Hallo dames, Mijn zoon van anderhalf die gilt als hij iets niet mag, als iets niet lukt etc., maar hij blijft dan ook gillen. Hij doet dat alleen bij mij of waar ik bij ben, voor de rest bij niemand. Ik waarschuw hem nu 2 keer en als hij dan niet stopt dan zet ik hem even in bed. Maar voor mijn gevoel pak ik het helemaal verkeerd aan en voel me zo schuldig. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik zou hem als 'straf' in ieder geval niet in bed zetten. Dan heb kans dat hij straks niet meer in z'n wil slapen.
Ligt denk ik aan de reden van het gillen. Apart houden voor even is denk ik alleen goed bij overprikkeling. Misschien kan je uitvinden waar het gedrag vandaan komt. Mijn zoon bijv gaat veel doen wat niet mag als ik zijn drinken vergeten ben of als hij een nieuwe luier wil. Ook als we te weinig met hem gespeeld hebben, of als hij moe is dan zoekt hij aandacht op die manier. Reageer niet op het gedrag maar loop de dag even na. En reageer daarop.
Zou hem idd niet in bed neerzetten als straf straks wilt hij daar niet meer in slapen. Als iets niet lukt en hij gilt kan je hem ook ermee helpen kijken hoe dat gaat. Mijn zoontje werdt boos als iets niet lukte en ik ging hem dan altijd helpen zodat hij misschien snapt dat hij niet boos hoeft te worden. Nu als iets niet lukt kijkt hij me altijd aan en steekt zijn handje omhoog zodat ik kom om te helpen. En als iets niet mag dan gewoon negeren maar zoals iemand anders al aangeeft zodra hij stil is wel aandacht geven.
Leer hem aan sttt te doen met je vinger je vinger voor je mond van een beetje zachtjes van stttt. Doe mama maar na.! Zijn net papagaaien zal die snel na doen. En soms ook zeggen je mag gillen en gil je even mee wat is het toch leuk he dat gillen en daarna sstttt doen we weer. Of steek je vingers in je oren maak er een spelletje van ik hoor je toch niet nog harder. Ik zou het dus idd ombuigen naar leuk afleiden.!
Heb je al eens geprobeerd om te gaan fluisteren? Dit kan goed werken. Ze gaan ook hun stem ontdekken, dit kan ook het geval zijn.
Dat klopt inderdaad.. Hij gaat dan de link leggen met 'straf'. Daarom ben ik ook opzoek naar een andere manier, maar vind het voor op deze leeftijd wel een beetje lastig om eerlijk te zijn.
Hoelang is lang? Ik negeer dat gedrag zoveel mogenlijk als afleiden niet werkt. Dan houdt ze wel op. Mijn dochtet kan ook heel uitdagend mij aankijken en gillen maar ik loopt gewoon weg dan of kijk juist nadrukkelijk de andere kant op. Als ze op gehouden is gaan we weer verder en gezellig spelen ofzo.
Ruim een half uur a 3 kwartier alleen maar gillen. Ik probeer het ook altijd eerst af te leiden, dan negeren & dan die waarschuwingen en anders in bed wel met licht aan & deur open. Dan wordt hij wel gelijk stil, haal hem dan uit bed en vertel dan weer dat hij niet zo moet gillen etc. etc. Vervolgens vraag ik hem om een knuffel en een kus, dat geeft hij dan ook en dan is het weer goed..