Pilates gedaan en nu bekkeninstabiliteit???

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Maagd, 23 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Hoi dames,

Gisteravond heb ik zwangerschapspilates gedaan. De vervangende juf is fanatieker dan mijn eigen en we hebben dan ook best veel beenspier oefeningen gedaan. Toen ik thuis kwam na stukje fietsen heb ik even op de bank gelegen en toen ik opstond van de bank had ik pijn bij mijn schaambeen. Ik dacht dat het van het liggen zou komen en na een nachtje slapen wel over zou zijn. Vandaag echter nog steeds pijn rond mijn schaambeen en vooral als ik loop.
    Als ik op internet kijk dan kan dat een vorm van bekkeninstabiliteit zijn maar ik vraag me af of dat zo ineens kan optreden. Of kan het komen omdat we fanatiek zijn geweest met pilates.
    Herkent iemand dit dat je na sporten bekkeninstabiliteit klachten hebt? En wat heb je er tegen gedaan?

2. Blie

Blie Actief lid

24 jun 2014
    281
    0
    0
    Volgens mij is er wel een groot verschil tussen wat bekkenpijn en bekkeninstabiliteit. Ik heb ook weleens wat steken of pijn in m'n bekken (logisch, met dat week worden) maar godzijdank is dat heel wat anders dan instabiliteit.

3. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ja, ik. Met yoga. Ben er toen mee gestopt en ben naar de fysio geweest voor oefeningen. Die hielpen heel goed.

4. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Bekkeninstabilliteit en bekkenpijn is een groot verschil.
    Een trauma of zwangerschap kan BI veroorzaken...pilates niet.
    Kan wel zijn dat je wat overbelast hebt en je nu bekkenpijn hebt.
    Echter kan het gezien je termijn ook wel met de ligging van de kleine te maken kunnen hebben.

5. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Wat is dan het duidelijke verschil? Op internet lees ik: 'bekkeninstabiliteit, ook wel bekkenpijn genoemd, .....' Dat suggereert dat het hetzelfde is maar met andere benaming. Is bekkenpijn dan een voorloper van BI??
    Maakt mij ook niet uit hoe het heet eigenlijk, wil liever weten of anderen dit ook gehad hebben na sporten en of het over ging.
    Maandag nog bij VK geweest en kindje was nog niet ingedaald, wellicht dat het daar mee te maken heeft? Het voelt in ieder geval akelig en de symptomen van BI/Bekkenpijn herken ik wel.

6. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Bekkenpijn behoeft geen behandeling, bekken instabilliteit wel.
    Helaas worden de termen enorm veel door elkaar gebruikt en is het heel moeilijk om nog goede informatie te vinden.
    De makkelijkste manier om het te beschrijven is denk ik dat bij een echte BI je naast pijn ook echt motorische beperkingen hebt.
    Een van de onderzoeken die je bij de bekkentherapeut krijgt is bijvoorbeeld als je op je rug ligt dat je een been moet op tillen. Naar alle waarschijnlijkheid lukt dit niet bij BI. Dan zal de therapeut je bekken stabilliseren met zijn handen, en voila je kan je been weer optillen. Hoe je weer van je rug afkomt is een ander verhaal :p

Maar in principe is het de bedoeling dat je bekken wat weken en dus instabiel word...er moet immers een baby doorheen.

Maar je hebt een hele goede kans dat de kleine lager gaat liggen en dat er pijnklachten vandaan komen. Gezien het feit dat je probleemloos tot dit termijn pilates hebt kunnen doen vermoed ik dat het ' gewoon' bekkenpijn is door de lagere baby. Al maakt de naam natuurlijk weinig uit...vervelend blijft het wel.
    Maar doe het gewoon even rustig aan, je bent pas een dagje verder. Wie weet heb je wel gewoon te veel van je lichaam gevraagd.
    en anders gewoon contact opnemen met je vk

7. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.119
    111
    63
    Ik denk dat je je bekken gewoon wat overbelast hebt. Het bekken is door de zwangerschap natuurlijk wat weker en kan wat minder hebben.

Ik heb zelf bekkeninstabiliteit (mijn fysio gebruikt dat woord liever niet, maar zwangerschap gerelateerde bekkenproblemen) en heb voor mijn zwangerschap ook wel last gehad van bekkenpijn. Dat voelt echt anders.

Ik denk dat je gewoon een lekker warm bad of een warme douche moet nnemen en een kalm aan moet doen. Dan zal het vast snel weer beter gaan.

8. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Bij mij is de kleine pasgeleden ingedaald en ik had toen wat pijnklachten die jij omschrijft. Zou dat t niet kunnen zijn?

9. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ja zou kunnen, de kleine was begin deze week nog niets ingedaald.
    Vannacht in bed best wat pijn gehad en bij opstaan/lopen ook.

10. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ja dat had ik dus ook en ongeveer een weekje ofzo. VK gaf aan dat het dit kon zijn (klopte daarna ook) Ik heb zelf een zwakke rug en daardoor regelmatig bekkenpijn en dat voelt bij mij wel anders dan wat jij aangeeft.

Maar niemand is hetzelfde dus anders zou ik even de VK of fysio bellen als je het niet vertrouwd...

11. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    in een verzorging/verpleegtehuis
    achterhoek
    Ik heb ook bekkeninstabiliteit gehad. Dit is t verweken vd banden.
    fysio vertelde dat dit hormonaal is. Heeft dus niks te maken met het uitoefenen van pilates

12. Marliesje83

Marliesje83 Fanatiek lid

20 jul 2011
    1.712
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb na het sporten, als ik te enthousiast gesport heb, ook pijn in mijn bekken. Soms in mijn schaambot, soms in mijn stuitje. Volgens de vk is dit niet zo erg, en het gaat met een paar dagen ook altijd weer over.
    Sinds kort krijg ik als ik te hard gesport heb ook harde buiken achteraf. Dat is wel een teken om het rustiger aan te doen.

13. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Gister dacht ik, na jullie reacties, dat het of indalen moest zijn of te fanatiek gesport. Indalen is het niet geweest want kleine ligt nu ineens met z'n hoofd naar boven. Pijn was gister al iets minder en vanmorgen voelde ik het alleen nog bij aankleden. Denk dat ik gewoon fanatiek bezig ben geweest met sporten.

Deel Deze Pagina