Cakevraag

Discussie in 'De lounge' gestart door Polletjepiek, 10 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hallo

Ik heb nu een cake in de oven staan. Maar de bovenkant wordt weer bol en barst dan ook wat open.
    Dit gebeurt eigenlijk altijd als ik een cake maak.

Hoe kan ik dit voorkomen?

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

De oven ietsje lager zetten en de cake iets langer bakken zou je kunnen proberen

3. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Oh ik vind dat er juist altijd wel leuk uitzien haha.

4. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

o ik vind dat altijd heerlijk eruit zien lekker hi hi
    je kan net water gezegt word de oven wat lager zetten en 10 min langer bakken...

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij mijn ouders deden we ook wel eerst alufolie erover, dat was in de combi-magetron waar het hitteding dicht op de cake zat. Dan komt de hitte niet zo direct op de bovenkant. En dan de laatste 10 minuten zonder..

Maar iets kouder en langer zou ook kunnen werken..

6. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    hoe heet bak je? en dan hetelucht of boven onder warmte?

7. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Ala ie klaar is uit de vorm storten en op zijn kop laten liggen. Dan wordt dat het lekkerste stukje! (want lekker klef)

8. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    ik 'snijd' meestal in het midden een gleuf in het beslag voordat het de oven ingaat en dan is het op de een of andere manier al veel minder heftig die scheur bij het bakken van de cake. Hier vandaag ook weer twee gebakken....

9. Polletjepiek

Hij smaakt er niet minder om hoor.

Maar laatst kreeg ik een zelfgebakken cake die dus helemaal vlak was. Dit was overigens wel een kruidcake.

Ik heb een elektrische oven die dan op onder- en boven warmte staat. De temperatuur zal zo ongeveer 160 gr zijn. Wat volgens de verpakking van het cakebeslag ook zo hoort.

Maar ik zal de volgende keer met lagere temperatuur bakken. Alvast bedankt voor de tips!

10. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Misschien een groter cakeblik, zodat het beslag niet zo hoog komt?

11. Huis van Puck

Huis van Puck Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.415
    52
    48
    Wanneer je het beslag te lang klopt wordt het te luchtig en komt de cake helemaal omhoog. Succes!

12. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    ik zou niet lager bakken hoor, dan ben je aan t drogen ipv bakken. al komt de scheur wel vaak door een te hete temperatuur. het beslag na t luchtig kloppen een klein minuutje op stand 1 kloppen (dus veel langzamer) kan ook al helpen, doordat je de luchtbelletjes beter verdeeld en ze ook kleiner maakt. voor de rest vind ik dat bij een zelfgebakken cake zoiets hoort. een kruidcake blijft meestal vlakker door de zwaarte van het deeg (je klopt er haast geen lucht in). (ben banketbakker).

13. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    een bakpapiertje de eerste 10min over de bovenkant van het blik zou al iets van de 'kaphitte' kunnen wegnemen trouwens.

14. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Je kan teveel beslag in je bakblik hebben gedaan en je zou aluminiumfolie over de bovenkant van je bakblik kunnen doen. Dan blijf hij mooi vlak aan de bovenkant.

15. Polletjepiek

Bedankt voor de tips.

Nog een vraagje, hoe krijg je hem heel uit de vorm? De hoekjes blijven in de vorm. Ik heb trouwens een siliconen vorm.

16. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Vooraf invetten, vooral de hoekjes!

17. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Gaat de cake niet inzakken als je hem eerst afdekt en dan later de oven weer opendoet om de folie eraf te halen?

Ik vind die scheur juist leuk, idd. lekker klef :)

150gr en 10 min. langer should do the trick.

18. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik doe ook vaak de eerste helft van de tijd alufolie erover, dan rijst ie gelijkmatiger. Cake zakt bij mij niet in, ovendeur gaat maar heel even open.

Deel Deze Pagina