Ik leg eigenlijk alle soorten fruit op de fruitschaal. Maar vanmorgen pakte ik een kiwi gold, en die was beschimmeld aan de onderkant. En eigenlijk heb ik dat wel vaker. Het gebeurd vaak dat ik fruit weg moet gooien omdat het rottende is of er schimmel op staat. Ik vraag me wel af hoe jullie altijd je fruit bewaren. Ik heb op dit moment in huis: - appels - sinaasappels - bananen - peren - pruimen Willen jullie even het rijtje voor me afgaan hoe je dit bewaard?
Ik gooi alles, behalve de sinaasappels, in de groentela van de koelkast. In de winter wil ik nog wel eens een fruitschaal vullen....
Maar hoe doen jullie dat dan als je fruit wilt eten? Ik vind het zo koud aan de tanden om een hap te nemen uit dat ijskoude fruit dat in de koelkast heeft gelegen.
Ik gooi alles in de koelkast, behalve bananen. Dan pak ik steeds een beetje uit de koelkast en dat leg ik op de fruitschaal, wat ik bijv in 4 dagen opeet. Bananen mogen niet in de koelkast..
Hier ook alles in de koelkast behalve de bananen. Ik haal 's morgens gewoon het fruit voor die dag eruit..
Bananen mogen wel in de koelkast, maar de schil wordt snel bruin, en het schijnt de smaak niet ten goed te komen. Ik bewaar ze wel in de koelkast, want als ik íets vies vind, is het een (over)rijpe, lauwe, zachte banaan, haha! (ik eet ze ook altijd het liefst als de schil nog een beetje groen is, bananen met bruine plekjes zal ik nooit kopen. En dat is dan dus weer anders dan de bruine schil uit de koelkast, omdat de binnenkant dan geen zachte stukjes heeft...)
Dus als ik het goed begrijp doe ik het meeste dus in de koelkast. Ik kan het wel eens proberen. En inderdaad fruit voor die dag eruit halen.
Zorgen dat je fruitschaal niet in de zon (achter het raam) staat, scheelt ook al een hoop. Hier staat ie in een hoekje en het fruit beschimmelt aanzienlijk minder snel. Ik zou het ook liever in de koelkast bewaren, maar daar heb ik echt geen plek, mijn groentenlades liggen vol met....groenten
- appels in de koelkast - sinaasappels in de koelkast - bananen op de fruitschaal - peren op de fruitschaal - pruimen op de fruitschaal Je moet overigens wel uitkijken met welke fruitsoorten je bij elkaar legt in een fruitschaal. Banaan kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je andere fruit té snel rijp wordt/bederft.
Kiwi's moet je apart bewaren heb ik altijd geleerd. Kiwi's scheiden namelijk een stofje uit wat het andere fruit eerder bederft. Dus die zou ik zoiezo even apart bewaren. Verder bewaar ik al het andere fruit buiten de koelkast.
Ik bewaar rijpe bananen in de vriezer en de nog groene gaan op de fruitschaal. Sinaasappels in een aparte fruitschaal. Appels in de fruitschaal en de rest in de koelkast. Als ik niet teveel peren heb en ze zijn nog niet helemaal rijp dan gaan ze ook op de fruitschaal.
Ik koop niet zoveel tegelijk en leg alles in de fruitschaal. ik had begrepen dat fruit (en groenten) die normaalgezien in 'warme landen' gekweekt worden, niet in de koelkast mogen. Zo, en nu ga ik een appel eten @Jel: leuk je avatar en banner
*vroeger* lag alles op de fruitschaal tot ik ook dacht 'he weer een aantal rotte appels om weg te gooien* dus die gaan nu in de koelkast met de bananen! maar de peren niet want die worden anders nooit zachter hier, wisten jullie dat appels voordat ze in de winkel komen eerst al heel lang in de koeling liggen?!
@ Lieselot, dankjewel. Wel erg leerzaam dit. Sommige dingen wist ik niet, zoals de kiwi's met de stofjes erin.
Hmm, heb het nooit gemerkt met die stofjes in die kiwi ofzo . Ik merk dat ik veel meer fruit eet als ik het van de schaal kan pakken, vandaar dat ik het er op leg. Wat trouwens wel een punt is, ik heb een fruitschaal in de vorm van een appel, van ijzeren spijltjes om het zo te zeggen, dat hij is niet afgesloten aan de onderkant, misschien dat dat erg scheelt. Leg trouwens ook mijn tomaten erbij
Hier gaat fruit pas rotten na een hele tijd, misschien ligt het aan het fruit dat ik koop of ons huis oid. Maar leg alles in de fruitmand. Ik heb standaard fuji appels, geel-bruine bananen en nectarines. Ik koop meestal 3 à 4 stuks fruit per keer dat ik boodschappen doe. Maar als het hier snel zou gaan rotten zou ik het wel in de koelkast bewaren.. maar heb er gelukkig geen last van. Ook geen fruitvliegjes gelukkig.
Beetje afhankelijk van hoe rijp het fruit al is en wanneer ik het ga eten. ik leg in principe alles in de 0 graden lade van de koelkast, tenzij het nog wat rijper mag worden en/of ik het op ga eten.