Ervaring vloerverwarming als hoofdverwarming

Discussie in 'De lounge' gestart door Jo79, 3 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.862
    113
    Wij zijn bezig met de koop van een nieuwbouwhuis, waarbij ze binnenkort met de bouw mee beginnen. Nu zitten we een beetje te kijken voor meerwerk als leidingen omleggen, extra stopcontacten, noem maar op. Zowel boven als beneden (alleen de zolderverdieping niet), zit er in alle ruimtes vloerverwarming. Volgens de makelaar/aannemer zou dat genoeg moeten zijn en prima werken, maar ik heb daar zelf een beetje mijn twijfels over.
    Wie heeft dit nog meer en hoe bevalt het? Valt het mee, valt het tegen? Tips?
    Zoals vandaag, dan kom ik thuis, alles doorweekt van de sneeuw en dan ben ik toch wel blij met een radiator in de gang, waar nu alles op hangt te drogen, dat soort dingen zou ik denk ik toch wel missen. In de badkamer gebruik ik de radiator ook veel om handdoeken overheen te hangen, zodat alles droog de wasmand in gaat en het dus niet gaat stinken. Nog zo'n punt dus.

2. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    het verwarmt idd voldoende, wij hebben in de keuken vloerverwarming ipv radiator ( hebben dit zelf toen gedaan).
    Maar wat ik wel vind is dat naar mijn idee vloerverwarming een stroom vreter is, dus heb hem ook bijna nooit aan in de keuken.

Heb je geen keuze erin?
    Ik lees in meer nieuwbouw projecten er standaard vloerverwarming in zit, maar denk ook dat je laminaat bv hier op moet aanpassen anders gaat het uitzetten e.d.

3. kipjetok

kipjetok Bekend lid

21 jul 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vloerverwarming is juist energiebesparend! Omdat het altijd een constante temperatuur aangeeft. Wij hebben hier thuis ook vloerverwarming als hoofdverwarming en wat ik soms jammer vind, is dat als ik het even koud heb, ik niet even de verwarming iets hoger kan zetten.

4. mamootje

mamootje Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.718
    0
    36
    Wij hebben op de hele benedenverdieping vloerverwarming aan laten leggen. Boven dus niet.
    Ik vind het heerlijk en het verwarmt goed.
    Wat kipjetok zegt sluit ik me bij aan, besparing aangezien de temp constant blijft en alleen bijverwarmt als het onder de aangegeven temp komt. Wel jammer dat je het niet even hoger kan zetten

5. minon

minon Niet meer actief

Stroom valt wel mee. Wij hebben vloerverwarming en radiator maar de unit van de vloerverwarming gebruikt niet zoveel stroom hoor. die pompt alleen het water rond. Het opwarmen doet nog steeds de CVketel. Door de warme vloer is de gevoelstemperatuur wel snel goed dus kun je de thermostaat makkelijker een graadje lager zetten. Je kunt altijd een extra designradiator aanleggen in de badkamer??
    Hebben hem nu nooit meer aan omdat we volledig op hout ons huis verwarmen. Ongeveer 1 week per jaarnom te zorgen dat de boelt niet vast komt te zitten.
    Wel goed controlten of de vloer van onderen goed geisoleerd gast worden anders stook je straks voor de spinnen in je kruipruimte.

6. Verox

Verox Niet meer actief

Ook wij hebben beneden vloerverwarming aan laten leggen. Een heerlijk behaaglijke warmte en hij voldoet als hoofdverwarming.
    Ik vind de warmte behaaglijker als radiatoren. Het verwarmt je huis veel gelijkmatiger, en de warmte stroomt vanuit je tenen naar boven, dus langs je hele lichaam.
    Toch vind ik het wel fijn dat we daarnaast een open haard hebben, als ik het onverhoopt toch koud heb dan stoken we die erbij.
    Als je gewend bent spullen op de radiatoren te drogen, dan zul je die in de toekomst vast missen. Ik mis ze niet, maar dat is een kwestie van gewenning.

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wij hebben lage temperatuurvloerverwarming in combi met een warmtepomp. Ik vind het heerlijk! Het is altijd lekker constant van temperatuur in huis. Qua kosten is het ook helemaal niet duur. Is anders als je electrische vloerverwarming hebt trouwens, dat zijn stroomvreters maar die zie je nooit als hoofdverwarming.

Wat betreft handdoeken, die mik ik altijd even over de douchecabine om te drogen. Gaat ook goed :) Verwarming om even een jas te drogen heb ik niet, maar is ik ook niet meer eigenlijk.

8. Oogpotlood

9 sep 2012
    58
    0
    0
    Fulltime mammie
    Sassenheim
    Wij hebben zowel CV als vloerverwarming. In praktijk gebruiken we alleen vloerverwarming, die is alleen op de begane grond. Op de bovenste verdieping hebben we alleen CV, maar die gebruiken we nooit. Vloerverwarming en goede isolatie is genoeg.

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Je moet trouwens wel op je vloer letten op vloerverwarming. Hout kan bijv niet omdat dat te veel isoleert. Dan krijg je te weinig warmte door. Steen, plavuizen, vloerbedekking zeil gietvloer etc kan wel. Wij hebben siergrind gekozen (geseald).

10. 4dogs82

4dogs82 Fanatiek lid

3 sep 2012
    2.314
    0
    36
    Een mooi huis
    Hier: Nieuwbouw huis, alleen maar vloerverwarming.
    Ik vind het vreselijk! Ik mis echt een verwarming om mn handschoenen op te drogen en na een koude tocht bij te gaan zitten om weer ff op te warmen (k kan moeilijk op de grond gaan liggen :D) of om je spijkerbroeken erover te hangen zodat ze lekker snel droog zijn uit de was. Nee ik mis het echt! Wij hebben op iedere verdieping vloerverwarming, met in iedere kamer een aparte termostaat. Bij ons was het in het begin ook helemaal verkeerd aangelegt, als je dat douche ruimte aan zette werd er een slaapkamer heet (en andersom), dat is nu gelukkig opgelost. Maar ik blijf het toch irritant vinden. Ook als je (zoals al eerder genoemd) het even snel warm wil maken binnen is dat geen doen, s'avonds de verwarming uitzetten vind ik ook niet meer handig, want het duurt heeeel lang voor de ruimte dan weer opgewarmt is. Op de slaapkamer hebben we nu een klein blaas kacheltje gezet omdat je daar natuurlijk niet de hele nacht de vloer warm wil hebben (krijg ik hoofdpijn van) maar s'morgens ook niet graag onder de deken uitkomt als het maar 16/18graden is :)
    Nee doe mij maar de ouderwetse stoffige radiatoren aan de muur hoor :) We hebben ook, dankzij die vloerverwarming, een heel raar iets in de woonkamer staan met een grote witte ijzeren kast er omheen (neemt veel ruimte in, lijkt op een cv) daar binnen zitten allemaal buizen en meters van de vloerverwarming, dus je hebt alsnog een ijzer gevaarte, wat stof staat te verzamelen, in de woonkamer, zonder dat dat ding warmte geeft :cool:

11. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Let er wel op met een nieuwbouwhuis dat die heel goed geïsoleerd is. Wij hebben ook een nieuwbouwhuis en vloerverwarming, maar de vloerverwarming gaat maar twee keer per dag aan ongeveer. Dus echt warme voetjes hebben we hier niet, doordat de warmte zo goed blijft hangen... Zonde van het geld..

12. Verox

Verox Niet meer actief

Een parketvloer op vloerverwarming kan overigens wel.

13. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    hier alleen maar vloerverwarming, heerlijk dat die vloer warm is nu, maar hij koelt erg slecht af en duurt ook lang voor hij warm is. Maar het is ruim voldoende om alles op temp te houden. Ben er wel blij mee, al mis ik de radiator als ik het koud heb

14. mamootje

mamootje Fanatiek lid

25 aug 2010
    1.718
    0
    36
    Hout kan ook;)

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.862
    113
    Aah, wisselende ervaringen dus. Ik denk ook dat ik het wel zou missen om even snel de verwarming aan te zetten. We hebben nu beneden vloerverwarming en een gaskachel, die laatste zet ik 's winters regelmatig aan als ik 's ochtends naar beneden kom, want zo behaaglijk is het dan niet hier en dit huis is zo'n 12 jaar oud, dus op zich nog best goed geïsoleerd.
    Oh ja, ik zou graag laminaat willen. Ik hoorde dat dat goed kon, maar met de juiste ondervloer en het laminaat moest minimaal 8 mm dik zijn. Ga nog eens goed nadenken over hoe ik het straks hebben wil, want even snel je huis verwarmen als het opeens een stuk kouder is of na een weekendje weg, lijkt me wel zo prettig.

16. Kiraa

Kiraa Fanatiek lid

10 jul 2012
    1.715
    0
    36
    Hier ook gewoon radiator en vloerverwarming, dus geen vloerverwarming als hoofdverwarming. Wij hebben ook een nieuwbouwhuis en dit bevalt ons prima!

Wat iemand hierboven al zei, de warmte in die nieuwbouwhuizen blijft goed en lang hangen (en wij hebben zelfs nog een open trap!) maar ik zou niet voor alleen vloerverwarming gaan. Voordat die opgewarmd is, dan ben je een ochtend verder haha. Heerlijk als het eenmaal warm is maar duurt wel lang! En ik ben er gek op om alles op te warmen aan de radiator of om er gewoon even bovenop te zitten :D Wij hebben van die brede lage radiators..

17. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Mijn ervaring is dat het wel een energievreter is.
    Toen ik in 2009 naar een gloednieuw appartement klasse A+++ verhuisde met alléén vloerverwarming dacht ik goedkoop uit te zijn.
    Eind van het jaar moest ik 700 euro bijlappen.

Nuon gebeld en zelfs mevrouw aan de lijn vertelde me dat vloerverwarming helemaal niet zo zuinig is.

Ik moest bijv. hoger stoken om het huis behaaglijk te krijgen. Het duurt lang voor je de warmte goed voelt.

Ondertussen verhuisd naar een 40 jaar oude eengezinswoning met normale radiatoren erin. Kost me minder energie om mijn huis warm te krijgen. Kreeg bijna 600 euro terug van Nuon.

No way... ik wil echt nooit meer vloerverwarming.
    Lekker voor de voetjes, maar er gaat niks boven die knusse (snelle) warmte van een radiator.

18. Verox

Verox Niet meer actief

Hier juist positieve ervaringen over het energieverbruik van de vloerverwarming.
    Ons huis is 100 jaar oud en we hadden voorheen radiatoren en houten vloeren. Nu hebben we in hetzelfde huis betonvloeren met vloerverwarming gestort.
    Vloerverwarming heeft juist minder heet water nodig (max 45 graden). Omdat hij je huis gelijkmatiger de warmte verdeeld hebben wij de thermostaat ook lager staan nu.
    Het klopt dat vloerverwarming een heel lange opwarmtijd heeft, maar het is dan ook de bedoeling om hem op lage temperatuur op te warmen en hem dan constant op deze temperatuur te houden. De betonvloer blijft warm, het leidingwater koelt dus nauwelijks af. De pomp hoeft niet te draaien als aanvoer en afvoertemp gelijk zijn.
    Als je alles goed aanlegt en begrijpt hoe de vloerverwarming werkt kan hij volgens mij niet duurder zijn als radiatoren. Bij ons is het iig goedkoper.

19. Sjaccie

Sjaccie Actief lid

9 jun 2012
    182
    3
    18
    NULL
    NULL
    Wij hebben een oud huis opgeknapt, het bestaande gedeelte (de huidige woonkamer nu) en bovenverdieping gewoon radiatoren en in de gehele aanbouw beneden (keuken/bijkeuken/badkamer/toilet/hal m.u.v. de trapkast) vloerverwarming. Moet zeggen dat ik de radiatoren in de kamer nog wel eens gebruik om iets te drogen te hangen (staat lekker charmant maar ach...), dat mis ik in de keuken wel eens bijv. een natte theedoek.
    De aanbouw is wel altijd gewoon lekker verwarmd en aangezien we daar natuursteen tegels hebben liggen vind ik het wel lekker voor ons meisje, dat de vloer dan niet zo koud is.

20. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gaat super ja. Was in 2005 nog even puzzelen, de ene parketboer zei van niet, de ander van wel. Zelfs op hout lekker warme voeten. Enige is dat je met hout al helemaal niet met de temperatuur moet gaan wisselen overdag en 's nachts, hout kan niet tegen grote temperatuurwisselingen. Dus in najaar geleidelijk temperatuur verhogen. Nu continu 19 graden en dat is behaaglijk. Boven overigens wel radiatoren maar die staan maar een klein stukje open.

Deel Deze Pagina