Voedzame gerechten na bevalling.

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Zuul, 26 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.539
    3.233
    113
    Vrouw
    Hallo allen!
    Een vriendin van mij staat op het punt van bevallen. Ik wil graag een aantal gerechten/baksels voor de kraamtijd maken die ook in de vriezer kunnen zodat ze makkelijk en toch gezond kunnen eten. Ze heeft een pittige zwangerschap gehad en zoals het er naar uitziet gaat de bevalling ook pittig worden. Ze wil graag borstvoeding geven dus het kan niet teveel ui/kool enzo bevatten.
    Ik had zelf al bananenbrood en mini quiche in gedachten.
    Iemand nog andere recepten voor voedzame maaltijden die de vriezer in kunnen?


    *Als het niet in de lounge past dan hoor ik het wel.
     
    Lara123 vindt dit leuk.
  2. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.506
    1.094
    113
    Ik vind alleen bami en nasi lekker uit de vriezer. Evt een lekkere pastasaus zodat ze alleen maar Pasta hoeven te koken of er een lasagne van kunnen maken.
     
    Lara123, Jessi79 en Zuul vinden dit leuk.
  3. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.969
    13.198
    113
    Vrouw
    Sorry, maar het eerste wat mij te binnen schiet is opgebakken placenta. :roflmao:

    Maar bij veel bloedverlies dingen met veel ijzer er in, spinazie, biefstuk etc. Dus wellicht een ovenschotel of pastasaus met spinazie er in?

    Verder was ik zelf toendertijd blij dat ik sommige dingen eindelijk weer kon eten. Dus je had mij heel blij gemaakt met sushi.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  4. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.539
    3.233
    113
    Vrouw
    Opgebakken placenta:roflmao:

    Uiteraard ga ik langs de slager voor de beste biefstuk die ze hebben! Bakje filet americain en carpaccio erbij en dan zijn ze ook al blij.
    Ze hebben alleen niet veel familie om hun heen en ze wonen een uur verderop dus ik kan ze niet echt gaan helpen met schoonmaken ofzo maar wel met koken.
    Nasi/bami/pastasaus is inderdaad een goede! Ik maak alleen zelf nooit nasi dus heb je misschien een goed recept @nicole18 ?
     
  5. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.021
    5.134
    113
    Wat een super lief idee! Je vriendin zal er vast heel blij mee zijn!

    Wat betreft borstvoeding: het is een fabeltje dat je dan moet oppassen met ui of koolsoorten. Ook allerlei andere dingen die je soms hoort (pittig eten, citrusvruchten, koolzuur, bonen etc.) kun je prima eten in de hoeveelheid die je in de zwangerschap ook at, daar is je baby aan gewend. Enige beperking is alcohol. Dus als je iets maakt wat je vriendin normaal gesproken ook lekker vind zit je goed!

    Edit: en qua ijzer vooral volkorenproducten en peulvruchten. In spinazie zit ook wel ijzer maar is geen enorme boost al heeft het dat imago.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.039
    14.306
    113
    Goulash, stoofvlees en gewoon warm comfort foodies.
     
  7. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.539
    3.233
    113
    Vrouw
    O dat wist ik helemaal niet! Dankjewel voor je tips! Ik ben gek op peulvruchten dus daar kan ik wel wat lekkers mee verzinnen.
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  8. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Dit zal voor het ijzer weinig nut hebben, plantaardige ijzer heeft (trouwens net als plantaardige proteïne) namelijk een laag biologisch beschikbaarheid. Een echte ijzerboost via voeding zul je het snelst krijgen van rood (orgaan)vlees.
     
  9. Caithxxx

    Caithxxx Fanatiek lid

    27 mrt 2019
    2.227
    2.160
    113
    Vrouw
    Ik moest denken aan linzensoep:) heb ik al veel in de zwangerschap gegeten en doen we eigk allemaal als we aan moeten sterken na ziekte.
    Staan veel variaties online en super simpel maar wel voedzaam en gezond.
     
  10. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.798
    2.725
    113
    Noord-Holland
    Jaaaa dit wilde ik ook zeggen. Bij voorkeur van kippenbotten. En als dat de vriezer in gaat, in een pannetje opwarmen en niet in de magnetron.

    Lief dat je voor haar wilt koken, dat waardeert ze vast enorm.
     
  11. Manderijntje

    Manderijntje Fanatiek lid

    23 jan 2014
    1.163
    1.330
    113
    Bottenbouillon idd!! Je kunt ook enkele verschillende soepen maken van de bouillon en pastasaus! Soep kun je ook goed vacuum bewaren in glazen potten.
    • Je kunt een basis voor groentesoep maken en dan een soepgroentepakket en gehaktballen uit de vriezer.
    • Rode linzensoep
    • Tomatensoep
    • Pompoensoep
    Ik weet niet of ze havermout lust maar als ze het lust zijn van die overnight oat pakketjes ook heel fijn. Kleine zakjes of bakjes met vruchten in de vriezer en een paar glazen met deksel met havermout (en eventuele zaden en noten). In de avond kan ze dan een zakje uit de vriezer halen en de melk bij de havermout doen en dan heb je een hele voedzame ontbijt/lunch. Havermout werkte bij mij ook onwijs melkproducerend.
     
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Bij ons eten ze na een bevalling vaak bsisa, dat is een (zoet) een gerecht op basis van geroosterde kikkererwten- en linzenmeel en granen (bv gerst). Dit wordt gemengd met olijfolie en noten/zaden.
    Er worden ook vaak dadels bij gegeten aangezien dit vanuit het geloof wordt aangeraden om tijdens de zwangerschap en na bevalling te eten.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bsisa

    Maargoed daar heeft TS vast weinig aan :roflmao: Ik zou bij gebrek hieraan zeker voor wat gerechten obv peulvruchten gaan. Is sowieso altijd goed, pas bevallen of niet.
    En ik dacht idd ook aan bottenbouillon.
     
  13. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Fenegriek is ook heel goed voor de melkproductie. Heeft natuurlijk wel een heel typische smaak waar je maar net van moet houden.
     

Deel Deze Pagina