Can drinkt al een poos heel erg slecht. Hij lust eigenlijk alleen Nutrolon en diksap/ roosvicee. Gewoon water wil hij niet en thee ook niet. Gewone melk drinkt hij een beetje maar daarna gooit hij z'n fles ook weer met een grote klap op de grond. Wat ik nu een poosje deed is een wekkertje op elke 5 minuten zetten en dan maar steeds water aanbieden, want hij drinkt dan eigenlijk iedere keer wel een slokje.. En verder kreeg hij twee keer een fles Nutrilon, 1 keer pap (ok met Nutrilon, en nog een keertje diksap/roosvicee. Ik vond al een poosje dat zijn huidje zo ontzettend droog was en ook een beetje rimpelig. Het plassen ging redelijk dacht ik.. Maar gisteren waren we bij mijn ouders en daar hadden ze een vruchtensapje van de Aldi ofzo. Ik had hem maar een beetje laten proeven in een flesje, en nog een beetje, en daarna nog een beetje, ach.. dacht ik voor die ene keer kan dat wel. En het was Light.. dus ik dacht ach. Nou daarna plaste hij gewoon dwars door ''n luier heen zoveel, een hele natte romper en broek had hij, maar gisteravond avond viel me wel echt op dat zijn huidje opeens zo glad was, helemaal niet meer zo rimpelig!!!! Hij is dus gewoon echt een poosje echt een beetje uitgedroogd geweest!! Ik vind het echt heel erg!! En voel me echt enorm schuldig!!! En ik heb nu echt zoiets, wat nu??? Moet ik hem nou de hele dag maar sapjes laten drinken, maar al dat suiker dan?? Ik weet het echt even niet meer zo goed hoor!
Lijkt me wel ja. Ik zou wel even kijken naar wat magerdere sapjes. Milan wilde in het begin ook niks anders. Nu drinkt hij ook wel water en thee. Heb je trouwens ook thee met een vruchtensmaakje geprobeert? En evt een beetje melk (nutrilon) erdoorheen? Wel blijven proberen en af en toe aanbieden. Het is belangrijk dat hij goed drinkt. Maar meid, voel je nou maar niet schuldig. Dit kon iedereen gebeuren. Je dacht goed te handelen.
Oh ja, thee met een vruchtensmaakje is inderdaad ook wel misschien een idee.... En magere sapjes? Weet jij (iemand) toevallig welke mager zijn? Ik maak me ook wel een beetje bezorgd om z'n gebit (hij is 13 maanden) .. Ik poets z'n tanden nu alleen s'avonds een keertje, kan ik dat dan misschien nu beter 2 keer doen?
Die Light-sapjes bevatten veel zoetstoffen als aspartaam en die zijn voor kleine kindjes niet zo goed. Mijn dochtertje lust ook geen thee (nu 22 maanden), ze krijgt meestal 2 a 3 bekers diksap en een bekertje water per dag en 's ochtends melk. Als je je zorgen maakt om de tanden, kun je inderdaad misschien 2 x per dag poetsen. Gewone sapjes kun je ook met water mengen, doe ik voor mezelf ook, want ik vind alles al snel te zoet. Ook voor mijn dochtertje meng ik zoiets vaak met water en de roosvicee of diksap maak ik ook heel dun aan. Tenminste, als ik zie hoeveel de meeste mensen er altijd van in doen, veel te veel, het is maar net wat je ze aanleert. En voel je niet te schuldig hoor, gebeurd is gebeurd, nu weet je waar je op moet letten.
je kunt beter geen light geven dat is erg slecht voor kindjes en je kunt dan beter de gewone versie geven. ik weet niet hoe je het drinken aanbied maar probeer bijvoorbeeld eens een rietje of een gewone beker. misschien dat je dit al deed maar het drinken is dan ineens erg interresant. miijn dochter drinkt echt alles dus heb er geen ervaring mee maar dit zou ik doen. mijn dochter drinkt net zo lief water als zoete ranja. wat hier favoriet is is de framboze ranja van de albert heijn. je hebt maar een beetje nodig en hij smaakt super zoet. het bevat vitamines en veel fruit. wat minder vind ze diksap. poets de tandjes eventueel smorgens en savonds, dit wordt ook geadviseerd naar het 1e jaar succes
arme jij. niet te schuldig voelen hoor, je deed hartstikke je best! wat hier heel erg in de smaak valt is die fruit wellness thee van pickwick. zonder caffeïne en lekker veel (zoete) smaak. misschien ook iets voor jullie?
idd light is niet goed voor ukkies...van friso heb je ook speciale kindersapjes en van olvarit ook volgens mij...en waarom niet wat vaker roosvicee of diksap ?...dat lust ie toch ook ?
light moet je zo ie zo niet geven aan je kind, zit vol met zoetstof ,kunnen ze erg van aan de diaree raken en aangezien je kindje al aan het uitdrogen was zou ik het niet meer doen. heb je al is een smootie geprobeerd?? Esmee vind het heerlijk. wat fruit pureren en dan karnemelk er door heen , door het fruit word het al wat zoeter. misschien dat je hem daar een beker van kan aan bieden.
Hier op het CB zeiden ze dat ik de kleine nog geen diksap of andere drankjes aan mocht bieden, omdat deze veel te zoet zijn, teveel suikers bevatten. Ze adviseerden om water of thee (rooibos) aan te bieden, maar dit drinkt onze kleine ook nauwelijks. Dus ik maak me ook weleens zorgen m.b.t. vochtgehalte. Als ik onze kleine een klein beetje diksap geef, heel dun, dus zeg maar water met een kleurtje, dan valt het wel in de smaak, dus ik sta ook voor een dilemma wat te doen? En als je vruchtensap geeft, welke mag je dan geven? Gewoon appel, peren, sinaasappel of gemengd fruit van Appelsientje of ander merk ofzo? Of bedoelen jullie daar iets anders mee? Vers klaargemaakt ofzo? Want in die pakken sap zitten toch ook weer veel suikers lijkt me?
Je mag gewoon diksap geven, daar zitten alleen maar natuurlijke suikers in. Ik begrijp die cb's soms niet.
@Mayaa: (Ik kan niet zien hoe oud je kindje is) In diksap zitten wel suikers, maar dat zijn de natuurlijke vruchtensuikers die ook zo in het fruit zitten. Hij krijgt ook maar zo'n kleine hoeveelheid binnen als je het goed verdund, daar hoef je het niet voor te laten. In Roosvice en de gewone vruchtensapjes zit vaak wel toegevoegde suiker, dus dat zou ik nog niet doen. Jelle krijgt hier ook pas een maandje of 2 gewone siroop ipv diksap. ALs Jelle al een keer vruchtensap kreeg, als we ergens waren deed ik er ook een flinke scheut water bij. Nu niet meer, want drinken uit een pakje is echt mega interesant... En nog iets: Jij bent de baas over je eigen kindje hè? HEt cb kan wel adviseren, jij neemt de beslissing... (kreeg een beetje de indruk dat je geen diksap durft te geven omdat het niet "mag" van het cb.. Ik kan het mis hebben, hoor!)
Ons kindje is 8 maanden by the way. Natuurlijk bepalen wij als ouders wat we geven aan onze kleine en niet het cb, maar ze deden daar net alsof het absoluut niet goed is voor de kleine om diksap te geven en dan krijg je toch een beetje een schuldgevoel als je het aanbiedt, maar ja iets anders lukt niet, dus misschien toch maar eens gaan proberen. Je moet toch wat!
Ik geef Lotte elke dag wel wat diksap en ze is 6,5 maand. Anders drinkt ze echt niet en dat lijkt me ook niet goed. Wat iemand anders net al zei, Olvarit en Friso hebben speciale drankjes voor kinderen vanaf 6 maanden. Misschien kan je dat een keertje proberen.
Hier is Roosvicee 50/50 een groot succes. (kant en klaar in pakken) Een mager sapje, maar geen light. Ik verdun het nog iets met water.
je kan gerust diksap geven , ik deed altijd een heel klein beetje diksap dat er net wat smaak aan het water zat.
Wat een advies van het CB, het verschilt ook zo per CB. Misschien is er bij jullie veel overgewicht onder kinderen in de regio en slaan ze nu in de adviezen een beetje door naar de andere kant. Je mag je kind toch ook fruit geven, dat zit ook vol suikers. Hier een linkje waar wel veel info diksap staat Covelt het is dan wel van een bepaald merk, maar wel duidelijk uitgelegd. Het is ook maar net hoe zoet je het trouwens aanmaakt, wat je ze aanleert qua zoete drankjes drinken.
En misschien een heel domme opmerking, maar bestaat er niet zoiets als nutrilon 3 voor vanaf 12 maanden? Dat is toch wel ok om te geven?
dat komt omdat diksap de helft suiker is.. nog meer dan vruchtensap en onze dochter is al niet aan de dunne kant.. dus hier geen diksap wij gebruiken hier gewoon vruchtensap als "waterlimonade" dus beetje onderin.. en dan aanlengen met water smaakt nog steeds goed.. en is veel minder suiker dan puur sap. @mamavanukkie: natuurlijke suikers zijn ook gewoon slecht voor je tanden en word je net zo hard dik van hoor