fibromyalgie en zwanger worden of zwanger zijn?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door 1Dondersteen, 1 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    Zjin er dames die ervaring hebben met fibromyalgie en zwanger willen worden of al zijn? Welke peoblemen ervaart men? Zijn er ook positieve kanten?

2. lisje18

lisje18 Actief lid

8 jan 2009
    424
    0
    0
    hoi hoi

ook ik heb fybro ben nog niet zwanger maar heb wel veel gelezen dat je als je zwanger bent minder klachten hebt maar of dat bij iedereen zo is weet ik niet

ik lees dus ook even mee naar de antwoorden

liefs lisje

3. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    zover ik je antwoord kan geven ( een tante had het ) ze had na de bevalling iets meer moeite met in een keer een hele boel kilos minder, haar lichaam had zich redelijk erop weten aan te passen.
    Ze moest wel overschakelen naar andere medicatie tijdens de zwangerschap.
    Haar 2 kids zijn kerngezond geboren al was ze bij de eerste 41 en bij de tweede 45 jaar
    In het begin had ze geen enkel klacht, ze heeft ook nog nooit ochtendmisselijkheid gehad, bij de 1e kwam ze er pas na 4 maand achter bij de 2e al snel ivbm bloedprikken.
    Ze vond de laatste loodjes wel erg zwaar, kreeg ze wat meer pijnklachten, en de laatste 2 weken heeft ze grotendeels op bed doorgebracht.

4. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Hey,

Ik heb (al) 3 jaar fibro en nu dus zwanger. Ik ervaar tot nu toe nog geen extreme veranderingen. Ben alleen wel héél moe maar goed, dat is ook een zwangerschapskwaal. Ik merk ook dat door de hormonen mijn bekken iets pijnlijker zijn maar ook dat is weer een zwangerschapskwaal dus echt duidelijk last van de fibro heb ik (nog) niet.
    Ik heb wel gelezen dat veel FM patienten minder klschten c.q pijn ervaren als ze zwanger zijn.
    Ben wel beniewd naar meer ervaringen.

Liefs!

5. Bongo

Bongo Lid

15 mrt 2009
    28
    0
    0
    Hoi
    Ik heb al jaren fibro, en heb inmiddels 2 kinderen. Zijn nu bezig voor een 3de.
    Ik vind het helemaal geen enkel punt om zwanger te zijn en fibro te hebben, misschien voelik me idd dan zelfs een stuk beter!
    Als je het mij vraagt; gewoon doen

6. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    Bedankt voor delen van jullie ervaring. Heel veel succes! Lfs Muurtje

7. saraatje

saraatje Actief lid

14 apr 2009
    105
    0
    0
    Hoi,

Ik heb 2 kinderen en fibromyalgie.
    Bij de eerste had ik het nog niet en bij de 2e wel.
    Helaas was ik een van de weinigen waar fibro juist erger werd tijdens mn zwangerschap.
    Ook heb ik bekkeninstabiliteit erbij gekregen.
    Nee het was zeker geen pretje maar wel de moeite waard!
    Nu zijn we bezig voor een 3e maar heb vorige maand helaas een miskraam gehad.
    Ik zal zeggen ga ervoor ondanks de fibro want je krijgt zo iets moois voor terug!
    Het is werkelijk waar een wonder keer op keer.
    Succes.

8. Valerie28

Valerie28 Lid

29 jan 2009
    14
    0
    0
    Zeist
    Hoi Muurtje,

Ik heb zelf reuma en fibromyalgie en ben nu ook bezig zwanger te worden. Ik heb van te voren advies gevraagd aan mijn reumatoloog en fysiotherapeut en zij zeidden beiden dat het geen kwaad kon en dat je jezelf waarschijnlijk lichamelijk beter voelt...

Daarnaast was voor mij ook een afweging dat je toch niet weet wat de toekomst brengt. Je kunt ook heel gezond een zwangerschap in gaan en eruit komen met bekkeninstabiliteit of iets anders naars...

9. Karien

Karien Actief lid

16 sep 2008
    136
    0
    0
    Pedagogisch begeleidster
    Ik ben zwanger en heb al jaren fibromyalgie. Heb er tot nu toe tijdens mijn zwangerschap
    nog geen enkele last van gehad!! HEERLIJK!!!

10. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    @Saraatje; aai bekkeninstab en dan ook nog eens een mk. Verschrikkelijk! Ik wens je heel veel succes verder!
    @ Karien; wat een geluk! Geniet van je zwangerschap!

11. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    per toeval kom ik dit topic tegen....
    Hier iemand met fm wat ik sinds een maand of 9 ofzo weet...
    Ik heb het natuurlijk al veel langer maar eindelijk heeft het beestej een naam gekregen!
    ik heb ook erg last van bekkeninstiliteit en flink last van mijn knieën en mijn chronische ontsteking in mijn pols. Verder ben en blijf ik moe...
    maar dit kan aan de zwangerschap toegeschreven worden maar ook aan de fm...

kortom, go fot it

{bij mijn eerste zwangerschap had ik de diagnose fm nog niet gehad}

12. 1Dondersteen

1Dondersteen VIP lid

10 nov 2008
    14.905
    0
    0
    Hallo Aniek,
    Gefeliciteerd met je zwangerschap. Moge alles helemaal goed verlopen!
    En fijn dat het beesie bij jou ook een naampie heeft gekregen.
    Ik was er in eerste instantie ook blij mee dat ik eindelijk wist wat er aan de hand was... maar later was het heel erg frustrerend. Omdat het niet over kan gaan en bij tijd en wijlen ik gewoon echt heel erg last heb van mijzelf. Gaat nu wel veeel beter.
    Ik kan je (iedereen trouwens) adviseren om zo'n cursus " omgaan met pijn" te gaan doen. Ik heb er heel veel baad bij gehad. Ik heb ? gevolgd bij het revalidatiecentrum in R'dam.

Succes!

Deel Deze Pagina