domme vraag maar waneer gebruik je precies een speen bij de baby doe je dit meteen vanaf de eerste dag of niet ? en alleen als de baby huilt ? of de hele dag door ofzo ? Het viel mij namelijk op dat ik in het ziekenhuis eigenlijk nooit een babytje zag met een speen in zijn mond naar de geboorte. Ik moet namelijk ook bevallen in het ziekenhuis en vraag me dit nu af
Joris kreeg de speen 1 dag na zijn geboorte, dit was omdat hij hele erge zuigbehoefte had. Volgens mij bied je ook de speen aan als hij erg onrustig zou zijn om hem proberen te troosten met speen.
je kan vanaf dag 1(als je flesvoeding geeft)een speen geven maar als je borstvoeding geeft raden ze aan om later een speen te geven.ivm tepel/speenverwarring je moet in ieder geval net zolang wachten todat hij/zij echt goed aan de borst drinkt,meestal met een week of 4,5. en idd geven als hij onrustig is,of erge zuigbehoefte heeft. zou niet de hele dag de speen indoen,want dan bestaan de kans dat ie niet meer zonder kan.
Is dat misschien ook de reden waarom vrouwen hun baby een pink geven als ze wat onrustig worden en het tegen etenstijd loopt? Dat heb ik weleens zien doen nl.
Wij waren absoluut anti-speen. Ik was gebrand op bv geven en had gehoord dat je dan de eerste 6 weken geen speen mocht geven. Dus ik had wel spenen in huis maar gaf deze niet. Echter een kind heet niet voor niets een 'zuigeling' zijn/haar primaire behoefte is zuigen en dat is niet alleen voor het eten. Wij hebben 2 weken ellende gekend. Omdat onze knul wilde zuigen en wij hem niet in die behoefte voorzien. Na 2 weken de speen gegeven en sindsdien een prachtkind. Sommige kinderen zijn al voorzien in hun zuigbehoefte door het eten andere hebben gewoon meer nodig. Een pink mag maar kijk uit dat ze straks alleen nog maar jou pink willen en dan? De hele nacht met je pink in zijn/haar mond liggen. Tepel/speen verwarring komt voor, begrijp me niet verkeerd. Maar tepel/speen verwarring is veel makkelijker te doorbreken dan een flesweigeraar. Let er wel goed op dat je de signalen herkent en dus niet bij honger een speen gebruikt. Dus de eerste dagen zou ik er toch nog niet aan beginnen. (De eerste dagen slaapt een kind gem. ook best veel) Het is uitproberen. Ieder kind is anders. Jij zult zien dat je straks je kindje het beste begrijpt en aan de hand daarvan zul je absoluut de juiste beslissing nemen. Nog veel suc6 met de laatste loden.
en niet alle baby's willen een speen hebben hoor, die kleine van ons spuugt ze net zo hard weer uit. Op een pink zuigen wil hij wel..
Haha, ja dat deed onze knul eerst ook. Bij hem kwm het door het overenthousiast zuigen. (Wij hielden stug vol omdat we zijn duim een nog mindere optie vonden) We zijn overigens nu de speen al flink aan het afbouwen. Eerst kreeg hij hem als hij er behoefte aan heeft, nu soms voor het slapen gaan. Een enkele keer nog overdag. (De zuigbehoefte neemt ook af naarmate ze ouder worden.) Ik ben overigens wel blij dat we hem niet hebben laten wennen aan zijn duim, dit is vrij makkelijk afbouwen, hij geeft het aan. Een duim is toch wat makkelijker binnen handbereik. Wellicht dat jouw pink inderdaad nog makkelijker is..... (Geen ervaring mee)
Scott krijgt vanaf dag 1 een speentje, dit ook ivm een grote zuigbehoefte. soms wil hij ook een speentje als hij gaat slapen, die krijgt hij dan wel, maar vaak spuugt hij hem er na een paar minuten uit en valt dan lekker in slaap! ik heb liever niet dat hij straks speenverslaafd is, maar vind hem nog te jong om hem dit al te verbieden. zo lang hij niet als kleuter nog de hele dag met een speen in zijn mond loopt vind ik het niet zo erg! joyce
Onze dochter heeft na 1 week een speentje gekregen. We hadden voor de geboorte geen speen in huis gehaald, omdat we eigenlijk van mening waren dat we van haar geen spenenkind wilden maken, maar ze gaf zelf al snel aan wat haar behoeftes waren. We heben toen een speentje voor haar gekocht. Ze kreeg de speen als ze wat onrustig was en als ze ging slapen. Ik heb 3 maanden live bv gegeven en daarna nog 4 maanden gekolft, haar bv per fles en live gegeven. Het zou allemaal veel te verwarrend voor haar zijn vlgns het cb, maar ze heeft er geen moeite mee gehad. Met een maand of 7 gaf ze zelf aan klaar te zijn met het speentje, we zijn toen gestopt met het aanbieden en hebben het haar enkel nog op vraag gegeven, met 8 maanden wilde ze de speen niet meer. Voor de volgende ligt er gewoon een speentje klaar als zij/hij dat wil.