Hallo, Omdat ik in het buitenland woon en daar weinig aandacht is voor voedsel gedurende de zwangerschap heb ik daar in de eerste maanden van mijn zwangerschap ook niet zo heel veel bij stil gestaan. Momenteel verdiep ik me hier meer in... Ik weet nog dat ik eerder in mijn zwangerschap een keer een Franse kaas heb gegeten en ook een keer een ander soort witte zachte kaas. Dit is ondertussen maanden geleden (4 maanden den ik) en heb nergens last van gehad. Betekent dit ook dat ik geen listeria bacterie heb opgelopen? Ik lees namelijk dat het ook zonder verschijnselen wel aanwezig kan zijn... Hoe groot is eigenlijk de kans om een dergelijke bacterie op te lopen? Moet ik me zorgen maken om dat ik dat gedurende de zwangerschap wel eens heb gegeten (maanden geleden dus)? Nu ik me meer verdiep in wat ik wel en beter niet kan eten maak ik me al snel veel zorgen. Zelfs een hapje van de vorige dag opwarmen doe ik al liever niet meer. Sla ik hier in door? Ik ben nu overigens 34 weken zwanger en alles ziet er goed uit. Groetjes, Eline
hoi Eline, maak je geen zorgen! De kans dat je rauwmelkse kaas hebt gegeten die besmet was is gelukkig heel klein. Een hapje opwarmen van de vorige dag kan ook geen kwaad hoor. Mirjam