Voedsel

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door E0704, 15 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. E0704

E0704 Nieuw lid

15 jun 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal.
    Ik zal me even voorstellen. Ik ben E.
    Ik weet sinds gisteren dat ik in verwachting ben. 4weken en 2 dagen vandaag.
    Natuurlijk zijn we helemaal happy met de zwangerschap.

Nu ben ik alleen onwijs onzeker over voeding. Wat mag wel en wat mag absoluut niet.
    Zo bang dat ik het niet goed doe. Herkennen jullie dit? En weten jullie wat je wel en niet mag eten en drinken? Het is trouwens mijn eerste zwangerschap.

Groetjes E

2. ThinkPink1201

ThinkPink1201 Bekend lid

19 mei 2013
    750
    1
    0
    Fotografie
    Zelzate
    eens je bloed laten prikken dan kunnen ze zien of je immuun bent voor toxoplasmose...

Als je niet immuun bent, dan mag je geen rauw vlees meer eten, eieren moeten goed gebakken worden, rauwe groenten goed spoelen...

als je wel immuun bent, mag je alles eten...

3. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Hi TS, van harte gefeliciteerd met zwangerschap! Je angst om 'dingen'' verkeerd te doen is volkomen normaal hoor! (ook mijn eerste zwangerschap) in het begin kon ik nog behoorlijk stressen. Nu laat ik het ''los'' en gebruik mijn gezond verstand.

Volgens mijn VK kun je het beste het voedingscentrum aanhouden. Verder alles van het internet vergeten :)

Het voedingscentrum heeft ook een boekje over eten tijdens zwangerschap dat je gratis kunt bestellen. Maar de site is ook al prima: Eten en drinken tijdens de zwangerschap | Voedingscentrum

Geniet van je zwangerschap!

4. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    huh, bloedprikken daarvoor heb ik nog nooit van gehoord?

NOOIT:
    roken
    alcohol
    filet americain
    rauwe vleeswaren
    verse rauwmelkse kazen
    ( je mag dus wel gewoon brie uit de koeling, maar geen verse brie van de kaasboer, er moet op de verpakking gepasteuriseerd staan, zodra er rauwmelks op staat, laten staan!)
    Vacuum verpakte vissoorten zoals gerookte zalm e.d.

In principe mag je wel sushi eten, mits je ZEKER weet dat de gebruike vis dus niet uit een vacuum verpakking komt.

eeeeh, oh ja, leverpastei en pate enzo, met mate ivm. Vitamine A, daar mag je wel wat van, maar niet elke dag bijv.

ik denk dat je zo een heel eind komt :)

5. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Online zijn heel veel lijstjes te vinden wat je wel en niet mag. Ook apps hebben die lijstjes en zijn soms erg handig. Wat je wel en niet mag is niet zo 123 even te vertellen, dat hangt soms van de bereiding af, of het gemaakt is met melk/eieren/alcohol etc etc etc
    Maak je in ieder geval niet te snel te druk. Je kindje kan heel wat hebben en als het vruchtje nu al te zwak is zal het niet lang bij je blijven.
    Succes

6. ThinkPink1201

ThinkPink1201 Bekend lid

19 mei 2013
    750
    1
    0
    Fotografie
    Zelzate
    hier in België wordt er altijd een bloedtest gedaan om te kijken of je immuun bent voor toxoplasmose :)

7. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    dus dan mag je wel gewoon filet americain eten???? dat wil ik ook!!! hahahahaha

8. Mirtje87

Mirtje87 Bekend lid

1 apr 2013
    638
    0
    16
    Vrouw
    Ooo, dat moet ook in Nederland komen! Ik mis mijn wekelijkse broodje Carpaccio zo erg!

9. E0704

E0704 Nieuw lid

15 jun 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat ideaal zo'n bloedtest. Dat wil ik ook wel inderdaad. Maar toxoplasmose kun je alleen krijgen door de kattenbak toch? De rest zijn toch andere bacteriën zoals listeriabacterie geloof ik?

10. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Toxoplasmose kun je krijgen door de kattenbak maar het komt ook voor in vlees (vandaar het doorbakken van vlees essentieel is) en het kan op rauw ongewassen fruit en groente zitten dus altijd goed afwassen!

Verder idd listeria etc.

Meningen zijn verdeeld over rauwe vis overigens; de 1 zegt dat het mag, de ander niet dus ik zou voor het zekere gaan en niet doen.
    In rauwe vis kunnen ook parasieten zitten (vandaar een hoop darmkanker en maag en darmproblemen in Japan).

Deel Deze Pagina