Hoe kom ik nu aan "veilige" vis?! Rauwe ham mag ook niet??

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Myo, 16 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Geen vacuümverpakte vis tijdens de zwangerschap. Zover was ik wel. Maar (vette)vis is goed voor je en helemaal nu. Dus ik vanmiddag met de kindjes naar de visboer. En ik vraag of de gerookte zalm uit een vacuümverpakking kom. Nee, maar het is uiteraard wel verpakt geweest (lieten het nog zien), op een schaaltje, dan plastic erover en dan dicht geseald.
    Maar op het voedingscentrum hebben ze het over:
    "Gerookte kant-en-klare vis uit de koeling (gerookte zalm, paling), zowel vacuümverpakt als andere soort verpakking."
    Tja dan blijft er niet veel over he. Alles komt toch verpakt uit de koeling. Of je moet naast de zee wonen of zo.
    En ik zag dus bij de opsomming van rauwe vleeswaren ook rauwe ham staan. Dat klopt toch niet? Rauwe ham heet wel zo, maar dat is toch helemaal niet rauw?
    Ik viel aan het einde van mijn tweede zwangerschap stijl achterover, toen ik bij de open dag van het ziekenhuis van een diëtiste hoorde, dat je geen salami en dergelijke mocht eten. Dat zou ook rauw zijn. Had ik compleet gemist. Ze zei dat het ook redelijk nieuw/ onbekend was. Maar dat mag weer wel als je het 2 dagen bij minimaal -12 graden invriest.

Hoe komen jullie aan je hoeveelheid gezonde vis in de week?

2. Humava

Humava Niet meer actief

Ik eet gewoon haring en markreel (weet niet of dat trouwens helemaal verantwoord is want met roofvissen moet je ook weer oppassen). Haring mag zeker en kabeljauw bv. Alles wat je vers van de visboer haalt mag geloof ik hoor. Zolang het maar niet vacuum verpakt is (geweest). Gerookte zalm en paling eet ik helemaal niet daar wacht ik wel mee tot na de bevalling. Oh en salami eet ik gewoon hoor. Volgens mijn vk kan dat gewoon.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    zalmfilets uit de vriezer, die je dan weer gaat bakken?

4. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    @Hopmarjanneke; ja er blijft niet veel anders over. Uit blik misschien nog? Eet alleen tonijn uit blik.

Zijn de andere visjes uit blik een beetje smakelijk?

@Humava: Ik dacht dat alleen koningsmakreel onder de roofvissen viel.

5. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Het voedingscentrum spreekt zichzelf ook lekker tegen:

- Je mag geen voor/vacuümverpakte paling uit de supermarkt.
    - Je mag ook geen wilde paling eten. Aantekening: De meeste paling in de supermarkt is kweekpaling en is veilig. Op het etiket staat of het om wilde of gekweekte paling gaat.

:(:D

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik eet alle vis hoor, behalve de vaccuum verpakte gerookte zalm of uberhaupt rauwe vis. Je kunt toch gewoon de rest van de vis bereiden in oven of pan ed?

7. Humava

Humava Niet meer actief

Oh dat kan best. Ik koop soms markreel paté bij de visboer geen idee of dat koningsmarkreel is maar dat is zooo lekker. Ik vind het van de paling ook onduidelijk hior.

8. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vis om te bakken kan sowieso. En verse haring. Mjam!

9. Meijke

Meijke Niet meer actief

Dat van de visboer kan prima hoor! Je verhit het toch? Lekker van genieten.

10. Floor32

Floor32 Fanatiek lid

18 sep 2012
    2.188
    150
    63
    erg he, je ziet door de bomen het bos niet meer... ik ben dol op chorizoworst, dus echt spaanse gekocht en ook die mag je niet eten.... ligt nu in de vriezer te wachten op de bevalling.....

vis eet ik bijna niet, weet ook niet meer wat wel of niet mag. Haring af en toe jummie jummie. en voor als nog mocht je dat wel eten haahah

11. 78Sandra

78Sandra Fanatiek lid

16 feb 2013
    2.167
    364
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wij eten regelmatig lekkere gebakken zalm etc. Gewoon verse van de ah of van de visboer, niks geen diepvries want daar zit geen smaak aan ;) maar ik eet ook gewoon rauwe verse tonijn van de visboer...heerlijk met sojasaus en wasabi ;)....volgens mijn vk kon dat gewoon....

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.917
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als je gewoon verse vis koopt is er toch niks aan de hand? En dan gewoon bakken of stoven. Of heerlijk op de barbecue!

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Salami mag wel hoor!

Vacuüm verpakte zalm eet ik niet (rauw/gerookt dan. Wel in gerechten). Verder alles wel. Wat je zegt: alles is verpakt geweest, zelfs de 'verse' haring! Ik maak me er niet zo druk om.

14. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ik eet mezelf helemaal rond (letterlijk hihi) aan haring, dat is supergezond en mag ook gewoon. Verder eet ik 2 x per week gebakken zalm. Ook eet ik vaak vissticks, maar daarin zullen niet heel veel voedingsstoffen zitten haha.

15. Blie

Blie Actief lid

24 jun 2014
    281
    0
    0
    Salami mag volgens veel bronnen niet (voedingscentrum o.a).

Verse vis is prima (zowel van visboer als supermarkt), vacuumverpakt niet. Vooral vette vis is waardevol als je zwanger bent. (Via Google/voedingscentrum is te vinden wat er onder de vette vis valt).

Roofvissen omvat veel meer vissen dan makreel (uiteraard, neem alleen al de haaien bijvoorbeeld maar die eten we doorgaans niet). Tonijn is ook een roofvis. Mag je wel eten maar niet teveel ivm zware metalen die deze bevatten.

16. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Verse vis mag wel (niet rauw natuurlijk) en ik gebruik eigenlijk meestal diepvriesvis (zalm en pangasius meestal).
    Daarnaast soms andere vis, zoals haring of tonijn, maar dat mocht dan weer niet te veel volgens de richtlijnen.

In de lijst die ik heb staat dat vleeswaren als rauwe ham, rookvlees, bacon en worstsoorten (droge worst) zijn bewerkt en daarom wel veilig zijn.
    Alleen geven ze aan dat het vaak wel erg zout is en dat je dan moet oppassen met je bloeddruk en dus niet te veel van eten.

Ik eet die dingen dus wel gewoon, maar niet de echte rauwe dingen zoals filet americain, osseworst, carpaccio etc.

17. NiJO

NiJO Actief lid

22 jun 2007
    210
    0
    0
    Ik heb vandaag een lekker gerookt forelletje gegeten met de kinderen. Wel vacuumverpakt, maar afgelopen weekend gevangen door mijn vader, meteen gerookt en daarna altijd gekoeld bewaard geweest. Na overleg met de vk vond ze dit zeer veilig.
    Ik eet alleen geen gerookte zalm meer, verder alle gebakken visjes. En salami etc eet ik sowieso niet, verder ben ik vrij makkelijk.
    Spiegeleitje? Heerlijk!
    Rauwe ham? Is bewerkt, dus geen enkel probleem.

18. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Zou niet heel panisch doen hoor. Alleen geen rouwe vis eten en de vissoorten die op de lijst staan van niet oke ;)
    Wat niet oke is verschillen de meningen wel over maar met gezond verstand kom je een heel eind.

19. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    ik vind het ook drama wat wel en niet mag idd... ik eet wel gewoon makreel en haring bij de visboer vandaag, uit de supermakrt koop ik het niet meer, wel uit blik ook en de vispaté's uit de supermarkt (uit blikje) vind ik heerlijk

20. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Vispate klinkt niet heel smakelijk :), maar ik ga het dan toch eens proberen. In Frankrijk hadden ze gegrilde makreel in een blikje. Dat was echt superlekker. Heb er nu nog maar 1 over.

De rauwe ham heb ik gisteravond maar in de vriezer gegooid (-18) dus die mag ik morgenavond weer eten.
    Dat kun je dus ook doen met salami en dergelijke he meiden! 2 dagen invriezen bij minimaal -12 en je kunt het gewoon eten. Kijk maar eens bij de kantekening die het voedingscentrum bij zulk soort vleeswaren maakt. Eventuele toxoplasmose gaat dan dood

Deel Deze Pagina