Sprongen zijn fake?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door firegirl, 31 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. firegirl

firegirl Niet meer actief

Emma is nu bijna 8 maand en ik heb nog nooit echt de sprongen bij haar gemerkt. Tuurlijk heeft ze weleens dagen dat ze wat vervelende is, maar dat heb ik ook.

Nou vroeg ik mij, bestaan die sprongen wel echt? Of is het gewoon iets wat ons als moeders wel aanspreekt omdat we ons dan wat minder zorgen maken?

2. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Vlgs mij bestaan ze wel hoor, maar is de ene sprong heftiger dan de andere. Iris heeft t vooral erg rond 9 en 15 maanden gehad.
    Ik merk dat zij bv een weekje echt vervelder is en dan lees ik t boek en zie ik dat ze een sprong heeft (gehad).
    Er zijn mensen die er niet in geloven, anderen wel. Ik herken wel veel.
    Een sprongetje moet je vooral zien als vaardigheden die een kind er opeens bijleert wat zorgt voor wat frustratie en onrust in het begin. Dat is mijn idee in ieder geval.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.839
    3.359
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik geloof ook wel dat ze bestaan, maar ik geloof ook dat niet ieder kind ze even heftig doormaakt als anderen.
    Ik merk hier duidelijk inderdaad dat ze na wat moeilijkere dagen en/of nachten, ineens wat meer kan, er bijzonder om te zien.

Maar ach, of je het nou een fase of een sprong noemt, dat maakt mij niet zoveel uit ;)

4. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Ik heb eigenlijk ook zoiets van, dat is verzonnen zodat de baby een excuus heeft om een dag/paar dagen huilerig te zijn. Net als regeldagen...

Dan heeft het beestje ook maar weer een naam, zal wel niet zo zijn maar dat idee kreeg ik een beetje....

5. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    gaan we die discussie nou weer voeren??
    Het ene kind heeft er gewoon wel last van en het andere niet of minder.
    Dat wil niet meteen zeggen dat ze niet bestaan!

6. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.818
    4.057
    113
    Tja ik geloof er niet zo in... sinds ik niet meer in dat ' Oei ik groei'-boek kijk, merk ik nooit meer iets van sprongetjes.
    Ik heb zelf een beetje het idee dat er veel wordt verweten aan zo'n sprongetje, terwijl een kleine ook wel eens zijn of haar dag niet kan hebben. Dat heb ik ook en dan zit ik ook niet in een sprongetje.

7. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    een dag ja, maar een week?
    Laat ook maar, denk maar wat jullie denken willen.
    Ieder zn waarheid ;)

8. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    en regeldagen is wel degelijk iets wat bestaat.. op een gegeven moment moet een kindje meer drinken.. ja dat wordt alleen aangemaakt wanneer er meer gevraagd word.

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Nee zoals ze in oei ik groei staan, bestaan ze niet. Dat wil zeggen dat er ABSOLUUT geen wetenschappelijk bewijs voor bestaat.

Voor de geinteresseerden: http://users.fmg.uva.nl/hvandermaas/papers/Nip%20artikel%20Plooij.pdf

1 van de schrijvers is de baas van mijn man. Ontwikkelingspsycholoog en professor in de psychologische methodenleer. Daarbij heeft hij in de ethische commissie gezeten waarvoor meneer Plooij zich heeft moeten verantwoorden.

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Daar gaat dit topic toch niet over? :)

11. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    ik geloof er zeker wel in, heb ze hier bijna op de dag af bij mijn dochter allemaal meegemaakt. en daarna kunnen ze inderdaad weer iets meer.

12. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

5 mrt 2008
    1.492
    0
    0
    tot de 10 de maand , kon ik niks van esmee merken .. dacht ook altijd maar , ach sprongetjes, dat zal wel..
    maar sinds de 10de maand is esmee een heel ander kind geworden ,zeker kwa karakter.. maar dit is echt wel een sprongetje !

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik ben ook niet zo van de sprongetjes, zie ze hier gewoon niet. Mijn zus daarin tegen heeft ze altijd wel gezien bij haar zoontje (nu bijna 8). Ieder z'n ding. Het kan naar mijn idee geen kwaad om erin te geloven want echt rare adviezen geeft Plooij niet. Wat ik vervelender vind is dat je een boek koopt wat voor 33% uit herhaling bestaat. Eigenlijk staat elke keer in het hoofdstuk hetzelfde. Ik ben na een half jaar gestopt met lezen omdat het me stoorde en ik ze toch niet herkende.

14. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik geloof er wel in, maar ik kijk niet meer in het oei ik groeiboek tot ik zelf denk dat ze een sprong heeft. Tot nu toe klopt het steeds.

15. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    ff een teovoeging, ik geloof dr wel in, maar het boek zou ik niet kopen. t zijn toch fases die je gewoon zult moeten uitzitten

16. firegirl

firegirl Niet meer actief

Ik heb dat boek dus ook, maar ik lees er nu minder in en merk al een aantal maanden geen sprongen meer. Emma heeft idd weleens een mindere dag, maar ikke ook.

En de dingen die ze al wel niet moet kunnen! Ik vraag me ook sterk af of dat waar is. Iemand ooit een kindje van 6 maanden gezien die het vloerkleed optilt om eronder te kijken? Ik weet wel dat de 1 dit doet en de andere het andere uit de 'winkel'. Maar mijn voorbeeld heb ik werkelijk nog nooit in het echt gezien.

En met 8 en een halve maand kunnen sommige eerste stappen los doen... Nou sorry hoor. Maar dat kan toch ook niet? Ja langs de bank lopen, prima, maar los? Onzin.

17. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ze bestaan wel degelijk ;) mijn zoon is er erg gevoelig voor, en ik kan het boek oei ik groei echt volgen! wat de "symptonen" zijn van een sprong klopt echt met het boek. Maar het zoontje van een goede vriendin van mij, nu 18 maanden, heeft nooit ergens last van gehad... (heerlijk haha) Dus het verschilt echt per kind.

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #18 Arevinol, 31 aug 2009
    Laatst bewerkt: 31 aug 2009
    Pfff nou ik geloof heilig in die sprongetjes!!!
    Bij iedere sprong heeft ze precies in die periode last gehad.

5 weken niet heel erg gemerkt,
    8 weken beetje huilerig, moeilijker inslapen overdag, op de dag af 8 weken heeft ze de hele dag gehuild
    met 12 weken hetzelfde
    4,5 maand heeft ze een hele periode gehad van jengeligheid
    6 maanden was een drama! Ze heeft 3 weken lang ontzettend, vreselijk moeite gehad met inslapen en doorslapen! Ik werd er helemaal dol van op t einde. (Ze kreeg ook tandjes en had een paar regeldagen, maar toch). Binnen die 3 weken kon ze ook opeens beide kanten op rollen, doorrollen, zelfstandig zitten, begint zichzelf op te trekken, etc etc...
    En opeens was t over, nu slaapt ze beter dan ooit (in én door) en kan met veel minder BV de dag door. Het was voor mijn gevoel echt een sprong naar meer zelfstandigheid.

Maar ik kan me voorstellen hoor dat je er niets van geloofd als jouw kindje er niet zo'n last van heeft. Niet ieder kindje is er even gevoelig voor denk ik.

Vera heeft altijd moeite (gehad :)) met inslapen 's avonds, maar tijdens de sprongetjes wordt t echt duidelijk veel extremer, met als toppunt 6 maanden dus.

Ze zeggen dat ieder sprongetje heftiger wordt...ojee!!

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Eh, ja! We hebben dan geen vloerkleed, maar ze tilt steeds de kleden waar ze op ligt op (en likt aan de vloer :$:x).

Trouwens wat in t boek staat, is niet wat ze moeten kunnen he. Dat is wat een kindje op zijn vroegst vanaf die periode zou kunnen gaan doen!!

20. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ja en waar slaat dat dan op? Waar slaat het op om die ene uitzondering op de regel te noemen? Wat voor een meerwaarde heeft dat?

Jammer hoor dat iedereen mijn pdf negeert.

Deel Deze Pagina