Ik heb vorige week mijn intake gesprek gehad voor kraamhulp en nu blijkt dat ze veel minder doen als 4 jaar geleden bij mijn dochter. Er werd mij verteld dat ze alleen de kraamwas doen, het sanitair en de zorg voor moeder en kind. De overige huishoudelijke taken moest je maar iemand anders voor vragen en voor mijn dochter word ook niks gedaan (zo bot werd het letterlijk gezegd) Hoe zit dat? Is het echt zo dat je er iemand bij nodig hebt of hangt het af van de tijd die zo'n kraamhulp nog heeft? Mijn vriend MOET namelijk na 3 dagen meteen weer aan het werk en mijn schoonouders gaan 7-10 op vakantie (dat stond al heel lang vast) Ik ga ook nog eens verhuizen naar een andere plaats, dus een buurvrouw vragen zit er ook niet in. Ik zit voornamelijk met de zorg voor mijn dochter van 4! Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik weet nog niet, heb nog niemand over de vloer gehad. Maar ik schrik er erg van. Mijn man kan absoluut niet thuis blijven, de zaak draait op zijn schouders, en heb ook een zoon van 4 die echt naar school zal moeten en graag een boterhammetje eet s'middags. Mmm raar allemaal hoor. In mijn vorige kraamtijd heb ik 64 uur kraamzorg gekregen, en volgens mij mag je nu blij zijn als je de helft nog krijgt. Ik hoor er graag meer over! Esje
Er is sinds 1 jnauari 2006 een nieuw landelijk protocol voor kraamzorg. Aan de hand van dit protocol wordt bepaald hoeveel uur kraamzorg je krijgt. Standaard is rond de 40. Geef je borstvoeding dan krijg je vier uur meer. Er zijn nog wel meer redenen om meer uren te krijgen - dit wordt ook na de bevalling nogmaals bekeken - maar zorg voor kinderen en mannen die van huis weg zijn vallen daar strikt genomen niet onder. In het protocol gaat men er - net als bij de andere soorten zorg - vanuit dat je mantelzorg regelt. Dit is zorg die door derden wordt verleend, zoals bijvoorbeeld je (schoon)moeder, vrienden, buren etc. Wat ik van mijn kraamzorginstelling begreep ben je verzekerd voor kraamzorg volgens de urenindicatie van het protocol. Dus krijg je maar rond de veertig uur vergoed. Ze willen wel meer uren verlenen - graag zelfs want ze vinden 40 uur zelf ook aan de korte kant - maar dit krijg je niet vergoed en moet je dus zelf betalen. Pim
Jah inderdaad heb laatst met de kraamzorg gebeld op advies van mijn huisarts om dat ik een lange tijd psychoses heb gehad om te vragen hoeveel hulp ik recht op had ik kwam op 3 uur per dag voelde me in 1 x best down want heb echt wel hulp nodig dan. Regelmatig nog last psychoses omdat ik vanwege zwangerschap moest stoppen met medicatie (beter voor baby natuurlijk) en in februari verandert er voor mij dan ook heel veel en mijn aanstaande hubby zit op zee dus dat zit ook niet echt mee naja zal maar is ff goed informeren en hoop dat er meer meiden zijn die er meer over weten?! Liefs Janna
Tja, ook ik kreeg bij de papieren toen het papier van mantelzorg erbij. Wel kon ik op de aanvraagformulieren invullen of ik mantelzorg geregeld kon krijgen, wat bij mij dus niet het geval is. Nu zijn mijn uren op 48 uur vastgesteld, maar dit kan altijd naar meer of minder worden veranderd. Ook kreeg ik een brief erbij dat de wettelijke eigen bijdrage 3,50 per uur is, de rest wordt volledig betaald door het CZ, ook al kom ik boven de 40 uur uit. Wij hebben ook een eigen zaak, dus mijn man kan dus ook weinig tot niet aanwezig zijn overdag en mijn 2 meiden moeten toch naar school. Mijn moeder zal vast wel eens komen, maar niet iedere dag en al zeker niet de hele dag. Mijn schoonouders wonen te ver weg en verder heb ik niemand waar ik op terug kan vallen. Zal ze dus ook duidelijk maken zodra ze voor de intake komen, dat ze toch in ieder geval de zorg voor mijn meiden die dagen op zich moet nemen. Het boeit me niet of mijn huis er goed uit blijft zien, als mijn kids maar goed worden verzorgd, zodra ikzelf weer op de been ben, kan ik mijn huis rustig aan zelf weer gaan aanpakken. Liefs Angela.
Ik vraag me af waarom ik mezelf hier eigenlijk nog voor verzeker? Want tijdens die uren dat ze wel komen heb ik begrepen dat het geven van een kopje koffie aan de kraamvisite niet eens tot de taken behoort.
tjee dat meen je niet inderdaad waar verzeker je nog voor nou ja ik zal is ff goed navraag doen.. en angela bedankt voor de info en je hebt gelijk als je kids maar goed verzorgd worden en jah toch maar kijken tegen die tijd dat mijn mannetje 2 week vrij kan krijgen..
Nou, mijn kraamhulp heeft heeft naast het wassen en het sanitair wel van alles gedaan hoor: stoffen, stofzuigen en dweilen!
Tja ik vindt het ook asociaal hoor, daar zijn ze toch eigenlijk voor. En al was mijn man wel thuis geweest, zij moeten er toch juist zijn om het gezin op te vangen en te zorgen dat ze die 8 dagen ook kunnen genieten Liefs Angela.
denk dat het ook per kraamhulp verschilt, de ene denkt ach heb tijd doe het wel effe, de ander denkt, hoort niet bij mijn taken dus nee doe ik niet, hoe klein de moeite ook zal zijn... Zelf heb ik gekozen voor kraamhotel... dit omdat ik door ineens ontslag, weer ja thuis beland ben, en zowel mijn pa als bv bij mijn schoonmoeder niet tot last wil zijn met kraamhulp etc, ook is het natuurlijk rustiger voor mij en mijn kleintje, hierbij kan ik eventueel besluiten mijn vriend ook daar te laten slapen, (bij sommige hotels tegen kleine vergoeding) Ik betaal gewoon het wettelijke eigen bijdrage van 3,50 per uur en dat 8 uur lang... terwijl ik in feite 24 uur per dag hulp om me heen heb, snachts zijn er immers ook mensen aanwezig.. dat is wel prettig... daarbij kan ik tegen kleine vergoeding, eten krijgen, maar kan ook beslissen dat ik eten mee laat nemen door familie...
Wat Moontje1984 al zegt, volgens mij verschilt het per kraamhulp. Ik heb ook gelezen dat er niet gekookt wordt. Mijn moeder kent iemand de kraamhulp is, bij het bureau waar ik me heb aangemeld, en zij kookt wel.
Ik denk dat men gewoon al blij moet zijn dat er zowiezo een kraamhulp komt. Denk dat Nederland een van de weinige landen is die die luxe heeft. Ik persoonlijk vind het de taak van de familie om een bevallen vrouw te helpen. Maar goed de Nederlandse cultuur zit wellicht niet zo in elkaar. Het is bij ons vanzelfsprekend dat of mijn moeder of mijn schoonmoeder komt. In mijn geval komt mijn schoonmoeder dus.
Ja oke dat is ook wel weer gulay, maja wat ook weer zo is dat de kraamhulp je wel gerichter kan helpen, met betrekking tot het moederschap, hun weten natuurlijk erg veel van hun vak (althans is de bedoeling haha) als bv iets niet goed gaat, kindje wil niet goed aan de borst of wat ook, hebben hun wel andere ideetjes of tips, om het misschien wel te laten lukken, waar bv familie niet eens opkomt... Van ene kant vind ik ook dat familie je moet helpen, maar andere kant, je kan ook niet van ze verwachten ze maar even voor jou op komen draven, hun hebben ook hun eigen werk, en leven ... maar idd, NL mag idd van geluk spreken met zulke regelingen
@Gulay: Ik ben het in zekere zin wel met je eens hoor, had ook veel liever mijn moeder hier de hele tijd gehad dan een vreemd persoon. Maar mijn moeder verzorgt mijn oma al en heeft daarnaast ook haar eigen verplichtingen. Mijn schoonouders wonen een uur rijden hier vanaf en al rond de 70 Schoonvaders heeft zware reuma en dus zelf al de nodige zorg nodig. Kan dan onmogelijk verwachten dat ze mij en mijn gezin dan ook nog eens gaan verzorgen. Maar gelukkig hebben wij de mogelijkheid om kraamzorg in te schakelen en moeten hier zelf toch het nodige bijbetalen en betalen nog eens flinke premie iedere maand. Dan mogen we vind ik toch wel ook een beetje meer zorg terug verwachten???? Liefs Angela.
@Gulay Vanzelfsprekend of niet...het moet ook mogelijk zijn. Ik heb er nog niet zover over nagedacht, maar m'n moeder en schoonmoeder vallen beiden af (de 1 is hartpatient en woont in delft en de andere is 73 en woont ook buiten de stad) Vriendinnen hebben ook allemaal hun eigen bezigheden/kinderen etc... Nee , ik zal er ook eens goed over nadenken etc want ik ging toch eigenlijk ook uit van behoorlijke kraamzorg maar wat ik nu lees schrik ik wel een beetje van.
Wellicht weten ze inderdaad wat meer...maar zonder kraamhulp redden we het ook wel..we hebben altijd nog ons moederinstinct. En mijn schoonmoeder heeft 4 kinderen gebaard..heeft een aantal kleinkinderen..en tig babies en kinderen om haar heen..dus ze heeft er wel verstand van hehe En tsja dat is denk het verschil tussen nederland en Turkije. Het is hier vanzelfsprekend dat familie elkaar helpt en voor elkaar klaar staat. Er wordt niet gedacht aan een eigen leven of een prive leven. Daar is familie immers voor.
Daar is familie inderdaad voor, maar toch kun je ze niet voor de keus zetten, ik of mijn doodzieke oma En ik kan ook niet tegen mijn schoonmoeder zeggen die 70 is, laat uw man maar lekker in zijn eigen sop gaarkoken en hij eet maar niet totdat u 's avonds weer thuiskomt en dan wast u hem dan maar, want nu heb ik verzorging nodig en mijn kids ook??? Echt, ik geef je absoluut gelijk.....als het verder in de familie goed zit. Liefs Angela.
dat zijn andere situaties Mijn schoonbroer en zijn vrouw wonen bij mijn schoonouders..dus zij zorgt gewoon voor mijn schoonvader..hehe en ik heb niemand voor een keus gezet...ze heeft zelf bepaald dat ze komt
Getsie bij je schoonouders wonen :x Ik heb daar best bewondering voor, je eigen leven opzij zetten om voor je familie te zorgen. Ook al is het in veel landen gebruikelijk. Waarschijnlijk wordt het daar ook niet als 'opzij zetten van je eigen leven' gezien, maar als 'je leven'. Ik moet er echt niet aan denken om bij mijn ouders of schoonouders te wonen! Van de gedachte word ik al helemaal chagrijnig.. Terwijl ze echt alle vier heel leuk zijn. Voor een paar uurtjes
Pfff ja nu zit ik ook te stressen! Ik hou er echt niet van als ik moet wachten op informatie! Ik google liever zodat ik meteen weet waar ik aan toe ben. Wanneer komen ze eigenlijk van de kraamzorg? Hoor je dan meteen hoeveel uur je krijgt en mag je die uren zelf in delen? Hoelang mijn vriend er is weet ik niet eens, hij zegt steeds...dat zien we dan wel..we hebben nog alle tijd om dat te regelen... Pfff kan ik ook slecht tegen merk ik nu. groetjes Debby