Voel jij je als ouder verantwoordelijk voor....

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door 1991Mamavanvier, 13 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.627
    3.753
    113
    Dat scheelt wel wat maar op zich vind ik het niet bizar veel duurder in Nederland. Ik ben ook niet van plan om kamers te subsidiëren wanneer er meerdere universiteiten en hogescholen op acceptabele afstand zijn.
     
    Zonnestralen en pippa26 vinden dit leuk.
  2. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Ja, ik wil zoveel mogelijk bij dragen aan de studie van mijn kinderen. Als ik zie hoeveel jongeren geld tekort komen om verschillende redenen en daardoor vaak hun studie skippen omdat er geld verdiend moet worden om überhaupt die studie te kunnen betalen.
    Ik wil ze een goede start kunnen geven als ze het huis uit gaan.
     
  3. snoes79

    snoes79 Fanatiek lid

    9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Ik hoop dat wij het kunnen, we doen nu ons best daarvoor en er zijn al potjes voor.
    Met name omdat ik eigenlijk door mijn moeder van de mdgo ben gehaald omdat ze niet wilde betalen. Zij heeft zolang ik weet een uitkering, en wilde gewoon dat ik zou gaan werken en dan haar extra geld kon geven.
    Toen ben ik via een vlucht uit huis naar defensie, via via toch in de zorg beland. Maar uiteindelijk kan ik veel meer. Dus nu ben ik 40 en net begonnen aan een 3 jarige bachelor opleiding.
    Dit wil ik toch zo niet voor mijn kinderen. Ik wil ze alle kansen van het leven kunnen bieden.
    Maar werken naast school zullen ze ook moeten! Daar worden ze alleen maar beter van, om zo later met hun diploma goed in het leven te kunnen staan.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  4. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.509
    3.197
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad.
    We sparen nu ook elke maand een vast bedrag voor haar zodat ze een behoorlijk bedrag heeft als ze een huis wil kopen.
    Ik moest alles vanaf dat ik een baan had op mijn 16de zelf betalen. Studie/tandarts/anticonceptie en ga zo maar door.

    Ik wil dat echt niet voor mijn dochter, ik voelde mij altijd zo arm toen.
     
    snoes79 en Leni88 vinden dit leuk.
  5. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Ja zeker! Ze zullen tegen die tijd zeker weten wat werken voor je geld betekent, maar er is zoveel meer in je studententijd dan studeren. Dus wat mij betreft mogen ze zeker op kamers, en zal ik bijdragen aan collegegeld/studiematerialen en maandelijkse kosten van levensonderhoud. En als zij iets bijzonders willen gaan doen (bv wedstrijdsport, bestuurswerk) waar een baantje niet bij past, of bijvoorbeeld (een deel van) hun opleiding in het buitenland willen doen, dan wil ik die ruimte ook kunnen bieden. Ik leg de springplank voor ze klaar, springen moeten ze zelf doen.
     
  6. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.842
    1.660
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad, hier gaat ook de kinderbijslag apart voor hun studie later.
    M'n ouders hebben van alle 4 de kinderen hun studie betaald en daar ben ik nog steeds ontzettend dankbaar voor. Verder heb ik geleerd om altijd te werken, van jongs af aan een kranten wijk en daarna elke zaterdag in de kwekerij. In de zomer vakantie soms zelfs 5-6 dagen per week.
    Dus had een mooi bedrag kunnen sparen toen ik uit huis ging.

    Ik voel me vooral verantwoordelijk voor het feit dat ze leren met geld om te gaan en dat ze de waarde van een studie inzien.
     
  7. Ansel

    Ansel Actief lid

    11 aug 2019
    495
    640
    93
    Vrouw
    Momenteel rond de 940 euro. Bij een aantal opleidingen komt daar nog een serieuze extra kost aan materiaal bij, maar bij veel opleidingen (zeker de meer theoretische opleidingen) vallen de extra’s goed mee. Waar ik studeerde, had je voor een aantal vakken wel een boek nodig, maar voor de meeste vakken kon je heel goedkoop een geprinte cursustekst kopen in de drukkerij van de universiteit of kreeg je alles digitaal ter beschikking.

    Veel instellingen voor hoger onderwijs houden ook expliciet rekening met diversiteit (in de brede zin van het woord) en proberen de studiekosten niet de pan uit te laten rijzen.
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Ik had de pech dat ik niet anders kon dan lenen. Werken, wat ik alle jaren ervoor had gedaan, ging niet meer, knie lag ruim 7 jaar aan puin door en verdraaiing bij een werkgever en ik verging bij t minste al van de pijn. (1 tube creme van 4.50...ik had eerder naar spanje moeten gaan)

    Van die lening (oude regels) heb ik met een inmiddels bijna 4 jarige dochter nog de "lol" van.

    Zodra ze +- 8 is ben ik er van verlost. Het voelt ook gewoon niet fijn, je werkt je uit de naad en als je niet oplet heb je nog een stuk maand na je salaris. Dat is gewoon heel naar. Als je dan net je eigen plekkie hebt en de wasmachine gaat kapot voel je je niet happy. Gaat de koelkast er achteraan heb je al snel een serieus probleem. Ruimte voor buffer is er niet heel veel.

    Dus wij sparen voor onze dochter, nu nog noet heel veel, 1000 euro per jaar ongeveer (nu)
     
  9. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.449
    3.779
    113
    Ja wij zouden waar we kunnen wel bijdragen aan de studie. Op kamers zou ik moeten bekijken, dat is afhankelijk van de situatie.
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik begrijp het niet goed, denk ik. Je vindt het negatieve als ouders zich inzetten om hun kinderen een succesvolle toekomst te geven? Is dat niet exact wat ouderschap is?
     
    Zuul vindt dit leuk.
  11. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ik wilde kindjes en dan vind ik dat ik er voor moet zorgen ook. Zelfs toen ik gescheiden ben na S1, moest ik bikkelen om haar spaarplan te kunnen betalen, maar ik moest en zou haar rijbewijs en opleiding betalen. Kijk, nu wil S1 aan een 2e opleiding beginnen, toen heb ik haar haar spaargeld gegeven. De 1e betalen wij, bij de 2e kun je je spaargeld gebruiken. Ga je geen 2e opleiding doen, kun je er een auto van kopen of bij een huis leggen, mogen ze zelf weten. Wij betalen ook de zorgkosten, haar mobiel, kleedgeld, zakgeld, etc. Dat is onze taak vind ik :cool:

    Ze krijgen het nog zwaar genoeg in hun leven, ik wil het ze zo lang mogelijk gemakkelijk maken.
     
  12. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ja dat zei ik ook altijd, maar toch hoeft niet elke school dichtbij ze te bevallen. S1 zit nu op kamers in Rotterdam, die school vond ze de beste. Het is het met de auto een uurtje, maar met het ov ben je bijna 2 uur onderweg. Als ze dan om 8 uur op school moet zijn, zat ze al om 5 uur naast haar bed o_O Die kamer geeft haar echt een stuk meer rust, plus ik kan nu gezellig bij haar slapen! Veeg ik mijn kruimels af aan haar tafelkleed, leg mijn schoenen op haar bed, trek het toilet niet door, leg mijn gebruikte theezakjes op het aanrecht, etc :roflmao:
     
    femkes, tupp, NiVa0230 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    :roflmao::roflmao: Alleen al daarvoor... haha ben jaloers!
     
    Cindy1977 vindt dit leuk.
  14. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Voor mij is dat zelfstandigheid in een niet materiële zin. Ik merk in België dat het zelfstandigheid in materiële zin is. :p Snap je mijn verschil daartussen?

    En een “succesvolle” toekomst is in nederland meer: zelfstandigheid, een gelukkig kind, die doet waar hij/zij blij van wordt. In België merk ik dat het dus meer succes in materiële zin wat nodig is om dit doel te behalen.

    Maar het is lastig om dit verschil in te zien als je niet beide culturen kent. En misschien is dit alleen de “buitenkant” van België zoals ik het nu zie. Maar wat ik zie komt terug in boeken die ik lees, in familie met Belgen / Nederlanders, vrienden hier enz.
     
    snoes79 vindt dit leuk.
  15. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Wij zullen wel wat bijdragen, geen idee wat de kosten tzt zijn, maar daar voel ik me niet perse verantwoordelijk voor. Ik wil graag dat ze iets gaan doen wat ze echt willen en leuk vinden, maar als ze bijv. 4 x switchen en uiteindelijk via MBO naar HBO naar universiteit willen zal ik ook niet tot aan het einde bij gaan dragen. ze moeten ook leren hun eigen boontjes te doppen. verder ga ik ook niet voorzien in hun huisvesting of bijdragen aan hun uitjes en bierfeesten. Uiteraard zullen we ze helpen met dingen als dat nodig is. maar om zomaar alles betalen, nee dat is niet nodig in mijn ogen.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Aangezien het nu ook echt een lening voor ze is dan starten ze al in de min.

    Mocht hij studeren dan heeft hij daar uiteindelijk een potje voor waar we nu elke maand een beetje in doen. Zal niet voldoende zijn maar alle beetjes helpen.

    Gaat hij niet studeren dan is het een bijdrage voor een huis.

    :)
     
  17. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Wij zetten elke maand geld opzij en hopen hiermee de grootste last te betalen. Het hangt natuurlijk ook puur af wat voor opleiding de kinderen kiezen, hoeveel geld het gaat kosten. En of ze er zelf ook aan moeten bijdragen. Het lijkt mij wel een heel fijn gevoel als de kinderen zonder schulden hun studie kunnen afronden. Ik vind het ook belangrijk dat ze kunnen genieten van de studententijd en dat het geld van hun bijbaantje dan aan feestjes/rijbewijs uitgegeven kan worden zonder zich druk te hoeven maken over de studiekosten
     
  18. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Ik voel mij daar wel deels verantwoordelijk voor, en hoop dan ook deels bij te kunnen dragen.
    Een studieschuld vind ik opzich niet erg, maar wil wel dat ze dan genoeg geld heeft voor een kamer, boodschappen enzo.
     
  19. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Had je daar geen problemen mee tijdens het kopen van een huis?
     
  20. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    oja en als aanvulling op welke kosten ik dan echt wel aan bij wil dragen, zorgverzekering wil ik graag wel betalen, dat is een hoge premie, en dat is iets wat ze echt moeten hebben, de eerste opleiding zou ik wel willen betalen, maar niet alle boeken en extra uitjes. als ze thuis wonen zullen ze echt geen kostgeld hoeven te betalen, en ook als ze op kamers gaan zal ik vast een lekker etenspakketje meegeven of de koelkast vullen als ik langsga en er zal vast wel kleding en bijv. telefoon abbo tot een bepaald moment betaald worden. dat zijn ook dingen waarvan ik nu nog niet weet hoe dat over ca10 jaar zal zijn als mijn kinderen de leeftijd krijgen om te gaan studeren.
    Er zijn ook altijd dingen nog niet zeker of waarvan je nu nog niet kunt inschatten wat je daarmee wilt of kunt doen.
     

Deel Deze Pagina