Ik heb de kleine helemaal nog niet ingesmeerd... (10 maanden oud) Hij heeft al een lekker kleurtje gekregen (bruin). Hij komt alleen nooit lang met zijn gezichtje in de zon.
Ik smeer mijn kids nog niet in hoor, nu zijn ze ook nog niet zoveel buiten. Zondag wel een middagje in het zonnetje gewandeld in een natuurgebied en einde van de dag rode blosjes op de wangen. Maak me er geen zorgen over hoor, de volgende ochtend was het alweer weg. Blosjes op de wangen niks mis mee vind ik. Verbranding is weer wat anders.
Hier smeer ik wel consequent want hier ook door de jaren heen wijzer geworden.Zo zijn we een aantal jaren terug eens gaan fietsen op een mooie dag begin april.Mijn middelste dochter was toen net 2 jaar en zat voorop de fiets.Onderweg bedacht ik al dat ik was vergeten te smeren en had ook niets bij me.De temperatuur was lekker maar het was niet loeiheet en ook scheen de zon niet al te uitbundig maar achteraf gezien was de combinatie van vroege voorjaarszon en een windje net genoeg om mijn dochter flink rood te laten worden.De andere dag zat ze onder de zonne-allergie en heb ik haar zeker een week binnen moeten houden en wanneer we naar buiten gingen moest er echt factor 50 worden gesmeerd en een zonne-hoedje moest op haar hoofd.Juist deze vroege voorjaarszon schijnt het hardst en geeft juist de meeste kans op zonverbranding. Ik ben nu met weer een kleintje erbij extra allert en de zonne-creme zit standaard in mijn verzorgingstas voor onderweg want het gaat me niet nog een keer gebeuren haha.
Ik heb het " voordeel " dat ik zelf snel verbrand. Als ik dus voel dat ik kleur word ik er gelijk aan herinnerd dat ik me dochter in moet smeren
Hier zelf (ondanks eigenlijk nooit verbranden!) vorige week wel verbrand in mijn gezicht. Uurtje zon in de achtertuin (op t zuiden uit de wind): AUW! Kindjes worden dus zeker gesmeerd! Helemaal met dit verraderlijke weer.. Maar eerlijk is eerlijk ook ik ben er helaas niet altijd even consequent in geweest en heb bijv weleens een stukje nek of achterkant bovenarm vergeten.
Nee, ook nog niet gesmeerd. Vandaag was idd wel lekker, maar je moet wel echt lang vol in de zon zitten om te verbranden, lijkt me..? We zijn al een aantal dagen veel buiten in de zon geweest (speeltuin, dierentuin, fietsen naar de stad), maar beiden nog spierwit. Geen kleur, geen verbranding .
Maar het snel bruin worden is toch geen reden om niet te smeren?? Het gaat toch ook om de onzichtbare schade aan de huid door blootstelling aan de zon(kracht)?? Hier een meid die gruwelijk snel bruin wordt, met haar blonde haren en blauwe ogen! Dat gen heeft ze van opa gekregen, die heeft dat ook. Maar dan nog smeer ik haar altijd goed in... Al was het ook nog niet in mij op gekomen om dat nú al te gaan doen eigenlijk! Toch maar even in de gaten houden...
Hier is de oudste vorige week op school katsverbrand even buiten les in de tuin nou mooi dat de onderarmen en het gezicht compleet verbrand waren. e lerares was er ook niet op bedacht dat het zo snel ging.
Als het geen echte zomerdag, maar wel zonnig en lekker is dan vergeet ik het vaak ook. Zo kwam mijn zoon terug van de koningsspelen met knalrode oren. Oeps. Maar het deed geen pijn zei hij. Je dochter heeft niet over pijn geklaagd, dus het zal wel meevallen. Het is gewoon nog effe wennen voor ons na die winter die maar niet weg wilde. Verder smeer ik mijn zoon alleen in als we echt een paar uur naar buiten gaan. Bijvoorbeeld naar school ga ik niet smeren. Dan spelen ze geen uren achtereen buiten. En het is ook wel goed om wat vitamine D te vangen. Ook in de zomer wacht ik vaak even (half uurtje) met smeren. Tenzij het meteen in de vroege ochtend al knetterheet is.
15 minuten onbedekte hals, hoofd en armen is al voldoende om genoeg vitamine D aan te maken Verder neem ik geen enkel risico en smeer goed in.
Wij verbranden niet (kinderen ook niet) , of we moeten echt 6 uur lang onafgebroken liggen bakken in bloedhete zon. Insmeren doe ik dus voornamelijk voor huidbescherming tegen schadelijke zonnestralen, bij erg sterkte zonlicht, heel warm weer, en hele dagen buiten. Zon is namelijk ook goed voor ons huid, constant ingesmeerde huid neemt minder vitamine D op, en dat is OOK schadelijk voor je. Wij kiezen wat dat betreft voor enige middenweg en beginnen niet meteen te smeren als de eerste lente zich aandient. Als je anders totaal verbrandt met dit weer snap ik het overigens wel.
onbedekte, niet ingesmeerde huid, in de volle zomerzon, en alleen tussen 11 en 15 uur overdag ('als je schaduw korter is als jezelf'), en 15 minuten is minimaal. Er zijn diverse onderzoeken gaande die kijken of de hedendaagse insmeerhysterie wel zo goed is voor ons als men wil beweren. Huid teveel en volledig afschermen tegen zon is echt niet gezond. Ik weet niet of iedereen zijn kinderen met puur biologische zonnebrand insmeert, of van die lekker geurende chemische goedjes van Nivea ed.
Smeer wel snel, maar deze week nog niet gedaan. Armen en benen waren bedekt met kleding en wel een petje of zonnehoedje op.
Ik ben vorige week ook verbrand (sportdag met school). En sommige kinderen ook terwijl we maar 20 minuten zon hebben gehad. Oops. En ik verbrand ook nooit. Kinderen nog niet ingesmeerd...ze hebben wel al een lekker kleurtje nu. Maar dat hebben ze van papa, die is half Tunesisch. Normaal gesproken smeer ik wel met echt mooie dagen. Gelukkig verbranden zij dus niet zo snel net als papa (papa is ook al weer lekker poepie bruin van die paar zonnestralen).
Hier ook nog niet gesmeerd. Meestal spelen de kinderen hier tussen 11:00 en 15:00/15:30 uur binnen. Of in de schaduw. Zandbak staat in de schaduw. Eigenlijk laat ik ze voornamelijk in de schaduw buiten zitten, zeg maar. Met het spelen komen ze wel genoeg in de zon. Volgens mij is insmeren helemaal niet zo goed, dat spul dan. Maar verbranden is ook niet goed, dus vandaar dat wij toch veel schaduw opzoeken en tussendoor genoeg in de zon komen.
Factor 50?? Die heb ik zelfs vorig jaar en het jaar ervoor op de Canarische Eilanden nog niet gebruikt... Is bijna niet te smeren en dan houdt ze zo'n witte toet! (niet dat dat erg is als het nodig is, maar dan toch) Hier meestal 20 of 30 en gewoon wat vaker smeren... Maar ook alleen als ze in de volle zon speelt en zo! Bij ons in de achtertuin zetten we meestal wel de parasol boven het zwembadje als die er staat... (tuin ook op het Zuiden) Het is toch wel bekend dat het hier in NL erg moeilijk is om voldoende VitD uit zonlicht te halen voor de meeste mensen. Vandaar ook veel mensen in NL met VitD tekort (ook zonder dat ze het zelf weten). De vraag of smeren wel zo goed is: dat weet ik ook niet! Te veel of te hoge factor is denk ik niet altijd goed en ook die geparfumeerde versies... Maar het is 'kiezen tussen twee kwaden' natuurlijk!