Ik lees hier wel eens verhalen over vrouwen die zo snel bevallen waren dat de verloskundige het net niet gehaald had om er op tijd te zijn.. nu is dit voor mij echt een grote angst, niet dat ik de kans zo groot schat dat het zal gebeuren..maar het lijkt mij dood en dood eng en ik zou niet weten wat te doen. ik woon zelf in turkije en het ziekenhuis waar ik heen ga is zeker een half uur rijden..en mocht ik overdag moeten dan kan het nog wel langer duren door alle stoplichten en de wegwerkzaamheden. dus het is wel iets wat soms door je hoofd schiet.. nu ben ik dus heel erg benieuwd...wat moet je in godsnaam doen als je zoiets overkomt?? daar lees je dus echt niets over.. Ik zou dus ech tniet durven persen omdat ik als de dood zou zijn dan bijv. de navelstreng om het hoofdje zou zitten ofzo...daarbij..ik zou niet weten wat ik moet doen nadat het kindje er uit is..moet het aan de navelstreng blijven of juist niet etc. het is toch eigenlijk wel iets wat je in geval van nood zou moeten weten zeg maar
Ik beval nogal snel en vorige week heb ik van de vk instructies gekregen. Dat houdt in dat ik meteen moet bellen en dus niet hoef te wachten. Daarnaast gaf zij aan dat, mochten ze er nog niet zijn, je altijd telefonisch instructies krijgt. Ook kreeg ik het verzoek om een stapel hydrofiele luiers en een mutsje bij het bed te leggen. Mochten ze niet op tijd zijn, dan is het belangrijk dat we de baby droogwrijven en een mutsje opzetten. Wat betreft de navelstreng moet je controleren of dit niet om het nekje zit. Als dit het geval is, zal je partner dit goed moeten doen. Is je kindje er eenmaal, dan hoef je verder niks te doen met de navelstreng, dat doet de vk wel. Verder weet ik het ook niet zo goed, ik hoop natuurlijk dat ze gewoon op tijd zijn!
ja hier heb je dus niet zoiets als een verloskundige..dus in nederland weet je iniedergeval dat je verloskundige zo bij je is..maar hier zou je dan de ambulance moeten bellen..maar weten die lui wel wat te doen dan vraag ik me dan af...en hoelang kan een baby dan buiten de buik aan een navelstreng blijven zitten? en moet het mondje enzo niet worden schoongemaakt..ze pakken toch altijd meteen de baby en doen er van alles mee en dan pas krijg ik me baby te zien (hier dan in turkije)
Ambulancemedewerkers weten wat ze moeten doen als ze bij een bevalling worden geroepen. Het zou echt niet de eerste keer zijn dat ze dat moeten doen. Ik heb wel een boek waar in staat wat je moet doen als het té snel gaat. Heb dat nu niet bij de hand, dus ik doe het even uit het hoofd. Idd, als je ook maar enigszins twijfelt of er slijm o.i.d. in het mondje van je kind zit, moet je met één vinger het mondje van binnen schoonvegen. Navelstreng kan rustig blijven zitten. Sterker nog: er zijn mensen die de placenta aan de baby laten zitten tot deze vanzelf los laat. Dat duurt meestal één week. Is niet mijn keuze, maar het kan echt geen kwaad. Je hoeft hem ook niet af te klemmen. Er zijn een paar dingen ontzettend belangrijk: - navelstreng moet niet om de nek blijven zitten - ademhaling moet op gang komen (vandaar eventueel mondje schoonmaken; desnoods ook neusje uitzuigen) - kindje warmhouden! beetje droogwrijven met handdoek, hydrofiel of celstofmatje, bloot tegen je aanleggen, goed toedekken. Hier doen ze in principe niet van alles met je baby voor je hem/haar te zien krijgt; normaliter krijg je die gelijk op je buik/borst gelegd (als de ademhaling op gang is en hij een redelijke start lijkt te maken). Pas daarna brengen ze een navelklemmetje aan en mag je de navelstreng doorknippen. In je eerste post zei je nog iets over niet durven te persen.... Als je kindje echt zó snel geboren wordt, zul je waarschijnlijk nauwelijks hoeven te persen. Je lijf geeft dan wel aan wat er moet gebeuren.
ik heb bij mijn tweede bevalling ook zo'n perswee gehad die waarschijnlijk,als ik hem niet op alle kracht had tegen gehouden zo het kindje er uit had geperst..maar helaas was er niemand bij me..en lag ik op de weeen kamer en hier moet je speciaal nog naar een bevallingsruimte worden gereden voor je mag bevallen.. dus ik heb het op alle kracht tegen gehouden en mij man iemand laten roepen..toen hebben ze met spoed ine en rolstoel gezet en naar die kamer gereden (nog eerst helemaal ind e lift :S) en toen moest ik in zo'n stoel met van die beugels voor je voeten..heb toen ook wel persweeen gehad en ze was er binnen 10 min maar naar ik mij herinner niet meer zo hevig als die ene wee... nu loopt alles anders bij deze en heb ik bijv. al weken voorweeen enzo en heb ik al tig keer gedacht nu gaat het beginnen..maar als ik van mijn vorige bevallingen uitga..daar voelde ik bijna de weeen niet..gewoon menstruatie pijn en dat was bij de tweede tot 7 cm ontsluiting.. daarom was ik zaterdag naar het ziekenhuis gegaan omdat ik dus van die krampjes had...en ze kwamen om de zoveel minuten een paar uur lang..en wat denk je..vals..en toen kreeg ik te horen ja je weet toch wel wat weeen zijn..ja dat weet ik ja..die voelde bijd e vorige 2 dus zo!! weet ik veel dat het vals was deze keer..maar wou gewoon laten controleren..maar ik pas dus wel op dat ik deze keer zeker weet dat er echt wat is..maar dan heb ik wel het risico dat ik nog weleens te laat kan zijn als ik zo naar de vorige bevallingen kijk..vandaar dat het me wel eens te binnen schiet..oh wat als. zie me zelf nu al midden in de nacht omdat ik twijfel naar het ziekenhuis rijden wat een half uur verder op is en mijn kinderen bij de buren brengen etc. en dan te horen krijgen dat het weer vals alarm is.. ben zo blij dat ik toen die nacht niet ben gegaan..maar overdag..