Onze kleine man is nu net 1 jaar en krijgt nog steeds 3 flesjes. Al met al komt dit neer op 2,5 flesje melk. En verder? Drinkt hij.... NIET! Ik probeer vanalles, maar zodra ik met een gewone beker, tuitbeker (ik heb verschillende....), pakje of wat dan ook aankom, slaat hij het meteen weg. En áls hij al wat drinkt (hij pakt nu als hij in de wagen zit hééééél soms een slokje uit z'n brothermax-tuitbeker (komt van de etos)) dan is het ontzettend weinig; hooguit 30cc. Hij krijgt natuurlijk wel vocht uit z'n eten, fruit en melkflesjes, maar zeker met dat warme weer wil deze mama toch wel graag dat hij drinkt!! Ik blijf bij z'n brood in een beker of tuitbeker ander drinken aanbieden en pas als hij dát drinkt, haal ik de middagfles eraf, maar eerder niet. Wie heeft ook zo'n draak van een kindje wat níet wil drinken naast zijn/haar flesjes? (onder het motto: gedeelde smart...) O ja, ik denk ook niet dat het eraan ligt dat hij het niet lekker vindt, hij slaat het al weg voor hij het proeft!! Zou hij gewoon geen dorst hebben??? Sorry voor het lange verhaal!!! PS. Ik vond dit niet echt bij voeding horen, maar als het daar wel thuishoort... sorry!!
We hadden het met de oudst ook werd ook steeds erger wou ijna de flessen ook niet meer op drinken. Ze is tot har derde een hele moeilijke drinker geweest was echt heel weinig denk 200 a 300 op een dag.Nu is ze 4 en moet je haar nog steeds zeggen dat ze moet drinken anders drinkt ze een hele dag niet. nu is begint onze jongste nu 10 maand er ook al mee wil ook niet meer drinken is heel frusterend soms maar je kunt er niks an doen wat ik wel deed is yoghurt geven tussen door gewoon met een lepoel krijgen ze toch wat meer vocht en met warm weer zelf water ijsjes maken was hier ook een succes.
Hé, het klinkt superstom, maar ik vind het wel fijn te horen dat er lotgenoten zijn. Het lijkt soms net of íeder kindje gek is op sapjes en met een beker rondloopt. Ik denk altijd maar zo dat als hij echt dorst heeft, hij wel zal drinken? En maar blijven aanbieden... Thanks voor je reactie!!!
Waarom doe je niet gewoon drinken in de fles. (of heb ik dat niet goed begrepen uit je verhaal). Zo hebben wij het ook opgebouwd. Eerst uit de fles (water of diksap), daarna tuitbeker, daarna rietjesbeker en nu drinkt ze af en toe ook uit een gewone beker.
Ik had het er inderdaad niet bijgezet: Nils weigert iets anders dan melk uit de fles te drinken Met dat warme weer had mijn moeder dat geprobeerd (gewoon een flesje sap), maar hij wilde het absoluut niet!!! (spookkie) En ik wil er eerlijk gezegd ook niet al te hard mijn best voor doen om hem sap uit de fles te laten drinken (omdat hij het nu absoluut niet doet, zou ik moeten gaan aandringen) omdat hij juist richting beker ofzo moet en van de fles af!! Maar als hij het wél zou doen, zou ik dat zeker proberen dus bedankt voor je tip!!
Oh, dat is jammer. En wat doet hij dan als je een keer ipv melk water in zijn fles doet? Op dat moment zou hij toch echt wel honger / dorst moeten hebben... Gewoon om hem even te leren dat er ook wat anders uit de fles kan komen dan melk. Enne het afleren van de fles begrijp ik wel, maar onze dochter (nu 16 maanden) heeft die overstap echt even nodig gehad hoor. En die fles afleren dat lukt daarna ook nog wel (ondertussen krijgt ze nog steeds 1 melkfles per dag) Vergeet niet dat Nils pas net 1 jaar is! En heb je al een rietjesbeker geprobeerd, die deed het hier in eerste instantie ook beter dan de tuitbeker (nu drinkt ze overal uit, het maakt haar niet meer uit). De tuitbeker begreep ze namelijk in eerste instantie niet....
Het is bijna te erg voor woorden, maar we hebben het zelfs al gehad als hij ziek was, dan moesten we de melk sterk verdunnen zodat hij vocht binnen zou krijgen.... Moet 'ie NIET!! Dus toen zijn we snel weer naar gewone melk gegaan. Hebben 'm ook vaak sap gegeven uit de tuit en de anti-lek eruit. Dus dan heeft hij zo wel geproefd, dus het is ook niet dat hij het niet kent. Lijkt gewoon soms echt alsof hij geen dorst heeft. Zou jij wel gewoon z'n melk blijven geven zoals ik nu doe? Ik dacht zelf de melk pas weg te laten als hij zelf bij z'n boterham gaat drinken. De fles krijgt hij altijd pas een half uur na z'n eten, dus als hij dan al gedronken heeft (stel ) dan zou die dus niet meer hoeven. Nee, ik hoef z'n melk ook niet af te leren uit de fles, maar iets anders drinken in de fles (wat hij nu niet doet) aanleren bedoelde ik. Das niet logisch! Rietjesbeker vond hij ook niks. Maar hij slaat standaard alles weg waar je mee aankomt hoor. Hij heeft er wel eens een paar slokken uit gedronken, maar niet veel. Liefs!!
tsja hij moet natuurlijk wel genoeg vocht binnen krijgen.... denk toch dat je het spelenderwijs meer/vaker moet gaan aanbieden. Mama wat drinken, Nils wat drinken..... Hoeveel eet-/drinkmomenten heeft hij nu dan?
ik wilde net voorstellen om de melk te verdunnen, dat wordt hier wel geaccepteerd Kirsten is gek op melk, het liefst drinkt ze het de hele dag. Maar ik vind 3 flessen melk met 1 jaar aardig veel, ze mogen maar 300 cc aan zuivel. Dat terzijde, heb je het sap, water enzo wel eens warm gemaakt? Hij is gewend warme melk te drinken en krijgt dan ineens koude dranken...zo heb ik het ook gedaan in het begin. Nu drinkt ze uit een gewone beker haar sap, water. Haar melk is nu nog maar lauw smorgens en savonds. En ik zou het wel dagelijks aanbieden en dan wel een paar keer per dag. Ik zou als die het weigert niet gelijk een melk fles geven. dan krijgt hij zo een idee van goh zolang ik niet drink krijg ik toch wel mijn melk. Als die dorst heeft drinkt die echt wel. Zo heb ik dat met water gedaan, alleen maar water aanbieden op een gegeven moment dronk ze het.
Die fase hebben we hier ook gehad, echt niets anders dan melk uit de fles, en nu nog steeds niet! Wel wilde ze steeds uit de mok waar ik ook uit dronk, t was flink knoeien maar nu begrijpt ze het wel. Misschien toch uit een gewone beker proberen
Ik blijf proberen om 'm geregeld uit mijn glas of beker mee te laten drinken. En even voor de duidelijkheid; hij drinkt NIET 3 volle flessen hoor!! Nils is altijd al een slechte drinker geweest, en hij drinkt 's ochtends na z'n brood tussen de 100 en 150cc (vanochtend bijvoorbeeld maar 110cc), 's middags ook vaak tussen de 100 en de 150cc en 's avonds voor het slapen? Tussen de 30 en de 100cc maar meer niet. Dus het is ook niet zo dat hij enorm veel melk binnenkrijgt; hij komt eigenlijk nooit boven de 400cc. En die 300cc is een richtlijn, zodat z'n melk niet ten koste gaat van z'n eten. Zoals je ziet drinkt hij dus ook van z'n melk niet enorm veel en is het geen "ik-drink-alles-leeg-wat-ik-voorgeschoteld-krijg-kind" Ik snap het idee van 'gewoon' geen melk meer geven en dan gaat hij vanzelf wel iets anders drinken, maar is dat met dit weer wel zo verstandig?! O ja, hij krijgt z'n flesje níet meteen na het eten. Dus ook niet meteen na het weigeren van ander drinken. Hij wil niks drinken? Prima. Dan even spelen en iets later een flesje voor het vocht. Deze week had ik hem in de wagen wel z'n tuitbeker gegeven en dan nam hij af en toe een slokje, maar dat zijn zulke minimale hoeveelheden... Ik zit dus een beetje in een spagaat tussen flesjes willen ("moeten?") minderen én toch willen dat hij genoeg vocht binnenkrijgt. Super bedankt voor het meedenken meiden! Ik lees toch geregeld dat andere kindjes dit ook wel gehad hebben en alleen dát geeft al wat 'troost'. En we blijven aanbieden hoor!!! Net heeft hij bij z'n boterham ook wat drinken gehad. Hij wilde niet, dus even wat op m'n vinger gedaan zodat hij kon proeven. Toen nam hij één slokje. Daarna niet meer! Kom ik weer met m'n vinger aanzetten: mond open! Later heeft hij nog één slokje op. Tja... We houden gewoon vol!!
hier ook een dochter die weinig drinkt.. is echt een gevecht.. en maakt niet uit wat ik der voorschotel.. ze wilt geen fles, geen rietjes, geen beker.. dus ik probeer het maar op te vangen met stukjes watermeloen en ander voedsel met veel vocht.
@ limmeke: oké, dan begrijp jij dus ook dat het soms mega frustrerend is.... We blijven proberen en uiteindelijk komt het vast wel goed!!! Liefsss
Ik denk dat het een kwestie van wennen voor hem is... In het begin dacht ik ook 'dit gaat ze nooit leren'. Maar nu drinkt ze overal uit. Wat je nog kan proberen is een gewoon rietje in een glas doen. Dit rietje bv 1 cm van de bovenkant vastpakken (zodat hij hem niet tever in zijn mond kan doen) en kijken of hij dit wel snapt. Zo hebben wij het ook aangeleerd. En veel momentjes met hem gaan zitten. Lekker rustig in zijn kinderstoel en jij de beker/glas/fles begeleiden. En ik zou idd geen dranken zo uit de koelkast geven..... Maar even op kamertemperatuur beginnen. Succes weer!
Probeer dan eens een flesje VOOR het eten in plaats van erna. Ik doe dat ook, dan heeft ze in ieder geval trek en genoeg vocht binnen
Hier hetzelfde verhaal. Vorige week Woensdag met hem lopen worstelen om 1 flesje vocht naar binnen te krijgen. Ik heb hem laten nakijken bij de dokter maandag, voor evt. keelontsteking of wat dan ook en cb ook gebeld. Alles was in orde en nu sinds gisteren gaat het weer redelijk. Reden? Geen idee... waterijsjes gingen een beetje, maar ook maar 1 of 2 per dag.
met alyssa hebben we dit ook gehad, heel vervelend en vooral met het warme weer. ook ik ben gewoon vanalles gaan aanbieden. de ene dag (naast de melk) diksap, dan weer een dag water enz. ook heb ik verschillende bekers geprobeert. wat hier werkte was als ze een keer een slokje van iets anders had gedronken haar vertellen dat ze het goed gedaan had. als het heel erg warm was dan gaf ik haar extra fruit (die kleine bakjes van olvarit) en deed ik een beetje water door haar eten. nu heeft alyssa het probleem dat ze soms te druk is met spelen om te drinken dus moeten we echt drinkpauzes inlassen. veel succes ermee. liefs doris
ff gewoon een vraagje: heb je verschillende soorten sap geprobeerd? Dochterlief was ook ontzettende slechte drinker (dronk op sommige dagen zo'n 300cc), maar sinds de roosvicee (alleen de rozenbottel) gaat t goed! Vriendinnetje had t zelfde, mannetje wil alleen bepaald soort diksap... Tis en blijft moeilijk.. je wil zoo graag dat ze meer drinken en helemaal met deze warmte.. Maarja, wat er niet in gaat..... En lust ie niet graag iets van extra fruit, toetje oid?! Succes iig!
Daar zat ik ook aan denken. Bij mijn zoontje hebben we heel veel verschillende soorten en smaken drinken geprobeerd. Uiteindelijk kwamen uit op roosvicee perzik. Dat wilkde hij wel drinken. Later kwam daar smoothie perzik peer van Friso bij en nu drinkt hij bijna alles, behalve gewone of peutermelk bij zijn brood. Daar gruwelt hij van.
Wat hier reuze interessant is is drinken uit zo'n spa-petflesje. Heb je weleens een gewone beker geprobeerd?