Makro Vraagje

Discussie in 'De lounge' gestart door SyrianBeauty, 6 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    Ik heb een kennis die een bedrijfje is begonnen, nouja hij staat ingeschreven bij de KVK maar het is eigenlijk alleen op papier een bedrijf want tot nu heeft hij niets gedaan en doet er verder ook iets mee :p

Mijn vraag is nu dus: hij doet zijn boodschappen vaak bij de Makro en laat het btw aftrekken bij de belasting onder zijn bedrijfs naam. Mag dit? Mijn man zei dat het alleen mag als je echt een bedrijf heb met personeel enzo. Hij zegt dat als ze daar achter komen hij alles terug moet betalen, lijkt me wel logisch maar is het ook zo.

2. noukie89

noukie89 Niet meer actief

je kan alleen btw aftrekken als je ook daadwerkelijk iets verdiend

verdien hij niks dan ben ik bang dat hij alles terug moet betalen

3. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

hij mag er gerust boodschappen doen, doen wij ook en beide geen personeel in dienst.

maar idd je kan alleen btw aftrekken mits je ook wat verdient je kan geen geld uitgeven wat je niet hebt

4. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Je hoeft geen 'bedrijf met personeel enzo' te hebben hoor. Maar de uitgaven die je doet en waarvan je de btw terug claimt, moeten wel relevant zijn voor je bedrijf. Op zich is het niet zo gek om al uitgaven te hebben voor er inkomsten zijn, de meeste bedrijfjes beginnen met opstartkosten, maar het moet natuurlijk wel reëel blijven. Geen duizenden euro's uitgeven en nul verdienen, dan worden ze achterdochtig hoor :)

5. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

idd het maakt niet uit of je wel of geen personeel hebt.
    Stel dat hij voor 1000 euro spullen haald en vraagt de btw terug. Dat is prima, maar als de belastingdienst komt controleren en hij heeft die spullen niet meer. Dan is het gewoon oplichting.
    Hij moet namelijk kunnen verantwoorden waar die spullen zijn gebleven en voor hoeveel hij ze heeft verkocht. Die btw moet hij namelijk afdragen aan de belastingdienst. En daar moet hij aangifte van doen. Hij moet dus bonnetjes en facturen kunnen overleggen.

6. blondjuh

blondjuh Fanatiek lid

19 mei 2010
    1.215
    0
    0
    wij hebben ook een eigen bedrijf en je kunt dit idd aftrekken van belasting ;) dit is een speciale winkel voor zzpers

7. blondjuh

blondjuh Fanatiek lid

19 mei 2010
    1.215
    0
    0
    dit komen ze niet controleren ;) zelfde als sligro is ook voor zzpers

8. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Sligro en Makro zijn echt niet speciaal voor zzp'ers hoor, gewoon voor álle ondernemers, met of zonder personeel.

En ja, de belastingdienst kan wel degelijk controleren. De kans is klein, maar het kan wel hoor.

Overigens..de spullen die je bij de Makro koopt zullen ongetwijfeld voor zakelijk gebruik zijn en niet voor wederverkoop ofzo hoor. Daar is de Makro echt te duur voor :)

9. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Maar je kunt toch kosten aftrekken die ook daadwerkelijk kosten zijn voor je bedrijf?

Oftewel, je kunt als bijvoorbeeld zzp-er in de ICT sector niet de boodschappen aftrekken die je bij de Makro doet? Deze kosten houden toch immers geen enkel verband met je werkzaamheden?

10. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

De belastingdienst controleerd wel degelijk. Steeds meer trouwens. Alles wat je koopt en waarvan je belasting van terug vraagd moet je verantwoorden. Een hoop dingen kun je al snel verantwoorden. En als icter kun je best boodschappen verantwoorden. Je zou kunnen zeggen voor de klanten als ze moeten wachten, stofzuiger voor schoonmaak kantoor, waspoeder voor het wassen van de handhoekjes en de schoonmaak doekjes. Maar kattevoer lijkt me dan weer wat moeilijker te verklaren ;)

11. blondjuh

blondjuh Fanatiek lid

19 mei 2010
    1.215
    0
    0

de mijne is timmerman en ik haal daar ook robijn enz ;) dus boeien hwahahah en dan erbij meen je nou egt dat ze iedereen daarop gaan controleren? dan zijn ze over 100 jaar nog bezig ;) maar ze mogen komen moet immers de werkbroeken ook wassen wahhahaha

12. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Robijn voor een timmerman is niet vreemd, zoals je zegt, de broeken moeten ook gewassen worden, dus dat is best oke. Maar inderdaad kattenvoer gaat dan wat te ver haha. Het moet relevant zijn voor de bedrijfsvoering, maar dat is natuurlijk een ruim begrip :)

13. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Klopt, tenzij je kan aantonen dat het wel verband houdt. Maar als je ICT'er bent die al zn werkzaamheden bij de klant op locatie doet, dan is dat al een stuk moeilijker natuurlijk. Heb je kantoor aan huis, dan is t al geloofwaardiger als je koffie en koeken gekocht hebt voor de zaak. Maar maandverband en pampers zullen ze niet intrappen gok ik :)

14. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Ja, die voorbeelden die jullie geven begrijp ik maar ik kreeg uit het berichtje van de topic startster het idee dat het om alle wekelijkse boodschappen gaat. Overigens wordt er steeksproef gewijs wel degelijk goed gecontroleerd hoor. van vrienden van ons is vorig jaar de hele boekhouding onder de loep genomen. Hen werd toen verteld dat ze alle jonge, startende ondernemers in midden Drenthe controleerden. gewoon steeksproef gewijs

Deel Deze Pagina