Hallo allemaal, Ik vind het een beetje lastig waar ik dit moet plaatsen, omdat het over mijn dochter gaat, maar het is toch ook een beetje een algemene vraag. Wij hebben 3 dochters met een behoorlijke voedselallergie. Van de oudste 2 hebben we het goed onder controle en weten we ondertussen wat wel en wat niet kan. Voor de jongste van 1,5 moeten we helaas weer van vooraf aan beginnen. Een hele zoektocht weer helaas. Ze kan sowieso geen koemelk verdragen. Het slaat bij haar op haar darmen. Slecht in haar vel en 10 van die vieze zure luiers was heel normaal. We hadden het aardig onder controle, maar zijn sinds een paar weken weer aan het tobben. Nu blijkt het appel te zijn waar ze dus last van heeft. Na 2 dagen geen appel gaat het weer hartstikke goed. Denk je alles te weten, want we zijn wat dat betreft geen groentjes meer, maar appel was ik toch niet zomaar op gekomen. Nu durf ik even helemaal geen fruit te geven. Het moet eerst maar weer even helemaal goed gaan. Alleen op gebied van "fruitallergie" ben ik dus helemaal niet thuis. Behalve aardbei, want daar kan de middelste dus ook echt niet tegen. Mijn vraag is eigenlijk of iemand misschien weet welke fruitsoorten het minst allergiegevoelig zijn? Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik kan er eerlijk gezegd niet zo heel veel op vinden op internet. Groetjes An
Hmm dat ging fout. Hier ook twee allergische kinderen, maar gelukkig niet voor fruit. Wat ik weleens gehoord heb is dat je het fruit zou kunnen koken (kort). Dit zou de allergenen afzwakken
Ik weet wel dat aardbei, ananas en appel de meest 'allergene' fruitsoorten zijn. Banaan valt misschien mee? Of peer? Ik zou niet weten waarom peer wel zou kunnen en appel niet, maar nou ja
Mijn man is allergisch voor appel, maar als hij de appel even 15 sec in de magnetron doet, dan is er niets aan de hand. Verder is hij ook gevoelig voor aardbei en kiwi. Zijn mond/tong en keel zwellen trouwens op van deze fruitsoorten.
Lastig zeg! En heel vervelend voor ze. Ik ben zelf gevoelig voor ananas, kiwi en banaan. Niet heel heftig, maar genoeg om ervoor te kiezen ze te laten liggen. Bij ananas en kiwi krijg ik een hele zere mond en tong en van banaan krijg ik flinke buikkrampen. Verhitte ananas gaat trouwens goed en hele rijpe (bruine) bananen gaan ook goed. Dus misschien als je ervoor zorgt dat het echt rijp is en verhit is geweest, ze er geen last van heeft?
Collega van mij ook allergisch voor veel fruit, maar niet voor citrus vruchten. Als fruit verwarmd is geweest is ze er niet meer allergisch voor. Dus appeltaart en appelmoes gaat goed. Gewoon appel niet.
Ik heb zelf ook een fruit allergie. Dat wil zeggen dat ik geen appel peer enz kan eten. Alle steen vruchten verdraag ik niet.
Mijn dochter heeft toevallig een jongen in haar klas zitten met een appelallergie, hij komt dan helemaal onder de uitslag te zitten, ook als een klasgenoot een appel eet en hem daarna aanraakt. Zodra de appel bewerkt is (appelmoes etc) is er niets aan de hand wat op zich fijn is want heel veel dingen bevatten appel(sap) (zelfs als je het helemaal niet verwacht)
Appel, aardbei en kiwi zijn veel gehoorde vruchten. Mbt appel er schijnen wel allergievriendelijke appels te zijn (Santana en elise) Verder geen tips
Mijn vriend is ook allergisch voor appel maar ook voor peer en kersen. Gekookt kan hij appel overigens wel gewoon eten.
Mijn dochter moest ook op streng dieet toen ze 1 was. Ze mocht geen melk meer inderdaad en geen citrusvruchten. Ik kan niet goed tegen kiwi. Dan zwel ik zeg maar op, dat heeft zij niet.
Is volgens mij erg persoonlijk, mijn dochter heeft last van ananas, appel, kiwi, aardbei, maar toch ook soms banaan. Steenvruchten gaan wel goed.
Ik heb zelf een fruitallergie, je kunt je laten testen op welk fruit, toen ik klein was is dit bij mij ook gebeurd. Ik verdraag niets, ik hoef maar iets sap in mijn oog te krijgen, bijv. na snijden van fruit voor de kinderen, en dan is het al mis.. Oog gaat branden en tintelen, word vuurrood.. Bij mij zwelt mn keel ook op, dus eet maar multivitamines! Dat verhitten kan ik wel eens proberen!
Mijn dochtertje is ook allergisch voor appels. Maar kan dus ook niet tegen appelsap, appelmoes of waar er dan ook maar appel in verwerkt is. Ze begint dat heel erg te hoesten alsof ze stikt, en krijgt gelijk uitslag eerst rond haar mond, later ook eczeem op haar ellebogen en flinke spuitluiers. We hebben heel veel soorten fruit geprobeerd tot nu toe en dit lijkt het enige te zijn.
Dat is zo persoonlijk, ik ben bang dat wij je daar niet direct mee zullen kunnen helpen. Ik ben bijvoorbeeld anafylactisch voor appel en banaan, maar peer/druiven/watermeloen/citroen/framboos/bosbes gaan prima.
Ik ben ook allergische voor veel fruit. Het klopt wel dat ik het beter kan verdragen als de kook erover geweest is. Wat bij mij wel gaat is galia meloen, mandarijn en kiwi gold. Overigens kan ik in de lente en zomer bijna geen aardappelen schillen zonder dikke ogen te hebben.
ik denk niet dat je een eenduidig antwoord gaat vinden. Zl reageert hier op vrijwel alle roodfruit soorten en kiwi en Ananas. Hij reageert ook op producten die wel verhit zijn (denk jam etc). Meloen, druiven en mandarijnen gaan hier dan weer prima. Hij krijgt er trouwens dikke oogleden en huiduitslag van.
ik heb zelf ook een fruitallergie. Ik reageer net als elleke al op een druppel appel op mijn lip. Dan eet ik het niet eens. Die zwelt dan helemaal op. Erg vervelend als je fruit wil schoonmaken voor je kinderen. Er is overigens wel een anti allergie appel te koop bij de groentenboer, en verhit kan ik het ook eten, dus appeltaart en appelmoes kan ik wel hebben. Verder kan ik weinig fruit hebben. Alleen citrusvruchten en klein beetje banaan. Druiven, meloen en Lychee kan ik ook hebben. Maar fruit als: aardbei, kersen, kiwi, perzik, ananas etc hoef ik niet eens naar te kijken. Hier inderdaad ook multivitaminen, het is niet anders.
Ik ken dit van mijn oudste inmiddels 19. Zij had ook koemelkallergie en uiteindelijk ook bijzonder veel last van hooikoorts en huisstofmijt. Als kruisrectie kan zij nog steeds geen appel eten bijvoorbeeld. Ik zou eens googlen op kruisreacties fruit. Hoe zij het destijds uitlegde( het is wel echt al dik 15 jaar geleden hoor) is dat wanneer zij al heel veel last heeft van haar hooikoorts en zij eet bijvoorbeeld een appel dan zal zij daar erger op reageren dan wanneer zij in de winter een appel eet. Reactie is bijna direct niezen en opgezwollen keel. Ze heeft dit ook met kiwi heel erg. Aardbeien ook maar afspoelen onder warm water zou moeten helpen. Beetje warrig verhaal, hoop dat je er iets aan hebt. Hier wat meer uitleg, zou je overigens wel adviseren om een doorverwijzing te vragen naar een goede allergoloog. Mocht je in de buurt van R'dam wonen dan zou ik naar het Sophia gaa, daar zit een hele fijne.https://www.voedselallergie.nl/over-stichting-voedselallergie/76-over-allergie/wat-is-voedselallergie/465-kruisreacties.html