Selaam Ik heb gisteren een echo gehad en ze hebben een overzicht gegeven over de grootte van de baby. Ze hebben het wel uitgelegd wat de tekens betekenen maar ben het weer vergeten. Dit is de afbeelding. Het gedeelte in het roode vak wilde ik graag weten. http://i41.photobucket.com/albums/e261/ ... ren-01.jpg Alvast bedankt!!
hoi Layla, BPD is de afstand van oor tot oor gemeten HC is de hoofdomtrek AC is de buikomtrek FL is de lengte van het bovenbeen FTA is denk ik het geschatte kindsgewicht, maar die afkorting ken ik niet Mirjam
Selaam Er staat dus dat de hoofdomtrek 29w5d is. Maar ik was toen 30w5d zwanger. Loopt het hoofdje dan een week achter? Zo ja is dat heel erg? En de andere metingen kloppen ok niet echt met het aantal weken dat ik zwanger was, is dat erg? alvast bedankt
hoi Layla, nee, dat is niet erg. Als je een echo maakt na 15 weken, dan volgt geen enkel kindje de gemiddelde greoicurve meer. Daarom hebben we ook baby's van 45cm-55cm en van 5-10 pond. Een kind mag iets kleiner of iets groter zijn dan gemiddeld. Dat het hoofdje iets kleiner is, is geen enkel probleem. Of het daadwerkelijk zo is als het kindje is geboren, is nog maar de vraag. Het blijft lastig om met de echo goed te meten, soms krijg je het niet goed in beeld, en het ligt er maar net aan waar je het kruisje zet voor het opmeten. Het gaat er bij zo'n echo om dat de groei ongeveer volgens schema loopt. Hele grote groeiverschillen halen ze er zeker uit, en dan kan er gekeken worden of er meer aan de hand is. Maar daar is bij jou zeker geen sprake van, je hoeft je dus geen zorgen te maken! Mirjam