Scheel kijken

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ster88, 8 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ster88

Ster88 Niet meer actief

Hoi allemaal, mijn zoon van drie kijkt ineens scheel als hij naar iets kijkt wat dichtbij hem is zoals bijvoorbeeld een stukje klei als hij die voor zich houdt. Het valt me de laatste week ineens op, hiervoor heb ik het nooit zo opgemerkt. Moet ik hiervoor toch even langs de huisarts of is dit herkenbaar? Alvast bedankt!

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Doet mijn dochter ook weleens als ze iets van heel dichtbij bekijkt.
    Ik heb er nog nooit iets achter gezocht moet ik zeggen.
    Verder kijkt ze nooit scheel.
    Binnenkort krijgt ze bij het cb de ogentest en zal ik het eens vragen.

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.325
    10.294
    113
    Bij onze uk viel me dat ook op, het scheel kijken als je het heel dichtbij houd is helemaal niet zo gek. Trekt zijn oog ook als hij moe is?

Onze uk heeft dat wanneer hij moe is, we hebben dit aangegeven tijdens zijn controle bij de cb (rond zijn 2). Ze hebben een verwijzing gegeven voor het ziekenhuis, tijdens de de controle was het verder niet zorgwekkend en binnenkort hebben we nog een controle om te kijken of er verbetering/ verslechtering is.

4. Ster88

Ster88 Niet meer actief

Ja ik heb het idee dat zijn oog ook weleens trekt als hij moe is maar dat zag ik dan ook afgelopen week toen ik erop ging letten en dan ook meer als hij dichtbij op iets focust..Verder kijkt hij eigenlijk nooit scheel. De ogentest bij het cb heeft hij gehad maar toen wilde hij niet goed meewerken, hij vond het maar eng, dus hoe betrouwbaar die was...

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier ging de eerste ogentest ook niet vlotjes.
    Dochter voelde zich voor schut zitten met die bril op en werd er helemaal verlegen van.
    Bij mijn oudste kinderen ging de ogentest ook altijd moeizaam maar die zijn alweer een stuk ouder en hebben tot nu toe geen problemen met hun visus.
    Hier kijkt dochter verder niet scheel en ook niet wanneer ze moe is.
    Nu ik terug zit te denken kan ik me ergens vaag herinneren dat mijn oudste van nu 13 jaar het ook deed met voorwerpen van dichtbij maar ik weet het niet helemaal zeker meer.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.325
    10.294
    113
    Bij de cb keken ze met een lampje en hielden ze de hand voor zijn oogje en dan wat sneller en bij het andere oog.

In het ziekenhuis kreeg hij een brilletje op en moest hij testje doen.daarna druppels en gingen ze meten.

7. Bruijntje

Bruijntje Lid

2 feb 2009
    98
    0
    6
    Zuid-Holland
    Kan wijzen op een lui oog of gevaar dat hij een lui oog gaat ontwikkelen omdat het niet helemaal mee kan doen.

Mijn dochter had het ook. Alleen dan al met 9 maanden. Ze heeft sinds ze 14 maanden is een bril en plakken we één oog af.

Ik zou even met de huisarts bellen. Je hebt een verwijzing nodig voor een onderzoek bij een optometrist/oogarts.

Iemand in de familie ook slechte ogen of een lui oog? Zo ja, geef dat dan aan bij de arts, dan nemen ze het vaak serieuzer. Ik heb zelf ook een lui oog, daarom is er direct een verwijzing gegeven ook al was ze nog zo jong....

Er hoeft natuurlijk niets aan de hand te zijn, maar je kan er maar beter zo vroeg mogelijk bij zijn om de vorming van een lui oog te voorkomen.

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.325
    10.294
    113
    Onze CB had zelf een verwijzing.

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik zou via de huisarts een verwijzing vragen voor de orthoptist. Die kan er veel meer dan het cb. Scheel kijken kan idd ontstaan op deze leeftijd.

10. Deniselb

Deniselb Lid

8 jun 2016
    47
    0
    6
    NULL
    NULL
    Mijn dochter ging vlak voordat ze 2 werd binnen een paar weken ineens scheel kijken, nooit eerder gehad en niks aan haar gemerkt. Ik heb toen bij cb gevraagd wat ik hiermee moest, hun dachten aan een lui oog dus doorgestuurd naar de orthoptist daar bleek dus dat ze een sterkte had van +6,75 en daardoor scheel ging kijken en daar weer door een lui oog had ontwikkeld. Bij jou zoon zal het vast niet zo zijn aangezien hij ook al een test heeft gehad op cb maar ik wil alleen maar even aangeven dat ook al merk je verder niks het misschien wel verstandig is om even na te laten kijken.

Succes

11. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.306
    113
    noord holland
    Maar zijn de testen op het cb niet vooral gericht op min-sterkte? Ik kan me herinneren dat ze vooral testte of ze de plaatjes in de verte goed kunnen zien. Een plus-sterkte betekend dat je dichtbij niet goed kan zien, is dat ook beoordeeld?
    Anders zou ik vooral even naar de huisarts gaan om even mee te kijken. Als je een kindje, doordat het dichtbij niet goed kan zien daardoor moeite heeft met focussen en evt een lui oog heeft, onnodig lang door laat lopen, kan het langer bezig zijn met het oplossen van de problemen.
    Daar is een huisarts toch voor? Als jij denkt dat er misschien iets is met z'n visus dan kunnen zij kijken of je inderdaad naar een oogarts moet. En als het goed blijkt dan weet je dat in ieder geval.

12. Deniselb

Deniselb Lid

8 jun 2016
    47
    0
    6
    NULL
    NULL

Mijn dochter heeft flinke + sterkte, maar de orthoptist vertelde dat bij kinderen een + sterkte ook voor een iets grotere afstand is. meter of 4 a 5 ( dus anders als bij volwassene ) vliegtuig in de lucht kan ze wel zien dat valt dan weer onder -
    Ik zou het ook voor de zekerheid laten nakijken, voor een lui oog is hoe eerder hoe beter ( zeg niet dat hij day heeft uiteraard ;) )

Deel Deze Pagina