kolven gaat niet goed

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Lac, 27 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lac

Lac Actief lid

14 jul 2011
    415
    0
    16
    NULL
    NULL
    Beste lactatiekundige,
    Ik krijg zo weinig gekolfd iedere keer maar 60ml ookal is het een vervangende voeding. Mijn dochter vind het ook duidelijk te weinig, ze drinkt het liefst 180ml. In het begin ging het beter dan kolfde ik 120ml. (waar ze toen genoeg aan had)
    We hebben veel allergien in de familie. Kan het kwaad om hypoallergene kunstvoeding te combineren met borstvoeding, om allergien te voorkomen?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi

Je hebt eigenlijk 2 vragen.
    1) het kolven
    Je opbrengst kan variëren, kolven is niet voor iedereen even makkelijk. Kijk of je kolf het goed doet. Masseer voor je gaat kolven je borsten, zo komt de toeschietreflex op gang. tijdens het kolven kun je met je hand mee masseren of een warme doek op je borst leggen. Probeer ontspannen te zitten in een aangenaam warme omgeving, kijk tijdens het kolven naar een foto of filmpje van je baby.
    Als het lang duurt voor de melk toeschiet zou je een recept voor oxytocine neusspray kunnen vragen aan je huisarts.

2) je hebt nu te weinig melk om de flessen voor je kindje te vullen. Je kunt proberen om dit op te lossen door een tijdje na elke ochtend voeding te kolven, zo bouw je een voorraadje op. Als dat niet voldoende is kolf je later op de dag nog eens na een voeding wat af. Dat zullen kleine hoeveelheden zijn, maar je spaart het dan op.
    In verband met allergie in de familie is en blijft borstvoeding eerste keus. Moet of wil je toch aanvullen met kunstvoeding, dan is hypo allergene kunstvoeding zeker aan te bevelen.

Mirjam

3. Lac

Lac Actief lid

14 jul 2011
    415
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je antwoord, ik ga ermee aan de slag.

Deel Deze Pagina