Voel jij je als ouder verantwoordelijk voor....

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door 1991Mamavanvier, 13 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij voelen ons daar wel verantwoordelijk voor, wij willen dus wel de studie betalen mits dat kan.
    Als ze alle 3 een studie tot piloot oid willen volgen, wordt het wel erg prijzig.
     
  2. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.152
    2.238
    113
    Vrouw
    Ik wil mijn kinderen graag leren goed met geld om te gaan. We spreken dus nu al heel open over hun spaarrekening en dat ze daar dure dingen van kunnen kopen als ze later groot zijn, zoals een huis of rijlessen. Als blijkt dat ze er nog niet aan toe zijn het zinnig te besteden, boeken we het wel op tijd over naar een rekening op onze naam..

    Ik heb altijd gewerkt naast mijn studie, zelf mijn studieschuld van 12000 euro (6 jarige studie) in 2 jaar afgelost en ben er snel volwassen door geworden.

    Ik denk dat het veel belangrijker is ze op te voeden tot verantwoordelijke zelfstandige volwassenen, dan om ze in alles maar te voorzien.

    En dan op zn tijd op moeilijke of leuke momenten een leuk extraatje te geven, bijvoorbeeld na het aankopen van hun eerste huis de nieuwe eethoek of bank betalen, na het behalen van hun rijbewijs meebetalen aan een autootje.. Maar de basis, dat moeten ze zelf doen!
     
  3. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Hmm, daar denk ik dus net andersom over :)
    Rijbewijs heb je altijd wat aan, als je ergens gaat werken ben je het ook vaak nodig, allereerst om er te komen, maar vaak ook omdat je met een bedrijfsauto op pad moet.

    Maar wij wonen in het noorden, dus openbaar vervoer is hier waardeloos.

    Een fiets krijgen ze hier wel, maar een electrische fiets vind ik eerlijk gezegd onzin en als ze een brommer willen, sparen ze er zelf maar voor :oops:
     
    suus1983 en Shakes vinden dit leuk.
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.964
    7.894
    113
    Vrouw
    Met zulke afstanden snap ik het wel. Wij wonen in de Randstad. Er is veel ov. Maar de hogescholen en universiteiten zijn weer net iets te ver fietsen. Voor sommige dingen moet je ook best om met het OV. Fiets/brommer zou tijd besparen. Maar ook geld omdat de kosten van het OV ook aantikken. Parkeren in de steden is al helemaal duur. En je hebt geluk als je al een plekje kan vinden.
     
  5. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Dat is dan inderdaad weer een hele anders afweging ja :)

    Hier moeten ze ook reizen voor de middelbare school, 10-15-20 km enkele reis zit je zo aan. De meeste kinderen gaan tot de herfstvakantie op de fiets en dan tot de voorjaarsvakantie met OV. Daarna weer fietsen. (En het gros op een gewone fiets)

    Brommers en scooters wordt hier minder, juist omdat ze eerder mogen beginnen met rijlessen. Dan is het de moeite haast niet om je brommer rijbewijs te halen en voor zo'n korte periode een brommer of scooter aan te schaffen.
    De meesten proberen zo snel mogelijk te starten met rijlessen voor de auto.

    Vervolgopleiding doen ze wel bijna allemaal met OV als ze thuis blijven wonen.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  6. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.519
    3.207
    113
    Vrouw
    Ik ben nu ook heel trots dat het mij allemaal is gelukt en dat ik nu een goede baan heb, een koophuis en een goede auto voor de deur.
    In die tijd vond ik het alleen wel heel erg verschrikkelijk. Ik schaamde mij dood. Als 16 jarig meisje ging ik naar de tandarts om daar te horen dat mijn afspraak was afgezegd omdat mijn ouders een factuur niet hadden betaald.
    Toen ik daarmee thuis kwam snauwde mijn moeder dat ik het zelf maar mocht gaan betalen, en zo geschiedde.
    Wij willen ons kind graag een goede basis meegeven en dat houdt volgens ons in dat wij haar studie betalen en daarnaast ook voor haar sparen. De bijkomende dingen als tandarts en kleding etc. zullen wij ook gewoon betalen. Betekend niet dat ze niet hoeft te werken of zelf niet hoeft te sparen natuurlijk.;)
     
  7. Cedi

    Cedi Niet meer actief

    Yup. Ik wil dat graag voor hem doen als dat kan.
     
  8. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.826
    1.299
    113
    Dit was voor ons ook een aandachtspunt. Wij sparen op onze eigen naam in een apart potje. Op naam van zoon heb ik wel een spaarrekening waar ik af en toe wat op zet en daar mag hij op zijn 18e mee doen wat hij wil. Dat is een leuke start voor een eigen leven zeg maar.
     
    Felice vindt dit leuk.
  9. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.433
    784
    113
    Ik wil graag collegegeld en boeken betalen, zorgverzekering ook nog wel. Op kamers vind ik een lastige, aangezien zowel Amsterdam als Utrecht binnen 30 kilometer zijn en op kamers dus niet hoeft waarschijnlijk (uitzonderingen daargelaten).

    Ik voel me daar wel verantwoordelijk voor ja. Zeker omdat wij bewust 3 kinderen hebben wil ik ze ook wel mogelijkheden bieden en die kosten vaak geld.
     
  10. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Wij verschillen hierin van mening. Mijn man vindt dat ze het in eerste instantie (grotendeels) zelf moeten betalen. Als ze dan klaar zijn, werk hebben en een huis zoeken dat wij alles aan ze ‘terug’ betalen. Dit zodat ze beter beseffen wat het allemaal kost en hopelijk beter nadenken over wat voor een studie ze gaan volgen ipv maar iets te gaan doen omdat het toch wel wordt betaald.

    Ik vind er wel iets voor te zeggen, maar voel er tot nu toe meer voor om tijdens de opleidingen al alles te betalen. Gelukkig hebben we nog een paar jaar om er uit te komen ;).
    De oudste heeft alleen al wel het idee om TTO te gaan doen. Hopelijk wil ze daarna dus niet in het buitenland studeren, hihi.
     
  11. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Wij vinden het belangrijk om onze kinderen te helpen met hun studie, maar ze zullen zelf ook een stuk verantwoordelijkheid moeten pakken.
    Voor elk kind hebben we een spaarrekening, wij stellen 10.000 euro per kind ter beschikking om te kunnen studeren. Daarnaast krijgen ze van ons hun rijbewijs.
    Alles wat ze nog meer nodig hebben of willen (op kamers bijv.) moeten ze zelf betalen.
     

Deel Deze Pagina