Wij denken er over na om binnen 2 en 5 jaar het huis te verbouwen. We willen hier graag zo lang mogelijk blijven wonen wat inhoudt dat we het huis aan willen passen aan 2 grotere kinderen. We hebben geen verdere kinderwens meer. Wel willen we rekening houden met mogelijk effect op de waarde van het huis. De huidige situatie: Tussenwoning met 3 slaapkamers op de 1ste verdieping en een ruime zolder. De 3 slaapkamers zijn best prettig qua grote voor de komende jaren. Namelijk: 13,5m2 / 10,6m2 en 8,2m2 De zolder is ruim 33,7m2, alleen sta hoogte meegerekend. En heeft nu geen indeling. Nu hebben we 2 ideeën, bij beide wordt er een dakkapel met een breedte van 4,5m geplaatst. Wie waar slaapt bij beide plannen is even voor het idee. De kamers op de eerste verdieping zo houden en 2 slaapkamers op de zolder creëren(beide tussen de 12m2 en 15m2). De kinderen gaan dan naar de zolder. Wij blijven in onze kamer en hebben dan een kleding kamer en logeerkamer op de 1ste verdieping. De 3 kamers op de 1ste verdieping worden verbouwd naar 2 slaapkamers (17m2 en 15m2) en 2 kamers op zolder van zeker 15m2. De kinderen blijven op de 1ste verdieping, wij gaan naar de zolder en er komt een was/kleding/logeerkamer. Wat zou jouw voorkeur hebben voor jezelf en je gezin? Wat zou jouw voorkeur hebben als je een geintreseerde koper zou zijn? Graag de poll invullen.
Ik zou gaan voor plan 2. 4 ruime slaapkamers waaronder 2 met een dakkapel. Ideaal! Als je hier toch wil blijven wonen wanneer de kinderen groter zijn zou ik eerder in het belang van de kinderen denken en inderdaad zelf naar zolder verhuizen.
Ik zou voor optie 1 gaan. Ik heb door "ervaring" de voorkeur dat ik met mijn kinderen op dezelfde verdieping slaap. Dus als koper zijnde heb ik graag 3 slaapkamers op de 1e verdieping. En áls ik zou moeten kiezen slaap ik liever op de 1e verdieping en de kinderen boven. Door zo'n zelfde " ervaring".
Optie 1! Je hebt al mooie ruime kamers op de 1ste verdieping. En heerlijk juist als je kids op zolder gaan bivakeren. Helemaal hun eigen verdieping.
Ik zou het zelfs anders doen! Ik zou zelf naar de tweede gaan en een badkamer en inloopkast etc creëren.
Ik zou plan 3 doen: zelf naar zolder gaan en daar nog een kleine waskamer maken. Als het kan ook een badkamer en suite in je slaapkamer. De 1e etage in tact laten maar een van de kinderen naar jullie huidige slaapkamers verplaatsen. Hoe meer slaapkamers, hoe praktischer en ook hoe meer je huis waard is.
Absoluut kinderen op zolder en zelf lekker op de 1e verdieping dicht bij de badkamer. Ik zou dan op zolder idd wel een wastafel creëren voor de kinderen. Ik zou dat zowel voor eigen gemak doen als met het oog op een eventuele verkoop
Plan 1. Dan heb je 5 slaapkamers. Wie waar slaapt kan je altijd mee schuiven, net als de functies van de kamers. Als ik vanuit mezelf kijk vind ik het prettig om met kleine kinderen op dezelfde verdieping te slapen. Wij hebben 4 slaapkamers, 1 op zolder (we zouden er nog 5 van kunnen maken maar dat willen we niet). Mijn dochter heeft een hele ruime kamer, zoontje een iets kleinere. In de toekomst zal dochter denk ik op zolder gaan slapen en wordt het kamer van zoontje (nu babykamer) weer een studeerkamer. Als je toch van plan bent om er nog vele jaren te wonen zou ik het aanpassen naar je eigen smaak en wensen. Je kan altijd over 20 jaar nog eens verbouwen. Jullie wonen er nu en het moet naar jullie zin zijn.
Mijn eigen ervaring als jonge tiener zijnde: ouders van vriendinnetje sliepen op zolder. We spraken regelmatig af dat ik 's avonds ons huis uit glipte en haar op kwam halen. Haar slaapkamer was op de eerste verdieping. Haar ouders sliepen op zolder en gingen altijd rond 22 uur naar bed. Ik denk dat ze nooit door hebben gehad dat ik naar binnen kwam, we met z'n tweeën naar buiten slopen en hun dochter een tijdje later weer thuis kwam. Ik zou dus nooooooit de kinderen een etage lager laten slapen
Zeker optie 1. Wie waar slaapt maakt me niet uit, maar zou op zolder twee kamers creëeren en kamers op andere verdieping houden zoals het nu is.
Kids op zolder met een wastafel/douche of wat maar mogelijk is. Onze overburen slapen zelf op zolder en hebben er een prachtige grote en suite badkamer bij gemaakt. Ook heel gaaf!
Dat laatste zou ik ook doen. Zelf naar de zolder, 1 grote ruimte, met inloopkast en evt. badkamer. De 1e verdieping zou ik zo laten.
En wbt uit huis sluipende kids: dat doen ze ook als je al op bed ligt op dezelfde etage als ze dat willen hahaha Vriendin sloop gewoon uit huis via de badkamer
Ik heb de kinderen juist graag dicht bij de wc omdat ze nog jong zijn en mijn oudste weinig spierkracht heeft als hij net wakker is. Zo hoeft hij de trap niet op en af. Met 2 kinderen zou ik het ideaal vinden om een cave te maken op de zolder. Al het speelgoed en spelcomputers lekker naar de zolder. Als koper zou ik de voorkeur geven aan vijf slaapkamers. Omdat wij meer kinderen hebben en dan zou de kleinste kamer voor de computers worden.
Met allebei de opties kun je geen verkeerde keuze maken. Je maakt het groter door een dakkapel te plaatsen en een extra ruimte te creëren. Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan en wij waren dan zelf naar zolder gegaan. Een mooie grote inloopkast, bureau’tje en dan op de voorzolder een wasmachine en droger. Uiteindelijk hebben wij de keuze gemaakt om te verhuizen dus zijn niet gaan verbouwen. Nu de kinderen iets ouder zijn hadden ze op zich ook wel naar zolder gekund maar dan zou ik daar wel een extra douche bij geplaatst hebben. Kortom voor allebei is iets te zeggen.
Super jullie reacties! Ik heb nog wat toevoegingen en opties 3 voorbij zien komen. Fijn daar kunnen we dan ook over nadenken.