Verband vroeggeboorte en 3 ma's

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Jusi, 12 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    De laatste dagen heb ik veel op Google gezeten om dingen uit te zoeken ivm mijn 3 miskramen.
    Ik heb namelijk heel sterk het gevoel dat dit geen toeval meer is..
    En wat ik gevonden heb, daar schrok ik toch wel van! :$

Wat ik misschien eerst even moet vertellen, is dat ik een zoontje heb. Hij is met 35 weken zwangerschap geboren, te vroeg dus.
    Bij de bevalling bleek dat mijn placenta al half losgelaten was.
    Wanneer dat gebeurd is, blijft gissen, maar in week 31 en 33 van de zwangerschap verloor ik al bloed.
    Wat ik begreep van de gyn én van wat ik gevonden heb, kan dat niet van de placenta zijn, omdat Kenji dit dan niet overleefd had.
    Dus dat bloedverlies vind ik wel vreemd, wat is het dan??

Maar nu vond ik dus op verschillende sites dat het eerder (gedeeltelijk) loslaten van de placenta door progesterontekort kan komen..
    En ik weet ondertussen ook dat progesterontekort in de zwangerschap vaak leidt tot miskramen..
    Is dit nou toeval of niet?! :$
    Wat er ook op die site stond, is dat in België Utrogestan standaard wordt voorgeschreven bij placenta-loslating én meerdere mk's.
    Nu wil ik hier dus om gaan vragen als ik weer zwanger mocht raken.
    Doen ze dat in Nederland??
    Pff.. ik ben helemaal van slag door dit hoor.. :)

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Het bloedverlies wat je gehad hebt bij 30-31 weken is inderdaad niet van het loslaten van de placenta, want dan had Kenji niet geleefd.
    Soms is bloedverlies niet te verklaren in de zwangerschap, dus blijft de oorzaak onbekend.
    Na 3 miskramen mag je onderzoek laten doen naar een mogelijke oorzaak. Dit moet dan via de gynaecoloog, heel vaak komt hier niks uit.
    Geloof niet alles wat er op internet staat, want niet alles is wetenschappelijk bewezen. Ik snap dat je graag wilt weten hoe iets komt, maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat dit ook de oorzaak is geweest bij jullie.

Of hier in Nederland utrogestan word voorgeschreven weet ik niet dit moet je bespreken met je gynaecoloog.

Groetjes Ineke

Deel Deze Pagina