Borstvoeding na borstkanker

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Kruimel2010, 13 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Zes jaar geleden kreeg ik ( ik was 28 ) borstkanker. Na operaties, bestralingen (met boost), chemo- en hormoontherapie gaat het nog steeds goed. Sterker nog: het gaat geweldig: ik ben zwanger (ja, anders was je hier ook niet hè?)! Ons hele bijzondere wondertje groeit lekker in mijn buik!

Na de geboorte wil ik graag borstvoeding gaan geven! Waarschijnlijk met één borst, want de bestraalde borst groeit niet mee.... Nou ken ik wel wat meiden die na een amputatie borstvoeding hebben gegeven, maar geen meiden die na een borstsparende operatie met bestraling bv hebben gegeven... Maar: wil me wel goed voorbereiden op wat komen gaat. Is er wellicht een lactatiekundige die hier ervaring mee heeft?!

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi,

Ik heb hier geen ervaring mee, maar zoals je zelf al aangeeft; de bestraalde borst groeit niet mee: daar is het klierweefsel aangetast door de bestraling.
    Deze borst zal waarschijnlijk niet gaan produceren.
    Je kunt misschien het beste er vanuitgaan dat je je baby straks met één borst gaat voeden, en dit kan prima zoals je misschien wel weet.
    Als de bestraalde borst toch een klein beetje meedoet; lijkt het me dat je dat ook gewoon kunt gebruiken. Die borst heeft nu weer gezond weefsel, dus aanleggen aan die kant kan ook zeker geen kwaad. Verwacht er qua productie maar niet te veel van.

Veel succes straks!
    Linda

3. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt inderdaad prima met één borst voeden, maar hoe bereid je je goed voor? Ik neem aan dat die borst het zwaarder gaat krijgen, je kunt niet even afwisselen.. bovendien zou er in die andere zomaar stuwing kunnen ontstaan omdat de niet bestraalde helft nog wel wat doet? Kun je dit voor zijn? Kortom: zijn er tips voor het voeden met één borst?

Misschien kent er iemand ervaringsdeskundigen?!

Deel Deze Pagina