voel me stom. zoontje niet naar school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mindy26, 17 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mindy26

Mindy26 Bekend lid

11 feb 2014
    977
    413
    63
    Vrouw
    Ik werk nu de avonden maar zou vanaf januari andere tijden gaan werken. Overdag tijdens schooltijd. Jongste gaat naar kdv. Dat moet ik nu wel veranderen want denk niet dat hij direct hele dagen gaat.

ik vind ook dat ze het te snel opgeeft maar zij ziet dat helemaal niet zo.
    Ondertussen is mijn zoontje heel blij dat hij weer naar psz mag.. hij vindt het allemaal wel best. Niet handig allemaal..;)

2. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Maar wat ga je nu concreet doen)

Ik zou dus absoluut neit zomaar isntemmen. Een gesprek met de directeur aangaan waarom dit beleid er is en aankaarten dat bij het ophalen helemaal geen sprake was van huilen. Of de juf dus niet te snel opgerft en dat je toch liever hebt dat hij nu alvast went. Want gegarandeerd gaat ie in januari opnieuw beginnen (misschein zelfs met de hoop weer terug te mogen naar de psz) en dan werk je overdag. Dus je kunt dan niet steeds op komen draven.

Zou dit echt nu al aanpakken hoor.

3. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    He, dit is raar!! Mijn dochter is van begin december en ging met de sinterklaasviering voor het eerst naar school. In haar klas zit een jongetje die vanaf de zomervakantie op school zit en tot nu toe het elke ochtend op een brullen zet. Maar de juf zet door, en dat moet ook. Ik zou er echt op staan dat hij toch naar school gaat. Het huilen houdt vanzelf een keer op. Misschien in een andere klas, bij een andere juf?

4. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Ben ik nou de enige die het snapt van de school?

Je zoontje heeft de laatste keer wennen al te kennen gegeven dat hij het allemaal wel spannend/eng/druk/nieuw (?) vond, hij ging notabene niet voor niks huilen.
    De andere twee keer 'echt' op school heeft hij ook te kennen gegeven het niet naar zijn zin te hebben.

Oké, ik snap wel dat je vaak door moet zetten en het daarna goed komt, maar november/december zijn voor kinderen echt heel andere maanden. De spanning van Sinterklaas (en Kerst) heeft op sommige kinderen echt heel veel impact.

Ik denk dat de juf uit ervaring wel in kan schatten of het voor je zoontje teveel is of niet. Ze zal toch wel vaker met dit bijltje hebben gehakt? Het ene kind is het andere niet.

Ook het feit dat de psz aangeeft dat ie daar terug kan (en niet zegt dat je door moet zetten dat ie naar de basisschool moet gaan) geeft aan dat zij het ook snappen bij je zoontje. Super trouwens van ze dat ze meehelpen hem verder te laten wennen op de basisschool.

Ik denk juist dat het goed is dat de juf zegt dat hij pas in januari terug kan komen. Als je hem nu gedwongen laat gaan, wordt de aversie tegen school alleen maar groter en krijg je straks nog meer problemen. Laat 'm anderhalve maand nog maar lekker relaxt naar de psz gaan.

Misschien vindt hij het wennen zo leuk dat ie zelf aangeeft vaker te willen gaan (ook tijdens de drukke decembermaand) en stroomt hij zo gemakkelijker de basisschool binnen.

5. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Heel apart. Ik vind dat ze dit soort regels/afspraken, als die al zijn gemaakt daarover, eerder gezegd hadden moeten worden. Ik zou toch met de directeur eens gaan praten wat hun protocollen hier in zijn. De structuur van t kind word helemaal door de war gehaald omdat t al naar school gaat, dat vergt natuurlijk veel inspanning ensoms huilbuien vanuit t kind. En dan als t 2x huilt laten ze m maar niet meer komen...weer de structuur helemaal van de wap. En wat als die in jan huilt...denkt die dan dat die weer naar de psz mag?

Opzich mogen psz en kdv kinderen vanaf 4 jaar nog opvang aanbieden maar alleen als het kind hulpbehoevend of iets dergelijks is. (Omdat je vanaf 5 jaar leerplichtig bent) maar het is niet standaard om een 4 jarige zonder aanleiding langer op het kdv op psz te houden. Dan moeten ze hun hele sociale plan aanpassen enz. (Hoop dat t beetje duidelijk getypt is, zit op telefoon)

Daarnaast moet je goed navragen hoe de psz met je zoontje gaat wennen in de klas...Hoelang, wanneer, welke wijze. Ze hebben zich ook te houden aan kind leidster ratio dus ze kunnen ook niet uit de groep en 1 op 1 met jou kleintje weg.

Hoop dat je voor jezelf en je zoontje goede begeleiding hierin krijgt

6. cathymoon

cathymoon Actief lid

7 apr 2014
    201
    0
    0
    NULL
    NULL
    Even los van dit hele verhaal vind ik dat de basisschool zo wie zo veel meer van kinderen verlangt dan eerder...
    Maar tegelijk zijn deze kinderen 'pas' 4 en hebben soms een beetje extra nodig....Ik bedoel, bij het eerste seintje adhd, dyslexie etc. zitten ze er bovenop, maar iets extra aandacht vanwege wenningsproblemen zit er niet in.....ik vind dat raar. Immers is ook dit een 'probleem' en in vele gevallen makkelijk te verhelpen, mits een leerkracht hier kundig genoeg voor is. In dit geval vind ik reactie van de leerkracht wel erg gemakkelijk, het is alsof het nu niet uitkomt om zo'n kind extra te ondersteunen. Naast de kundigheid van de leerkracht mag je toch aannemen dat je als ouder zelf wel een idee heeft waar een kind aan toe is en daarbij is het jou opvoedingsmethodiek als je wel wil doorzetten en ik ben van mening dat dit ook moet kunnen in goed overleg.

7. regenboogworst

regenboogworst Fanatiek lid

22 aug 2014
    1.297
    75
    48
    Ik vind het ook heel vreemd sorry..
    mijn dochter was ook in de wenperiode tijdens de sint en kerst...

Vind dat ze te snel opgeven.. hoe doen ze het in januarie dan?

8. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Mijn zoon is 5 januari jarig en zal ook in de "drukke" periode gaan wennen. Nu is hij heel makkelijk met wennen, nieuwe gastouder, psz verliep vlekkeloos maar ik vraag me wel af wat deze periode zo druk maakt dan? Kinderen schijnen stress te krijgen van de feestdagen maar dat doe je toch ook zelf? Als je kind gevoelig voor dit soort dingen is, kijk je toch geen sinterklaasjournaal, zet je 1x de schoen vlak voor pakjesavond etc.. of maken scholen er zelf wekenlang een hysterische bedoening van?
    Geen kritiek, ik snap het daadwerkelijk niet (wij volgen de 5 verschillende sinterklaasseries e.d. niet)

Wat het uitstellen betreft, ik vind het nogal een overhaaste beslissing en zou nog eens een gesprek aanknopen. Sommige kinderen hebben nu eenmaal meer moeite met wennen en door het te vermijden werk je de angst alleen maar in de hand. Hij moet gewoon de juiste begeleiding krijgen en zich veilig gaan voelen.in principe wprdt hij nu dus "weggestuurd" omdat hij huilt? Wat doet de juf aan het gevoel van veiligheid als hij huilt? Is ze begripvol of wijst ze de emotie af?

9. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    Hier is het zo va november kom je in groep 01
    Dat is niet zo druk.
    daar blijf je tot het volgende schooljaar en dan ga je naar groep 1

Is dat bij jullie niet zo ts??

10. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Ik ken je zoontje niet en weet niet of dit een goede oplossing is. Wel vind ik het belachelijk dat de school zo'n ingrijpende beslissing eenzijdig en na zo'n korte tijd neemt. Tussen fulltime naar school gaan en helemaal niet zitten nog zoveel andere oplossingen. Zoiets hoort in goed overleg en na rijp beraad met de ouder(s) besloten te worden. Echt, mijn mond valt open.

11. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Ik ben 13 jaar kleuterjuf geweest en zou het wat langer proberen. Mocht het niet goed gaan, is thuis blijven geen optie. De drempel om weer te gaan wordt steeds hoger. Ik zou dan kiezen voor halve dagen. Ik zou toch maar even contact met de juf opnemen om nogmaals te overleggen.

12. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Onze oudste mag volgende week beginnen met wennen op de basisschool, ook middenin de drukke feestdagenperiode. Tsja, ideaal is het niet, maar goed, gedurende het jaar zijn er natuurlijk meerdere drukke periodes. Mijn zoontje zal er verwacht ik ook wel wat moeite mee hebben en de eerste paar keren zullen er wel tranen vloeien. Wel weet ik dat, indien daardoor de rest van de wendagen worden gecancelled, ik hem daarna echt met geen mogelijkheid meer mee naar school krijg, hij krijgt het idee dat school inderdaad heel erg eng is en dat zoveel en zo hard mogelijk huilen er wel voor zorgt dat hij weer naar huis mag. Lijkt me niet zo handig dus.

Ik zou nogmaals in gesprek gaan met de juf, en kom je daar niet verder, met de directeur. Het komt nu een beetje over alsof het de juf nu niet uitkomt om wat meer aandacht aan hem te moeten besteden en het daarom maar vooruit schuift.

13. Deliana

Deliana Niet meer actief

Dus...
    - Hij heeft 3x gewend, waarvan 1x gehuild
    - De 4e dag ging hij meteen huilen en moest hij weer mee naar huis
    - De 5e dag werd je gebeld om hem op te halen omdat hij huilde (maar bij aankomst was er niets aan de hand
    - En nu mag hij pas in januari terugkomen om het opnieuw te proberen

Ik zou toch echt je gevoel volgen hoor.... Gewoon nog een keer met de juf bespreken. Wat is nou 5 x naar school? Ik begrijp dat het lastig is en dat je als ouder zijnde niet meteen "moeilijk" wil doen wanneer je kindje naar school gaat, maar dit is toch een gek vehaal. Zegt toch wel iets over de juf/school in mijn ogen. Ik snap dat deze periode druk is, maar dat wisten ze toch van te voren....

Er zijn voldoende mogelijkheden tussen helemaal niet naar school en meteen een volledig schoolschema... Halve dagen, ma/wo/vrij een halve dag, etc.

14. misa

misa Niet meer actief

Wat raar zeg! Natuurlijk is dit niet de handigste tijd om te beginnen. Maar door nu te stoppen wordt het vast niet beter.

Lief aangebode n van de psz juf trouwens, maar dat zij moet gaan 'wennen' met jouw kind vind ik wel gek.

Ik zou denk ik wekelijks 1 of twee ochtenden blijven komen om te wennen. De juf moet maar doorzetten. Ik zou gelijk mijn twijfels bij haar of de school hebben trouwens.

15. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Een raar verhaal en wat als je als werkende ouder in deze situatie komt? Kinderopvang Kdv mag wettelijk gezien maar tot 4 jaar met een incidentele uitloop door vakanties of iets dergelijks. Moet je dan als werkende ouder je baan maar opzeggen?

Ik zou hier nooit mee akkoord gaan en eissen dat hij naar school mag komen. Die kindjes leven er vaak naar toe al maanden. En ja natuurlijk hoort een periode van wennen erbij. En het ene kindje is er nou eenmaal sneller en makkelijker in dan het andere.

Vind dat de Juf er erg weinig moeite insteekt om je zoontje gerust te stellen...

16. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.503
    8.425
    113
    Als ze op die school zó gemakkelijk beslissingen nemen over kinderen zonder het een kans te geven ... dan zou ik me wel afvragen of ik mijn kind uberhaupt wel op die school wil hebben!

(lastig als je geen keuze opties hebt natuurlijk, maar dat weet ik niet)

17. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Ik vind het ook heel raar. Ze had je op z'n minst kunnen uit nodigen voor een gesprek en SAMEN tot een oplossing komen. Ik zou dit zeker niet pikken me gelijk ook afvragen of deze school wel bij ons past. Laat hem ochtenden komen of iets dergelijks.

Daarnaast kan je zoon ook verkeerde ideeën krijgen. 'Ga huilen en iets hoeft niet meer.....'. Plus hij krijgt nu niet de kans alvast zijn klasgenoten te leren kennen.

Verbaasd me ook wel een beetje dat jij hier zo makkelijk op reageert. .. Of vergis ik me hierin?

Xxx

18. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Ster27, Waarom laat je je zoontje niet gewoon na de kerstvakantie starten?
    TS, wat een vreemde situatie!
    Ik zou op school eens een goed gesprek aangaan!

19. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Mijn zoontje is er echt aan toe om naar de basisschool te gaan. Daarnaast heb ik vertrouwen in de school, de juf en mijn zoontje dat het goed gaat komen en dat hij de eerste paar keer de eerste twee minuutjes zal huilen als ik wegga zie ik niet als reden om het dan maar op te schuiven. Hij zal straks in januari toch ook wel moeten. Helaas hebben we niet de luxe dat ik huismoeder ben en werk ik ook drie dagen per week en zal hij dan 3 hele dagen en 2 halve dagen naar school 'moeten'. Ik vind het dan wel zo prettig dat hij nu alvast kan wennen aan de basisschool, aan zijn klasgenootjes en de juf.
    De psz biedt voor hem geen uitdaging meer, hij telt al tot 30 en zelfs tot 10 in het Engels en is gewoon toe aan de volgende stap. Sinterklaas vindt hij wel leuk, maar hij zit niet vol met spanning en kerst zegt hem nog niet zoveel, dus dat zie ik wat dat betreft ook niet als een reden om het niet te doen.

20. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Was geen aanval hoor, ster27.
    Wij hebben ook niet de luxe dat ik huismama ben.
    Onze zoon is van half januari en gaat na de kerstvakantie (zonder te oefenen) naar school. Ik vind het oefenen niet zo zinvol. Ik vind het persoonlijk verwarrend dat hij 2 weken vakantie tussendoor heeft, dus vandaar dat wij daarna pas starten.
    Succes met oefenen!

Deel Deze Pagina