing en TADA nu 16 weken zwanger!! Wat ik vooral wil zeggen, geniet ook gewoon even lekker van het helemaal niets hebben en focus je daarna weer op de kinderwens :)

Wonderbeeb2 likes this.
  9. Jonahah

Jonahah Lid

Aug 1, 2023
    47
    11
    8
    Bij ons in zwolle had ik verplicht een wachtmaand. Wat ik eigenlijk ook wel lekker vond altijd tussendoor.

Wonderbeeb2 likes this.
  10. Wonderbeeb2

Wonderbeeb2 Actief lid

Aug 31, 2021
    236
    82
    28
    Female
    Ja inmiddels is mn rustmaand voorbij en ik vond het idd heeeerlijk! Uiteindelijk zeker een goede keuze en snap ik het ook. Wat een verschil zeg.
    Ik heb nu op dag 30 van mijn eigen cyclus een spontane eisprong (net na start proverakuur ) kwam die toch door.

En merk wel gelijk dat ik me wat slapper voel na eisprong.

Als het goed is dan kunnen we in maart voor de cryo gaan zodra ik ongesteld ga worden!

Gefeliciteerd. Mooi verhaal van jou :) ik heb ook ff genoten en lekker af en toe wat wijntjes gedronken. Voelde me weer mezelf en heeft me goed gedaan.

Frasseke likes this.

Share This Page