Seizoenstafel thuis - wie ook?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door rijo, 14 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    #1 rijo, 14 nov 2017
    Laatst bewerkt: 14 nov 2017
    Wie heeft thuis een seizoenstafel of -hoekje voor de kinderen? Ik heb sinds kort een houten 'seizoensboom', ik ben benieuwd wie er ook een heeft :D Ik ga deze week langzaam beginnen met Sinterklaas en ik ben nog op zoek naar poppetjes (bij voorkeur zelf te maken - passend bij de seizoenen), dus mocht iemand tips hebben..? :thumup:

2. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Sorry geen tips, maar ik vind je idee wel heel leuk, dus ik lees mee! :)

rijo vindt dit leuk.
  3. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.565
    1.866
    113
    Vrouw
    Ik heb geen seizoenstafel, maar zet decoratie neer in de vensterbank van het voorraam. Veel dingen heb ik zelf gemaakt en sommige dingetjes heb ik (per toeval) bij de kringloopwinkel gevonden.
    Heb nu het Sinterklaas thema voor het raam staan. :D

rijo vindt dit leuk.
  4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb een hoekje van het dressoir als seizoenstafel... maar de tamme kastanjes waren erg gaan schimmelen en dat had ik te laat door, dus gister is de hele hetfsttafel in 1x in de gft-bak geknikkerd ☺️
    Ik gebruik sint -knutsels van de kinderen voor sint-decoratie , en van de duplo een wit paard en een wortel en ik heb 2 kleine jute zakjes. Ik had een kartonnen huisje met pieten en kado's maar die is gesneuveld helaas.

rijo vindt dit leuk.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

Ja hoor hier ook altijd een thema tafel. Voor mn eigen kinderen, maar uiteraard ook voor mn opvang.
    Dit is onze herfsttafel, en vrijdag verander ik deze in een sint tafel. Zal dan weer een foto plaatsen. 20171115_151153.jpg

rijo vindt dit leuk.
  6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.321
    10.286
    113
    We proberen wel altijd wat te maken. Heb een heel leuk klein kaboutertje gemaakt van vilt.

Als tip, zoek een papier popje uit wat makkelijk is en die maak je van vilt :)

rijo vindt dit leuk.
  7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.321
    10.286
    113
    rijo vindt dit leuk.
  8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    #8 Uuz, 15 nov 2017
    Laatst bewerkt: 15 nov 2017
    Op school hebben ze een seizoenstafel, thuis doen we aan schaaltjes of stukjes op tafel. Nu staat er een vaasje met herfsttakken, gerst, dennenappeltjes en een schaaltje met bladeren, beukennootjes etc. Qua poppen vind ik die ouderwetse 'rondkop'wasknijperpopjes altijd wel schattig, je hebt er ook een voetje voor zag ik bij de knutselwinkel. Of gewoon houten kegelpoppetjes, die gebruiken ze hier bij de antroposofische winkel. https://www.deviltshop.nl/c-3543358/kegelpoppetjes/

rijo vindt dit leuk.
  9. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Bedankt voor alle suggesties mbt de poppetjes!!! Superleuk, die vilten poppetjes! Die kegelpoppetjes zag ik toevallig vandaag ook op pinterest voorbij komen. Met vilt, maar ook geschilderd. Vond ik ook erg leuk!
    Het idee om iets in het thema te maken van duplo vond ik ook erg leuk!
    Ik heb vandaag mijn vensterbank weer een beetje omgetoverd, zaterdag komt de versierpiet nog even langs :) Er komen nog wat dingetjes bij, oa een maan op het raam achter de boom.

Bijgevoegde bestanden:

Rombely en dreumesje vinden dit leuk.
  10. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.879
    113
    Noord-Holland
    wij hebben een seizoenstafel. wel heel traditioneel antroposofisch :) nu met bladeren, kastanjes, pompoen, vilten kabouters en een herfstelfje van wol. ik maak alles zelf. vilten popjes kan ik ook die van atelier pipilotta aanraden. die kan je in een pakketje kopen en zelf in elkaar zetten. niet moeilijk.

sinterklaas is hier pas zondag dus dan komen die popjes erbij.
    week erna een adventskrans en dan verder richting kerst. ik wil nog een wollen koning winter maken (als ik tijd kan vinden haha).

de silhouetlamp van De Noest is ook een aanrader!! ik wissel dan steeds de seizoensplaat.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb geen echte thematafel, maar ik verander wel regelmatig de aankleding van het dressoir. In de winter heb ik een kerstdorpje (drie huisjes) in een glazen bak. Daarnaast ligt m'n ijsbaantje. Vanaf deze week staat Sinterklaas daar weer op schaatsen met een paar Pieten. En natuurlijk staat de Dokkumer Dakkapel erbij. :D
    Zodra Sint het land verlaat, heb ik een schaatsende kerstman.

Ook de decoratie in de vensterbank pas ik aan aan het seizoen. Het raam naast de voordeur is nu weer voorzien van een silhoutte skyline (Grachtenpandjes met Sint en Pieten erop.) In de herfst had ik daar een paddestoel, een grote dennenappel in een stol en allerlei kleinere herfstvruchten staan.

Zelf vind ik m'n lintenhanger het leukst. Daar hangt nu nog de herfstversiering in. Bijvoorbeeld bladeren van hout, in verschillende tinten bruin en groen. Ook een houten eikel, vogeltje, vogelhuisje e,d.
    Ik vind het altijd weer leuk om de spullen die daarin hangen weer aan te passen. Straks hangen er weer meer witte spullen in. Rondom kerst wat kerstballen en sterren e.d. Vanaf januari wordt het echt een winterthema: sneeuwpopje, schaatsen en slee. Daarna komen er rond Pasen weer eieren, bloemen vogeltjes e.d. in.

Ik vind het zelf leuk om m'n huis weer aan te passen aan een nieuw seizoen / thema. Ik krijg er meestal ook leuke reacties op.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  12. Rombely

Rombely Niet meer actief

@rijo, wat leuk!! Hoe heb je de nijntjes en de bootjes getekend? Uit de hand of overgetrokken ofzo? Ziet er heel leuk uit!

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

ik vind het superleuk om te zien bij anderen. Jammer genoeg ben ik er zelf niet creatief genoeg voor. Wanneer ik zoiets doe, met bijv kastanjes en blaadjes ziet het er altijd zo rommelig uit :( Een vriendin van mij doet dat ook, het hele jaar door heeft zij leuke dingen op de tafel en in de vensterbank in bakjes, leuk geschilderde vaasjes, kaarsjes, gezellige kussentjes etc. Als ik dat probeer lijkt het nergens naar.

14. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Wij hebben ook de silhouetten lamp van De Noest. Echt een aanrader! Ik heb er diverse silhoetten bij oa van Sinterklaas, kerst en de seizoenen. Echt prachtig ook geschikt als nachtlampje. Wij gaven iedere keer een nieuwe plaat bij verjaardagen en feestdagen.

Op de opvang hebben ze een grote lamp.

15. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik heb een kleurplaat uitvergroot (A3), op het raam geplakt en deels overgetrokken :cool:

Leuk om te lezen hoe jullie het inrichten! Die lamp van De Noest is inderdaad erg mooi!

Deel Deze Pagina