Honger, zuigbehoefte, krampjes of reflux?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Nijnka, Mar 30, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nijnka

Nijnka Actief lid

Jul 14, 2008
    194
    0
    16
    Interieurvormgever / keukenontwerper
    Vittinge, Zweden
    Advies gevraagd!

Ik heb een zoontje van 4 weken, mijn eerste kindje, dus er is veel wat ik niet weet.. Daarom dit topic want ik weet echt niet wat er scheelt met mijn zoontje!

Elke avond is het hetzelfde liedje..
    Het lijkt alsof hij honger heeft, hij zoekt achter 'de fles', sabbelt op zijn handjes.. Ook al is het maar een uurtje geleden dat hij gegeten heeft.. Als ik dan een flesje geef dan is het ofwel 1. hij drinkt 2 slokken en houd de fles dan stil in zijn mond (en drinkt af en toe nog eens 2 slokken etc) 2. Drinkt een paar slokken en begint dan te wenen of wild met zijn hoofdje te schudden (gaat het niet snel genoeg of te snel?) of 3. hij drinkt alles leeg maar spuugt dan alles weer uit.

Ik vraag me af of hij misschien gewoon veel zuigbehoefte heeft. Enkel.. Ik heb ook al geprobeerd op die momenten zijn tut te geven. Dit helpt wel even,maar na een tijdje wordt hij hysterisch en begint te huilen. En dan geef ik alsnog de fles, met de gevolgen die hierboven beschreven staan..

Hij is ook klaarwakker.
    Ik heb ook al aan (verborgen) reflux gedacht. Hij schud heel veel met zijn hoofdje tijdens het drinken, staat helemaal strak, gooit zijn hoofdje heel vaak naar achter, heeft ook heel vaak de hik. Ook smakgeluidjes, iets proberen weg te slikken etc. Hij heeft deze symptomen, maar niet altijd. Kan je reflux hebben maar niet altijd de symptomen hebben? Vb enkel 's avonds? Het schudden met zijn lichaam en zijn hoofd achteruit gooien heeft hij wel vaak (niet enkel 's avonds)

Kunnen het ook 'gewoon' darmkrampjes zijn?
    Ik weet echt niet meer goed wat te doen, want hij is gewoon ontroostbaar. De ene keer helpt de tut, maar meestal maar eventjes. Ik krijg hem met geen mogelijkheid in slaap gesust of getroost.. Enkel de fles helpt dus, maar meestal drinkt hij dan dus niet en houd ze gewoon in zijn mond, maar ik kan toch niet de hele tijd met de fles blijven zitten?

Wat denken jullie dat er aan de hand kan zijn?
    Voor de duidelijkheid, dit is echt enkel maar 's avonds. De andere flesjes gaan prima (over het algemeen).

Sorry voor het lange verhaal, hopelijk kan er iemand helpen want ik word er een beetje wanhopig van.. Wil mijn ventje zo graag helpen, maar niks lijkt te helpen :cry:

groetjes
    Nijnka

2. shenoby

shenoby Niet meer actief

ah hier hetzelfde probleem.
    en ik zie dat onze kindjes even oud zijn zelfs!
    ik heb het CB gebeld en zij zeiden dat het krampjes waren.
    een kindje krijgt dan zuigbehoefte omdat dat verlicht en troost.
    maar eingelijk krijgen ze dan te veel voeding en spugen het vervolgens dus weer uit.
    ik heb infacol gehaald en het helpt redelijk goed.
    veel succes in ieder geval.

3. Nijnka

Nijnka Actief lid

Jul 14, 2008
    194
    0
    16
    Vittinge, Zweden
    Das toeval zeg!

Denk je dat het wild bewegen, hoofdje naar achter gooien etc ook met krampjes te maken heeft. Vind namelijk dat hij toch ook wel wat symptomen van reflux heeft.
    Iemand die weet of je reflux kan hebben en er toch enkel maar af en toe last van hebben?

Ik heb miniform (of zoiets) zal dat morgenavond zeker proberen, hopelijk helpt het.
    Nu slaapt hij gelukkig!

4. shenoby

shenoby Niet meer actief

nikki beweegt ook heel wild als ze kramp heeft.
    je kunt het het beste onderscheiden op deze manier..
    als de armen en benen wild bewegen zijn het waarschijnlijk krampen.
    wat reflux betreft heb ik geen ervaring.

zit je trouwens al bij de maart mama's?
    misschien dat iemand uit het mama topic (degenen die al bevallen zijn dus)
    wel ervaring met reflux heeft.

5. Nijnka

Nijnka Actief lid

Jul 14, 2008
    194
    0
    16
    Vittinge, Zweden
    Ja zit bij de maart-mama's maar ik vind het zo'n druk topic dat ik er eigenlijk nooit op zit :)

Beweegt ze dan ook tijdens het drinken zo met haar armpjes en beentjes of enkel erna? Denk idd dat dat mss wel het probleem is, heeft er nu ook weer last van. Heb al Minifom gegeven ,maar dat zal niet onmiddellijk werken vermoed ik..

Allesinds heel erg bedankt om mee te denken ;)

6. Humbly89

Humbly89 VIP lid

Apr 15, 2008
    9,715
    3,151
    113
    Female
    Dit ken ik, Liam heeft dit savonds ook heel erg.. dan gaat hij met zijn hoofdje schudden, armpjes slaan.. als ik hem dan eenmaal rustig heb gekregen en ik beweeg iets begint hij weer.. hij zoekt en zoekt, geef ik mijn pink wil hij deze niet pakken, de speen pakt hij ook niet.. vanmiddag komt een mevrouw van het consultatiebureau en vraag wel even aan haar wat ik er aan kan doen..

Overdag is er weinig aan de hand.. vanmorgen was hij wel druk bezig, terwijl hij vanacht stil was..

Hopelijk zijn onze ukkies er snel vanaf of in ieder geval er iets van verlicht..

7. Nijnka

Nijnka Actief lid

Jul 14, 2008
    194
    0
    16
    Vittinge, Zweden
    Hou je me op de hoogte wat de vrouw van het consultatieburo ervan zegt? Ben heel erg benieuwd!

8. Humbly89

Humbly89 VIP lid

Apr 15, 2008
    9,715
    3,151
    113
    Female
    Zal ik doen!

9. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    Ik denk echt dat dit krampjes zijn hoor...
    Mijn zoontje heeft het ook gehad.
    Heeeeel hard schreeuwen, veel zuigbehoefte, ongecontroleerd bewegen, hoofjes achterover gooien, overstrekken...
    Allemaal symptomen van krampjes, maar voor de laatste 3 zijn we ook bij de fysio geweest.

zij heeft ons ook wat houdingen geleerd om hem in vast te houden als hij krampjes heeft...
    En ze zei ook dat het hielp om zn knietjes naar z'n borst toe te drukken(niet helemaal natuurlijk) en danrondjes te draaien met zn benen en kont en om fiets bewegingen te maken...
    Door de bewegingen komen de gassen vrij waar de krampjes van komen :)

10. netmoeder

netmoeder Actief lid

Feb 2, 2009
    181
    0
    0
    klinkt inderdaad heel erg als krampjes. Probeer eens het flesje met rooibosthee ipv water te maken als je fv geeft. Bij mij heeft het echt heel erg geholpen!

11. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

Mar 5, 2009
    2,012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    hier hetzelfde...ook rond dezelfde tijd..wij hebben druppels en helpt super!

12. kissie

kissie Fanatiek lid

Apr 18, 2006
    1,494
    1
    0
    Infacol hielp hier heel goed, kost 8 euro, kun je kijken op www.infacol.nl waar je het kunt kopen.

13. Humbly89

Humbly89 VIP lid

Apr 15, 2008
    9,715
    3,151
    113
    Female
    Hier is het consultatiebureau geweest en die raden idd ook Infacol aan.. dus zo lekker naar de winkel schuiven met Liam om het middel te halen en hopelijk werkt het!

14. twigger82

twigger82 Fanatiek lid

Jan 4, 2008
    1,648
    0
    0
    hey hey

misschien moet je eens cinababy van vsm proberen
    dat is homeopatisch en helpt ook heel goed tegen krampjes.
    als ze krampjes hebben kan je dat meestal herkennen aan dat ze de beentjes optrekken.
    een warm bad helpt goed en anders op je schoot leggen met het buikje naar beneden dat wilt ook wel helpen.
    sneu is het he als die kleintjes zon krampen hebben :(
    sherena had het ook heel erg maar nu doe ik een beetje meer water in het flesje
    ze drinkt nu 120 en dan doe ik 125 water int flesje helpt ook heel erg goed.
    hou je ook rekening met de regeldagen van de kleine...
    die hebben ze ook regelmatig he
    en als het echt niet helpt misschien zou je andere voeding moeten overwegen voor kindjes met krampjes die is er ook

sterkte ermee ;)

15. Nijnka

Nijnka Actief lid

Jul 14, 2008
    194
    0
    16
    Vittinge, Zweden
    Spijtig genoeg woon ik in Zweden en vind hier geen infacol :( Ik heb wel Minifom, ook druppeltjes, hopelijk helpt dit. Weet iemand hoe snel dit kan werken? Heb het nu 2 keer gegeven.

@twigger82 : wat zijn die regeldagen dan?

Vandaag heeft hij ook al de hele dag last van krampjes :( Zo zielig

16. kissie

kissie Fanatiek lid

Apr 18, 2006
    1,494
    1
    0
    hebben ze daar ook geen sab simplex? Dat is hetzelfde idee als infacol. Cinababy werd hier afgeraden omdat ze er achter zijn gekomen dat het TE goed werkt en het de darmen stil kan leggen... Infacol zorgt er alleen voor dat al die kleine luchtbelletjes groter worden en makkelijker afgevoerd kunnen worden. Sinds ik het gebruik heeft Lars geen krampje weer gehad. Voor Esmee heb ik altijd sab simplex gebruikt, hielp ook heel goed.

17. hartewens

hartewens Fanatiek lid

Jul 11, 2007
    1,082
    0
    0
    Ons meisje heeft precies hetzelfde. Verkrampt helemaal, overstrekt, gooit hoofd naar achter. Wil wel drinken, maar zodra ze drinkt krijgt ze die krampen. Laat daardoor soms een halve fles staan. Meestal 's avonds, maar vandaag was het in de ochtend. Andere flessen kunnen dan maar zo weer goed naar binnen gaan. Ik gebruik wel infacol, maar het lijkt dat nu ik dat al 2 week gebruik dat het minder effect heeft. Want ze heeft weer meer krampjes.
    De eerste helft van de fles gaat vrij gulzig naar binnen en dan begint het gedoe met krampjes en niet goed kunnen boeren. Als ze goed boert blijft ze ook veel rustiger. Hopelijk is het gauw over, want die krampen zijn echt zielig.

18. shenoby

shenoby Niet meer actief

@hartewens, ik gebruik de infacol eingelijk alleen maar als ik merk dat ze er echt last van heeft.
    en ook niet voor elke voeding aan.
    toch doet het wel goed zijn werk.
    op deze manier hoop ik dat het voor langere tijd blijft helpen.

19. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

May 28, 2007
    1,189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Hoi hoi!

Hier een "mede-Zweed" met een kindje wat krampjes had! ;) Ik denk dat Mini-fom niet te verkrijgen is in NL, het is echt een Zweeds iets. Wij hebben het ook gebruikt voor onze zoon en je moet het inderdaad wel een paar dagen geven voordat je iets van effect merkt. Wij hebben het Elian echt een aantal maanden gegeven. Minifom zorgt ervoor dat je kleintje minder lucht in zijn buikje heeft en daardoor minder last heeft van krampjes.

Wat geef je trouwens voor flesvoeding? Wij zijn overgegaan op Lemolac van Semper omdat dat makkelijker te verteren is ipv gewone Semper babyvoeding. Hoor van meerdere mama's om mij heen dat ze daar ook snel wat verstopt van kunnen raken en dat werkt natuurlijk niet bij darmkrampjes! Nadeel was wel dat hij wel sneller honger had omdat Lemolac zo licht verteerbaar is. Op je BVC kunnen ze je waarschijnlijk meer vertellen over o.a. Lemolac. Onze zoon spuugde ook enorm trouwens en dat leek iets minder te worden bij lemolac, we hebben lang gedacht dat hij reflux had maar dat is nooit bewezen.

20. Nijnka

Nijnka Actief lid

Jul 14, 2008
    194
    0
    16
    Vittinge, Zweden
    Hoi MariekeV ;)

Jarne krijgt hypo-alergene voeding Nutramigen, op doktervoorschrift, hij heeft (hoogst waarschijnlijk) koemelkallergie :cry:

Ben nu sinds vandaag minifom aan het geven , hopelijk helpt het snel want het is zo zielig om hem zo uren te zien huilen en pijn hebben en je kan er niks aan doen..
    Weet je of je het gewoon bij in het flesje mag kappen, want op de verpakking staat met een lepeltje voor de voeding geven, maar ik kan me echt niet voorstellen hoe ik dat in mijn ventje moet krijgen met een lepeltje!

Hoe vaak gaf je Minifom? voor elke voeding?

Share This Page