lieve mama's , 2e kerstdag heeft ons dochtertje voor de eerste keer een koortsstuip gehad ( was toen net 2 jaar ) het was schrikken maar gelukkig kwam ze na een minuut of 3 zelf weer bij. oorzaak vd koorts was oorontsteking iets waar we al sinds september 2014 mee kwakkelen 30 januari weer een stuip, dit keer heel heftig en het duurde zeker 7 minuten voordat ze weer enigszins bij kwam met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis ze had 40.9 koorts en weer een oorontsteking. ook haar longen piepen ze moest een nacht ter observatie blijven gelukkig hebben we nu een protocol + stesolid thuis voor als het nog eens komt. Ook hebben we een verwijzing naar de kno arts en heeft ze ventolin gekregen + ab om eens goed uit te zieken na dit heftige weekend zit ik toch met veel vragen en hopelijk kunnen jullie mij helpen - ik ben heel angstig op dit moment voor stuipen, wordt dit minder en hoe gaan jullie met deze angst om? ik hoor mezelf nog zo schreeuwen in paniek dat ik haar kwijt raak.. - de kinderarts heeft ventolin gegeven en dacht mogelijk aan astma maar dit is nog niet vastgesteld Hoe gaat dit in zijn werk? - we hebben een verwijzing naar de kno arts omdat ze vaak oorontsteking heeft. Hoe gaat zoon afspraak en wat kan hij eventueel voor ons meisje doen? Ik ben erg onzeker en zoek gewoon wat tips en lotgenoten.. ik wordt vanaf september elke keer weer naar huis gestuurd met een gebruik maar neusdruppels en zetpillen advies terwijl ik nu van de kinderarts heb vernomen dat het wel degelijk noodzakelijk is om alles verder te onderzoeken, gelukkig stuurt ze deze info ook naar de ha.. bedankt alvast! x
Ik had een heel verhaal getypt maar na het plaatsen zat ik ineens in een ander topic, heel raar! Ik heb veel ervaring met koortsstuipen, maar dan wel bij een kindje van het kdv. Hij had het erg extreem, dus meerdere malen meegemaakt en kan mij dan ook erg voorstellen dat je er erg angstig voor geworden bent! Weet je ondertussen de belangrijkste dingen die je moet doen bij een koortsstuip? Dus koelen, op de zij leggen, zorgen dat ze zich niet kan bezeren en de stesolid toedienen? Ik denk persoonlijk dat de stuipen niet minder angstig zullen worden om mee te maken, want het is gewoon een heel naar en heftig gezicht. Wel word je er steeds meer in getraind om ermee om te gaan en weet je gewoon precies hoe je moet handelen, wat het in dat opzicht weer wel iets minder angstig maakt. Heb je bij je meisje gedragsveranderingen opgemerkt voordat ze de stuip kreeg? Dat is namelijk al het moment dat je kunt ingrijpen en mogelijk een stuip kan voorkomen. Het jongetje, zal even X zeggen voor de makkelijkheid, dat bij mij op jet kdv zat werd voor een stuip van het een op andere moment erg hangerig en huilerig. Dit was voor ons altijd het teken om te gaan tempen, koelen en zijn ouders te bellen. Aangezien hij het echt heel vaak had was bij hem het protocol op een gegeven moment om dan al paracetamol en later al de stesolid toe te gaan dienen om de stuipen te voorkomen. Ben je goed op de hoogte van het gebruik van paracetamol? Blijven geven om de 6 uur tot de koorts volledig weg is? @ ventolin: is jouw dochter snel benauwd of vaak ziek en slaat dit op haar longen? Dit is bij mijn eigen zoontje het geval en daarom heeft hij ook ventolin gekregen. In het begin moesten we dit 3 x per dag geven en nu alleen nog indien nodig. Ik was erg blij dat ik dit in huis had! Mijn zoontje zat laatst tegen een stuip aan. Hij kreeg van het een op andere moment hoge koorts, ogen draaiden weg, werd benauwd en hij begon heftig te shaken als bij een stuip, maar hij bleef gelukkig bij. Ik heb hem direct ventolin gegeven en ben hem gaan koelen en heb ondertussen heb ik de hap gebeld en moest direct paracetamol geven en moest langs komen. Door de ventolin werd zijn ademhaling al snel beter gelukkig en ging de zuurstofpercentage bij de hap al snel van 96% naar 100%. Onderzoek bij de kno ook gehad met mijn eigen zoontje en wat ze doen is naar je verhaal luisteren en naar zijn keel neus en oren kijken. Zo proberen ze de diagnose te stellen en een behandelplan te maken. Bij mijn zoontje was een neusspray tegen allergieën genoeg, maar soms besluiten ze dus ook om buisjes te plaatsen en of amandelen te plaatsen. Sterkte voor jullie en je meisje in ieder geval. Praat er veel over, want dit beeld verdwijnt niet erg snel. Mocht je nog vragen hebben dan mag je me altijd pben.
Ventolin is geen onderhoudsmedicijn. Dus alleen zondig geven. Kijk je qua stuipen wel uit met pcm? Dit kan namelijk een stuip triggeren als je het op het verkeerde moment geeft. Hier een dochter met astma en stuipen. Blijft heel eng. Oren zullen wel buisjes worden via de KNO, maar ze zullen eerst goed onderzoeken. Heel veel sterkte!
Ik moet best een beetje slikken als je schrijft dat je geschreeuwd hebt, omdat je dacht dat je haar kwijt raakte. Kennelijk zit het bij mij dus ook nog hoog. Onze dochter kreeg in juni ook een stuip. Ambu heeft 42!!! koorts gemeten. Zo uit het niets, samen gezellig in bed een middagslaapje en hop daar ging ze midden in ons gezellige gesprek. Ook ik dacht dat ik mn kind kwijt zou raken. Ben beroepsmatig meerdere keren bij een kind met koortsstuip geweest, maar ben nog nooit zo bang en in paniek geweest als toen het Mn eigen dochter betrof. Hier ook stesolid in huis. Ik ben er een half jaar later wel overheen, al check ik bij koorts wel veel vaker. En waarom? Als ze al koorts hebben dan krijgen ze juist vaal geen stuip, omdat dit langzamer opbouwt... toch een tik van gekregen dus.
Bedankt voor jullie reacties! we hebben idd een protocol thuis wat te doen bij een stuip. ook hebben wij de afspraak om bij 38.0 te beginnen met pcm om de 6 uur totdat ze koorts vrij is. Vandaag hebben wij controle bij de ha en zullen wij gelijk de verwijzing meekrijgen voor de kno ben erg benieuwd! De ventolin is idd alleen bij benauwdheid wat bij N. altijd samen gaat met verkoudheid is dus idd niet voor elke dag het is nu vooral de schrik en angst voor een volgende keer. ergens voel ik me ook schuldig dat ik niet eerder aan de bel heb getrokken.. De laatste weken had ik vaak zoiets van de ha gast toch advies geven wat we nu al doen dus gaan maar niet.. kan mezelf wel voor me kop slaan ik zal vanmiddag even een update plaatsen over hoe het was bij de ha.
Succes bij de ha! Je hoeft jezelf er echt niet schuldig over te voelen dat je niet eerder aan de bel hebt getrokken hoor! Een koortsstuip kan ook een dokter niet aan zien komen. Wel fijn dat ze nu in ieder geval goed in de gaten gehouden wordt en dat jullie vandaag een extra controle hebben bij de ha. Ben benieuwd wat ze zeggen zometeen.