Nu je het zegt ja... er is zelfs een priklijn die je kunt bellen voor advies.. Ga je wel werk maken van die nachtdiensten...? Wel doen hoor je staat in je recht!
Ik zou je toch adviseren contact op te nemen met het spoednummer van jullie bedrijfsarts of desnoods met de eerste hulp van een ziekenhuis!! Zij kunnen een risicoinschatting van het gebeurde maken en zo nodig de betreffende bewoner met spoed testen of jou medicijnen voorschrijven. Zo snel mogelijk doen want evt behandelingen moeten vaak binnen een bepaalde termijn (3 dagen bijvoorbeeld) worden gestart om jou en je kind te beschermen! De kansen zijn gelukkig vrij klein, maar gezien je zorgen zou ik dit NU doen! Dan weet je het ook en heb je alles gedaan om zo mogelijk dingen te voorkomen. Elke organisatie moet hier een protocol voor hebben, gezien de tijdsdruk ook in het weekend en op feestdagen.
Het is woensdag al gebeurt, en de leidinggevende moet toestemming geven / regelen dat bij die bewoner bloed wordt afgenomen, maar er was helemaal niemand van de staf aanwezig vandaag. Deze bewoner is dik in de 70, zwakbegaafd en speelt met knuffels, dus ik verdenk haar niet van een leverziekte of iets ander...maar toch, het blijft aan me knagen. frannie82: ik ga zeker achter die nachtdiensten aan. het is niet alleen raar dat ze mij die nachten nog geven, maar heel erg onverantwoordelijk ook! Stel je voor dat er iets gebeurt s'nachts, ik heb wel vaker een reanimatie gehad, en val accidenten komen ook nog wel eens voor op de open pg afdeling, ik kan nu al niemand meer van de grond tillen, laat staan straks.
Heel goed Piepie! Waarschijnlijk maken ze dan niet zo vaak mee dat iemand er tegen in gaat.... Succes het voelt wel vervelend voor jou natuurlijk. Leuk is het niet dat het op deze manier gaat... En let dan meteen op voor na je verlof dat je tot 6 maanden na de bevalling ook niet hoeft...
Piepie, wat een rot streek om je toch die nachten in te plannen... Echt achter aan gaan, dit mogen ze zelfs wettelijk gezien niet, omdat die gevaar oplevert voor jou, je baby, maar ook een cliënt, want als jij in de nacht niet adequaat kan handelen, kan dit grote gevolgen hebben... Bij mijn miskraam (heb wel moeten bevallen) heb ik 6 maanden geen nachten en geen avonden gehoeven, bij werkgever 1 alleen van 7.00 tot 15.00u en bij werkgever 2 van 8.00 tot 12.00u Moet wel zeggen dat ze in de zorg heel erg moeilijk doen!! Ik zit zelf in de MMM en werk alleen van 8.00 tot 12.00 en van 18.00 tot 23.00 nu, dus plan alle afspraken buiten die tijden...!! En ik kreeg dat mijn manager kop zorgen van mijn behandelingen kreeg en moest er maar mee stoppen of hij zetten mij buiten. Uiteindelijk ben ik nog tot 1 juli 2013 werkzaam voor deze werkgever, omdat ik weiger te stoppen na ruim 2 jaar omdat hij kopzorgen krijgt van behandelingen die BUITEN mijn werk vallen... IK hoop dat je gevoel bij gaat trekken en je van je vakantie kan genieten, als het nou echt TE erg word dan moet je de arbo/bedrijfsarts inschakelen en de vakbond (nu91) om je te helpen, want wat ze doen kan gewoon niet... En als tip (als dit wel mag) een naalden beker mee nemen telkens...
Ik ben heel erg benieuwd of ik maandag wat hoor van de leidinggevende van mijn werk, het protocol moet gewoon worden opgevolgd. Met de naaldencontainer mag ik niet over de gang lopen, te gevaarlijk voor pg bewoners....maar wat er nu gebeurt is kan gevaarlijk voor mij zijn. Morgen nog één avonddienst en dan heb ik lekker twee weken vakantie. Ik kan niet wachten tot het zo ver is. Het enigste nadeel is dat als we in de auto stappen op weg naar Schiphol, ik al heimwee naar m'n beesies heb.
Ja dat word die naalden beker lastig, maar ja op een PG afdeling is het ook gevaarlijk op hun kamer... Dan zou het inhouden dat je geen insuline meer moet zetten... Vervelend dat je heimwee krijgt naar je beessies... Toch hoop ik dat je na vanavond werken, toch kan genieten van je vakantie... Take care...
Ben van de week terug gekomen van een heerlijke vakantie in Mexico ( had nog wel een weekje willen blijven ) Maar toch werd de pret weer een beetje verziekt door m'n werk. Ik had zoals jullie gelezen hadden een prikaccident gehad, gemaild naar m'n werk op vrijdag ( want er was niemand van de staff aanwezig, ze hadden een lang hemelvaart weekend ) nog geschreven dat ik graag voor woensdag bericht wilde hebben vanwege m'n vakantie. Wat denk je: krijg ik dinsdagavond een keer bericht ( ok, dat is nog voor woensdag ) een lullig mailtje waarin letterlijk stond: je bent niet te bereiken, zie mail hieronder. Bleek dat de GGD die vrijdag geprobeerd had contact op te nemen met me, die hadden alle informatie van de dokterspost gekregen. Afgelopen woendag heb ik zelf contact gehad met de GGD, verteld dat die knurften me eerst 3 nachtdiensten hadden gegeven, daarna een vrije dag, toen 2 avonddiensten waarvan ik me de eerste avond geprikt hebt, toen die bewuste vrijdag had ik 1 vrije dag en die zaterdag en zondag weer 2 avonddiensten. Tot overmaat van ramp heb ik nu ook nog een buikgriep opgelopen, dus moest me ziek melden. Dus m'n werk gebeld, omdat ik niet sta ingepland word ik ook niet ziek gemeld Maar ze verwachten nog wel van me dat ik die nachtdiensten ga werken over 2 weken en nog een paar over 3 weken! Op advies van de GGD moest ik vragen of die bewoner waar ik me aan die naald prikte ooit is ingeënt tegen hepatitis B, en anders moet er toestemming gevraagd worden of scall mag komen prikken voor hepatitis B. Nu werd mij gezegd dat dit niet hun verantwoording is, ik ben nooit te bereiken ( gek hé als je maar 1 vrije dag hebt, zwanger bent, en op vakantie bent ) kortom, ik moet het maar uitzoeken Ik ben geen lid meer van een vakbond, ik heb altijd voor werkgevers gewerkt die zich aan de cao hielden, en menselijk waren, maar deze werkgever is een monster. Het is dat ik leuke collega's heb ( die ook alles maar pikken ) Mijn zwangerschap is vanaf het begin al de grond in geboord door die knurften, en nu word ik niet eens ziek gemeld! Ik ben wel afhankelijk van ze want ik ben een oproeper en zij moeten me aanmelden bij het UWV.
De bedrijfsarts kan meestal wel iets voor je doen. Ik ben een 0 uren contracttant, sta ziekgemeld en de bedrijfsarts heeft mijn werkgever ingeschakeld me te melden bij het uwv. Ik heb gelukkig een werkgever die meewerkt. Wel belangrijk om te weten: je werkgever MAG je NIET ontslaan tijdens zwangerschap, ook niet als je nachtdiensten weigert. Ziek blijven melden is een andere optie, iedere keer als je een nachtdienst hebt. Ziek mogen ze je ook niet ontslaan.
Wat een vervelende situatie, lijkt me erg lastig als je het idee hebt dat je werkgever je alleen maar tegen probeert te zitten. Maar wat betreft die naaldenclntainer, dit is toch ook een stukje eigen verantwoording, ik werk zelf ook in de zorg, en wij zijn als team verantwoordelijk dat dit soort zaken goed geregeld zijn. Hebben jullie dit nooit eerder besproken. En als je niet staat ingepland heeft het volgens mij ook geen meerwaarde dat ze je wel ziek melden, tenminste zo werkt dat bij ons ook, je krijgt alleen ziektedagen als je ook daadwerkelijk stond ingepland om te werken, Ik zou wel achter die nachtdiensten aangaan, je staat gewoon in je recht om ze niet te hoeven werken. Heel veel succes met alles!
Wat ontzettend rot zeg deze situatie. Wat ik mij alleen afvraag; waarom ben je niet gevaccineerd tegen hepB? Als jou werkgever jouw dit nooit gevraagd/aangeboden heeft maar jou wel verplicht om dergelijke werkzaamheden uit te voeren zijn ze volgens mij enorm de sigaar mocht jij hier melding van maken.
De GGD heeft het nu overgenomen, die forensisch arts is behoorlijk pissig en vind mijn leidinggevende onverantwoordelijk ( grappig want m'n leidinggevende zei vrijdag tegen mij dat het allemaal mijn verantwoording was, en dat zij en werkgever geen verantwoording droegen ) Ik heb me vorig jaar 1 x ziek gemeld vanwege een longontsteking, verder nog nooit. Ik probeer ze uit te leggen dat het onverantwoord is om mij nog nachtdiensten te laten draaien, maar ze luisteren niet. En omdat ze niet zijn aangesloten bij een arbodienst kan ik dus ook niet naar een bedrijfs / arbo arts, die moet eerst ingehuurd worden. Goede werkgever heb ik hé!! Ik ben al druk aan het rondkijken voor iets anders, zogauw ik bevallen ben ga ik ergens anders solliciteren.