Voedsel (noten) allergie. Ervaring gezocht.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door merah, 31 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Achtergrond: Mijn middelste is allergisch voor verschillende soorten noten. Ze heeft een epipen.

Vanmiddag was ik op een feestje met mijn jongste van 3. Er stond een bakje gemengde noten op tafel en hij pakte er een hazelnoot uit en heeft die opgegeten. Prima, allergie kan bijna niet, want hij eet ook hazelnootpasta.
    Hij zat op mijn schoot, dus kon zijn gezicht niet zien, maar ik merkte op een gegeven moment dat hij in 1 van zijn ogen zat te wrijven. Hij zag eruit als op de foto.

Nu vraag ik me af: zou hij allergisch kunnen zijn voor 1 van de andere noten uit het bakje en dit met z’n hand in z’n oog hebben gewreven, met dit als gevolg? Op internet lees ik overal dat een allergische reactie zich altijd uit in beide ogen. Maar als hij wel in de ene heeft gewreven en niet in de andere... Wat me bijzonder opviel was dat ook het oogvlies hele maal dik en rood was. Alsof hij een heel groot snotje in z’n oog had. Iemand ervaring mee?

Bijgevoegde bestanden:

2. DDucky

DDucky Bekend lid

7 jul 2014
    997
    317
    63
    Hoe gaat het nu?

Mijn man heeft een noten/pinda intolerantie (wel zonder epi pen) maar hij kan al symptomen hebben als bijv. een broodje dat hij eet nog maar licht in aanraking is geweest met iets van bijv. cashewnoten. De ene keer zwellen zijn lippen dan ook mee op, en de andere keer niet: terwijl het altijd iets is dat hij eet of drinkt.
    Daarmee wil ik zeggen: ja, ik denk dat het mogelijk is dat hij maar aan 1 oog symptomen vertoont.

Mijn man kan sommige noten wel eten zoals walnoten, maar die eet hij ook alleen als ze uit een apart zakje komen zonder andere noten erbij.

Hopelijk heb je hier iets aan en gaat het nu al beter met je zoon!

3. Mama&Go

Mama&Go Actief lid

5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Hazelnoot zou toch kunnen, want een allergie bouwt zich op. Deze hazelnoot zou ook de bekende druppel kunnen zijn. Maar ook van kruisbesmetting kan sprake zijn. Zo mag ik nooit een boterham van kind leggen op een bord waar een noot heeft gelegen, want dat zou levensgevaarlijk kunnen zijn.

Ik zou er dinsdag toch mee naar de huisarts gaan vooral omdat je middelste het dus (ook) heeft. En het zit blijkbaar in de familie. Zo heeft kind van hierboven een klein brusje en daar komen inmiddels ook steeds meer allergieën bij.

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dat kan een reactie zijn. Dl kreeg ooit (als baby) een boterham met biologische dynamische etc jam. Ze weigerde vanaf hap 1, maar het kwam dus wel op haar wang, lip en neus: overal waar het zat werd dik, en kwamen zelfs blaren. Daarna heeft ze trouwens nooit meer een allergische reactie gehad (maar die jam heb ik maar niet meer gekocht).

5. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Het kan best.. een allergie kan worden opgebouwd als je ermee in aanraking komt. Ik heb zelf ook notenallergie, maar kan nu bv nog wel sporen van noten verdragen. Dat kan zo veranderen natuurlijk. Ik heb altijd gewoon noten/amandelen/hazelnoten enz kunnen eten, tot een bepaalde ‘druppel’. Achteraf wel altijd buikpijn gehad van pinda-m&m haha

Een verhitte/verwerkte vorm kan een andere ‘samenstelling’ hebben dan de gewone vorm. Ik kan bv niet tegen ‘rauwe’ appel, maar gebakken of verhit weer wel. De enzymen waar ik allergisch voor ben zijn dan kapot door hitte.

Gewoon even laten testen voor alle zekerheid! Zeker met al zo’n heftige reactie

Deel Deze Pagina