Voedselonderwijs op scholen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Rietje88, 8 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Misschien toch via school (al ben ik het er niet mee eens). Als de kinderen dankzij school meer kennis over gezonde voeding krijgen dan de ouders nu hebben, gaan ze thuis toch vragen stellen en wellicht zelfs iets veranderen in het eetpatroon.

En het CB? Ik vraag mij soms sowieso af waarom het CB hier niet meer op controleert en zelf meer over gezonde voeding leert? Ik zie schrikbarend veel dikke kinderen in mijn omgeving, die allemaal het CB bezoeken lijkt mij.. Geef ouders goede info over voeding en maak ze desnoods bang met eventuele gevolgen van overgewicht bij kinderen/slechte eetgewoontes.

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind dit niet zo'n positieve benadering eigenlijk. Daarnaast wordt er door het CB al heel erg op gehamerd.

Algemeen bij dit soort dingen: er is helemaal geen overeenstemming over wat gezonde voeding is, zolang daar nog zo veel onenigheid over is lijkt het me vrijwel onmogelijk om daar ook goede info (want was is goede info) over te geven.

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je laatste alinea ben ik het mee eens. Straks gaan ze vertellen dat melk gezond is terwijl je daar helemaal niet achter staat. Algemeen bekend is wel dat groente en fruit gezond zijn, junkfood en de meeste koek en snoep niet, maar ja, wil je daar extra tijd aan besteden in het onderwijs? Nu doen ze daar bij ons ook wel een beetje aan, bv. huisje boompje beestje en dan het onderwerp suiker (teveel is niet goed) en de juf heeft laatst wat groenten meegenomen en de kinderen laten proeven. Denk dat bijna elke school zoiets wel doet.

4. Lovelymom85

Lovelymom85 Actief lid

1 mei 2016
    330
    9
    18
    NULL
    NULL
    Precies! Ik las laatst een stuk dat het aantal kinderen met ondergewicht ook drastisch toeneemt, waarschijnlijk mede door bepaalde "hypes" die zgn gezond zijn.

Maar goed, iedereen zou bijvoorbeeld wel moeten weten dat 3x frituur (ik noem maar eens wat) in de week niet gezond is. En dat 2 stuks fruit en dagelijks groente wel de standaard zou moeten zijn. Vul dat aan met s' ochtends en/of s' middags een vk boterham, en wissel dan zoet en hartig af.. Vruchtensappen etc met mate evenals snoep en koek.. Volgens mij kom je dan al een heel eind.

5. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Kom dan ook met ideeën ipv alleen maar kritiek te geven dames...;)

Overgewicht gaf ik alleen als voorbeeld, dit onderwerp gaat net zo goed over ondergewicht en ondervoeding natuurlijk. Alle drie worden veroorzaakt door een niet gezonde en niet gevarieerde voedingspatroon.

Ik ben het er helemaal niet mee eens dat er onduidelijkheid bestaat over gezonde voeding. Onbewerkt voedsel is gezond, daarbij heeft bv het WHO richtlijnen over vitamines, mineralen, vezels etc. Bij zo’n gezond en gevarieerd voedingspatroon zul je hierbij zeker alledaagse groenten kunnen benoemen en geen ondervoeding kunnen krijgen.

Maar ik vraag mij ook af wat deze kinderen (uit het filmpje) dagelijks eten? Als kinderen geen aardappels kunnen benoemen en een paprika verwarren met een ui, wat krijg je dan te eten thuis?

Een tijdje geleden vertelde iemand van het consultatiebureau nog over ouders en voeding. Dat ouders Wickey geven omdat daar fruit in zit en paprikachips verkiezen boven naturel chips omdat daar niet alleen aardappelen maar ook paprika in zit, want dan lusten die kinderen het wel. Deze onwetendheid kwam dus met regelmaat voor en ook niet alleen bij mensen met lagere inkomens. Natuurlijk zijn er ook ouders die denken dat kinderen groot kunnen worden op chiazaad. Allemaal uit pure gemak lijkt het omdat niemand zin heeft in een gevecht aan de eettafel.
    En daarom: deze mensen hebben een harde wake up call nodig in mijn ogen! Laat ze maar zien en horen wat ondervoeding, te veel suiker en vet met hun eigen geliefde kinderen doet.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja ze zouden het bij de basis kunnen houden, onbewerkt voedsel is gezond. Maar gaat een paar uur onderwijs dan echt verschil uitmaken? De basis ligt thuis, bij de ouders.

Ik vermoed kant en klare produchten. Aardappelschijfjes uit zak, groentenmixen, of groente uit blik. Of misschien helemaal geen groente...

Ik geloof best dat veel ouders wel wat onderwijs kunnen gebruiken wat gezonde voeding betreft, maar het gaat hier over onderwijs voor kinderen. Ik denk dat het op die leeftijd weinig uithaalt, kinderen kunnen wel iets leren, maar uiteindelijk bepalen de ouders wat er in huis en op tafel komt. Denk dat voedselonderwijs nog meer zin zou hebben op middelbare scholen, kinderen worden dan ook wat mondiger tegen hun ouders of koken soms misschien wel zelf.

7. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik vind het leuk. Al is het maar als (tijdelijk) project. Gewoon wat meer besef van waar ons eten en drinken vandaan komt.

Zo vind ik het ook leuk als scholen eens naar een melkveehouderij gaan bijvoorbeeld.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier krijgen ze 1 keer per jaar gratis fruit, dan wordt er uitgelegd hoe het fruit in de winkel komt. Hartstikke leuk!

Melkveehouderij zou ik ook leuk vinden (al hebben we die zelf al regelmatig bezocht), maar zullen misschien niet alle ouders blij mee zijn.

9. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik ga nu ook geregeld naar een boerderij. Hartstikke leuk!

Jammer als mensen dat niet leuk vinden.

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Wij ook de "schooltuin"

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Op onze basisschool doen ze dat al. Leuke moestuintjes. Ze maken de ontwikkeling van zaadje tot plant tot vrucht mee. Ze mogen helpen met planten, verzorgen en oogsten etc.

Nu hebben ze ook regelmatig huisdieren in de klassen. Van kikkerdril tot kikker en daarna los laten in parkje in de buurt. Laatst eitjes van rubs, tot cocon en zodra het vlinders waren los gelaten in de natuur. Ze vinden het geweldig om te zien en over te praten.

Wij hebben zelf trouwens ook een kas in de tuin met groente en fruit ;) . Echt voor de fun

12. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    O was vergeten te zeggen dat ze ook een kook club hebben ;). 10 kinderen mogen 10 wk meekoken op Dinsdagavond. Daarna weer 10 andere ;)

13. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Wat leuk zeg dat ze dat op die scholen hebben :) ik heb de schoolkeuze voor de oudste nu aan de hand van het topic gemaakt. Erg leuk om dit op school te mogen doen.

Zelf ben ik ook al een paar jaar bezig met moestuinieren. Met het omgooien van de tuin gezorgd dat beide kinderen straks een eigen stukje hebben waar ze hun gang mogen gaan. Misschien dat de oudste er volgend jaar aan toe is.

Sowieso erg leuk dat de ah doet aan moestuintjes. Ik hoop dat ze hiermee door zullen gaan.

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #34 SushiLover123, 17 jun 2016
    Laatst bewerkt: 17 jun 2016
    Dat is precies de gedachte die achter dit idee zit. :D Daarom ben ik het er juist wel mee eens.

Bij ons CB krijgen wij wel informatie over goede voeding, in de vorm van folders. Onze kinderen hebben een gezond gewicht, maar ik ga er vanuit dat ouders van kinderen met (dreigend) overgewicht extra informatie krijgen. Maar ja... Veel mensen hebben al iets tegen het CB. Als ze dan gewezen worden op gezonder eten, vatten ze dat op als kritiek op hun ouderschap i.p.v. een uitreikende hand, en zetten ze gelijk de hakken in het zand. En, wat ik ook al eerder zij, er zijn genoeg ouders, die het geen reet interesseert. Dat merken we ook wel aan het stijgende aantal kinderen met overgewicht. Daarom willen ze de kinderen beter gaan voorlichten. Misschien krijgen ze thuis dan alsnog troep voorgeschoteld, ze hebben dan in elk geval de keuze om nee te zeggen, en om op andere plekken gezondere keuzes te maken.
    Kinderen ondersteun je daar dan ook mee, door regels in te stellen voor pauzehapjes (verplicht fruit). Dan hoeft het kind thuis de discussie niet aan te gaan.

Oh en nog een reden, waarom voorlichting over voeding vanuit het CB niet werkt: Vanaf de basisschool zijn er maar 2 contactmomenten:
    5 - 6 jaar (ogen- en gehoortest)
    9 - 10 jaar (2 vaccinaties)
    Verder ziet niemand de gezondheid en ontwikkeling van het kind. Alleen als je bij de huisarts komt ergens voor. Maar die hebben het al superdruk... Pas als je kind obese is, zal een huisarts op eigen initiatief misschien beginnen over voeding en beweging...
    Schijnbaar wordt het niet voldoende gedaan. Dat blijkt wel uit de cijfers m.b.t. overgewicht bij kinderen.

Maar het kan best zijn, dat als dit verplicht wordt gesteld, dat JOUW school al voldoet aan de eis en zij niks hoeven te veranderen. Dat dit meer verandering betekent voor de scholen, waar ze niet al goed bezig zijn met voorlichting over gezonde voeding.

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #35 SushiLover123, 17 jun 2016
    Laatst bewerkt: 17 jun 2016
    Dat valt wel mee hoor! Er is veel grijs gebied, maar dat gaat met name over de mate. Te veel is nooit goed. Te weinig ook niet. Er zijn voldoende richtlijnen, die niet betwist worden qua hoeveelheid. Het voedingscentrum is best goed bezig. Wordt ook om de zoveel jaar bijgesteld. Ik heb het al vaker gezegd: Die veranderingen zijn niet zo dramatisch en gaan vooral over de hoeveelheid. De veranderingen komen ook door gewijzigd inzicht door vele onderzoeken (kan me geen reden bedenken, waarom je dan niet méé wil in dat advies, als blijkt dat er nieuwe feiten boven tafel zijn gekomen), maar anderzijds ook door gewijzigde voeding. Bijvoorbeeld het advies omtrent vis. Nu raden ze aan om minder vis te eten dan het vorige advies. Dit omdat er tegenwoordig meer kwik in vis zit dan vroeger. Waarom zou je dan nog vasthouden aan het oude advies? Een bijgesteld advies is toch niet raar? Heel goed juist!

Nog meer dingen, die volgens mij toch gedelijk zwart-wit zijn en waar geen discussie over bestaat:

- Als je elke dag groente en fruit eet, ben je gezond bezig (ik zeg hiermee dus niet, dat als je dat niet haalt, je ONgezond bezig bent).
    - Als je elke dag een zak chips of een pak koekjes eet, ben je ONgezond bezig.

Kan aan mij liggen, maar dat is toch gewoon je gezonde verstand gebruiken?

Zo zijn er nog veel meer zaken, waar volgens mij echt geen onenigheid over bestaat. Als je het nou gaat hebben over één koekje per dag... elke dag een koekje... Ja, daarvan kan ik me voorstellen dat daar mensen van zijn, die dat te veel vinden en mensen, die dat wel vinden kunnen. Ik hoor bij de laatste groep. MAAR dan moet je ook niet alleen naar dat koekje kijken. Want als een kind elke dag één koekje krijg, én 2 snoepjes, én een bakje chips, én alleen maar ranja drinkt, én elke avond een zoet toetje, én in de zomer óók nog eens 2 ijsjes per dag.... Dan ben je in mijn ogen wel fout bezig. Als je alles bij elkaar optelt (wat veel mensen niet doen) kom je aan veel te veel suiker. Je hebt het niet door, maar wat ik nou net opnoemde staat gelijk aan 25 klontjes suiker. En dat allemaal uit snacks i.p.v. uit fruit en gezonde producten, waar óók suiker in zit, maar dan onbewerkt.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ik had het gewoon niet beter kunnen verwoorden dan dit!

17. tuc

tuc Niet meer actief

Ooo wat leuk, dat zou mijn dochter echt fantastisch vinden. Hier hebben ze vorige week eenmalig een workshop van een kok hier in de stad gehad. Gingen ze helpen koken. Dat beviel bij alle kinderen geweldig.

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik denk dat je wel gelijk hebt, dat dat van invloed is, maar niet zoveel als je zou denken. Ik eet bijvoorbeeld beperkt koolhydraten, maar ik neem mijn kinderen daar niet in mee. Voor MIJ is dit (vind ik) een goede keuze. Mijn lichaam reageert er goed op. Maar mijn kinderen zijn nog volop in de groei en bewegen veel meer dan ik. Dus die hebben andere dingen nodig. Er zijn ook mensen, die die 'hypes' op hun kinderen gaan toepassen en dan krijg je dat inderdaad wel. Maar ik denk toch echt dat dat uitzonderingen zijn. Dat 'drastisch' uit jouw verhaal geloof ik dan ook niet echt. Maar mijn nieuwsgierigheid is wel getriggerd, dus ik ga het zo opzoeken. :D

Mee eens!
    Klopt. En beide zijn voor een deel te voorkomen door goede voorlichting. Aan ouders én kinderen. Sterker nog, ik denk dat je daar zelfs eetstoornissen mee kunt voorkomen! Dus door het óók te hebben over te weinig voeding(sstoffen) binnen krijgen!
    Fruitshoot toch? :D Ik herken het helaas... Niet zo extreem, maar wel bij kinderen, die slecht eten. Krijgen dan overdag koek en chips 'want dan zit er ten minste iets in'. En het dan raar vinden, dat ze zo slecht eten. ;)
    He-le-maal mee eens! Daar zijn al veel middelen voor ingezet, maar er zijn echt hele groepen mensen, waarbij het bord voor hun kop zo dik is, dat niks er doorheen komt.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Och die van dat koek en snoep: "dan zit er tenminste iets in" kan ik inmiddels al bijna niet meer aanhoren zonder mijn hoofd te schudden.
    Maar van wat ik zie zit dat er al vroeg in. Veel ouders kunnen een dreumes geen eierkoek/plak ontbijtkoek oid ontzeggen in een dwarse eetfase (want ze denken dat dat een gezond alternatief is).
    En zo sluipt dat gedrag erin. Met 4 jaar kun je dan niet ineens zeggen: ja nu krijg je het niet meer als je niks eet. Of...dat zou wel kunnen natuurlijk maar dat doet men niet.
    En als ze geen honger hebben komt er ook geen motivatie om s avonds iets te eten.

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mja, als die van mij 's avonds niet goed eet, dat zal hij het wel niet nodig hebben op dat moment. We stimuleren hem wel om een paar happen te nemen ("want dan zit er tenminste iets in" :D ), maar we maken ons geen zorgen als hij eens wat minder eet. Vaak komt dat de volgende dag bij het ontbijt wel goed. Of andersom, als hij slecht eet tussen de middag, eet hij meestal 's avonds wel beter.
    En soms zijn er periodes, dat hij helemaal niet goed eet. Nou ja, gewoon minder bedoel ik dan. Bij een peuter is dat helemaal niet erg, want in sommegie periodes groeien ze ook niet hard en verbruiken ze niet veel energie.

Maar als hij ná slecht gegeten te hebben gaat vragen om een koekje, snoepje of ijsje, dan krijgt hij een "nee". Vanaf de eerste keer al. Anders leert hij dat hij zijn maag wel kan vullen met zoetigheid, wat veel lekkerder is dan 'gewoon' avondeten.

Deel Deze Pagina