Kolven afbouwen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door beebj, 2 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beebj

beebj Niet meer actief

Ik kolfde 4x per dag 100 a 150ml uit alle twee de borsten te samen. Heb een dubbele elektrische kolf, dus kolfde dan 10 a 15 minuten. Daarna waren m'n borsten altijd soepel. Kolfde alleen overdag hoor, dus niet snachts.

Nu wil ik het kolven (snel) afbouwen, de melk productie moet stoppen. Ben nu sinds 17 augustus bezig met kolven, dus een goeie 2 weken.

Ben nu in 1x overgestapt naar 2x per dag kolven en dan ook 15 minuten. Heb dan meestal 100ml te samen. Alleen blijf ik harde plekken in m'n borsten houden. Ze worden niet soepel er van.

Wat is jullie advies?? Die harde plekken zijn niet aangenaam...

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    #2 Zoe123, 2 sep 2014
    Laatst bewerkt: 2 sep 2014
    Je zegt het zelf al, harde plekken.
    Een duidelijk teken dat je te snel afbouwt.
    Snel en afbouwen, dat is een niet passende combi....
    Is er een reden dat he zo'n haast hebt?
    Zeker voor een dysmatuurtje is bv super!

Rustig aan, borsten die niet genoeg stimulans krijgen, begrijpen het
    op een gegeven moment wel.

Een.borstontsteking daar zit je echt niet op te wachten!

3. beebj

beebj Niet meer actief

Hoe kan ik dan het beste afbouwen met kolven? Als ik harde plekken heb, moet ik dan kolven? Of moet ik kolven op vaste momenten? Heb nu erg pijnlijke en harde borsten.. Onder de douche weg masseren lukt niet. Weg kolven lukt ook niet. De druk is er wel iets af, maar blijft hard.

Onze dochter is prematuur, niet dysmatuur. Zij krijgt flesvoeding wegens bepaalde redenen.

De kolf die ik heb, huur ik. Die kosten lopen ook flink door. Zit er niet op te wachten om er weken over te doen om af te bouwen. Als het niet anders kan, zal ik wel moeten natuurlijk. Ik weet gewoon echt niet hoe ik het moet doen...

En buiten dat steek je ongemerkt heeeeel veel tijd in het kolven. Heb nergens meer tijd voor.

4. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Ik denk dat in 1keer van 4 naar 2 keer kolven te snel is geweest. Als je bv gaat afbouwen adviseren ze ook om 1 voeding per week af te bouwen.

Ik zou dus beginnen met 3x daags kolven, gewoon de tijd die je gewend bent, dus 10-15min. En na een week, of als je geen stuwing tussendoor meer hebt weer een kolfmoment eraf halen. Dan doe je er dus 3 weken over om af te bouwen. Maar dit zorgt er wel voor dat je geen ontstekingen krijgt, daar zit je ook niet op te wachten.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je op dit moment moet focussen op de plekken wegkrijgen.
    Dat heeft nu prioriteit boven afbouwen. Anders loop je echt een grote kans op
    een borstontsteking.
    Leg voor het kolven een warm compres op de borst.
    Dan kolven.
    Daarna koelen.

Pas als de harde plekken weg zijn, ga je verder met afbouwen, zoals hierboven beschreven.

Kolven neemt inderdaad veel tijd in beslag, maar als je wel borstvoeding wil geven, tja,
    het is voor een goed doel.
    De eerste weken met je kindje, zeker de 1e, heb je überhaupt eigenlijk
    heel weinig tijd voor andere dingen.
    Voeden neemt dan nog veel tijd in beslag.

Deel Deze Pagina