Het kan als een compliment voelen als je het netjes gevraagd wordt. Als er gegromd wordt klinkt dat al miet als een compliment. Nou haal ik geen sigaretten meer maar mij schatten ze nog heel vaak net in de 20. Ben 29. Ik heb wel eens mee gemaakt dat ik bij een tankstation uit de auto stap en peuken wil halen, wordt er gevraagd voor legitimatie. Toen stond ik wel even met me mond vol tanden. Ik zeg tegen die vrouw, je ziet me net uit de auto stappen. Was nog in de tijd dat je tot 18 je legitimatie moest laten zien.
Het gaat mij ook niet om de moeite om hem uit mn tas te halen...maar als mijn man dan toevallig met mijn tas in de auto zit en ik met mn 30 jaar dan geen fles alcohol mag halen dan wordt het toch wel erg vervelend....
Hahaha...! Leuk geschreven! Ik vind het goed dat ze het doen maar wat vriendelijket en menselijker is ook geen overbodige luxe. Daar zou ik ook over vallen hoor. Misschien zou ik dat zelfs wel zeggen: het mag wel wat vriendelijker.
Herkenbaar, ik kreeg een tijdje terug geen fles rose mee, en ik ben 30. Het stomme is dat ik dat op mn 15e gewoon WEL mee kreeg Ik ging regelmatig boodschappen voor mn ouders of oma doen, en ook sigaretten kreeg ik mee. Ik was toen vast niet ouder dan 14.
Hier vragen ze nooit om legitimatie. Maar in Nederland wel inderdaad, daar moet ik altijd aan wennen, haha. Maar ik snap dat ze het doen hoor. Je kunt een flinke boete krijgen als je niet om de legitimatie vraagt. Ook al is de persoon in kwestie 32 jaar.
Dat is dus het punt, ze willen voorkomen dat 14 jarige flessen wijn en pakjes sigaretten kunnen halen.
Snap ik Ik vind het gewoon vreemd dat het toen wel kon terwijl het ook toen niet mocht onder de 16. Wat dat betreft vind ik het ook ontzettend goed hoe ze het tegenwoordig aanpakken
Die regel is ook gewoon dom...je hoeft nl geen 25 te zijn om alcohol te kopen..maar 18. Maar nu moet tot 25 legitimatie gevraagd worden...dat slaat nergens op.
Dat zal waarschijnlijk zijn omdat iemand van 16 tegenwoordig al 20 kan lijken en andersom. Misschien ben je op de 25ste eindelijk oud en verlept genoeg om te kunnen zien dat je echt geen 16 meer bent ? Anyhow... Nog dommer vind ik die 'regel' dat je geen alcohol meer mag kopen als je kind erbij is. Daar hoor ik toch ook nog vaak verhalen over. Hoewel mijn moeder, die nog vaak boodschappen doet met mijn 15-jarige broertje, nog nooit last heeft gehad van overactieve caissières.
Ja ik snap het idee wel..maar dan moeten caissières maar iedereen vragen van wie ze twijfelen of die 18 is...ik vind dit weer zo'n overdreven overheidsding. Lijkt Amerika wel hier. Een vriendin heeft het dus wel gehad hè met zoontje erbij. 2 rijen ernaast stond iemand die de kinderwagen overnam en toen kreeg ze het wel mee
Ja, ik vind het ook wel een beetje betuttelend. Maar ja, dan kunnen de supermarkten iig niet aansprakelijk worden gesteld mocht iets gebeuren. (Geen idee wat er zou kunnen gebeuren, maar goed.)
Die snap ik inderdaad ook niet... Vraag dan gewoon bij twijfel altijd om legitimatie denk ik dan. Wbt de regel dat je geen alcohol krijgt als je kind erbij is kan ik deels begrijpen. Ik heb lang in de horeca gewerkt en werd er door vader bier/sterke drank besteld. Vervolgens werd dezelfde drank doorgeschoven naar zoontje van een jaar of 13. Verantwoordelijkheid van de ouders zullen sommige zeggen, maar mocht er controle komen en het 13 jarige kereltje loopt laveloos met een fles bier te zwaaien dan is de boete niet mals. In een supermarkt vind ik het dan weer wel een vreemde regel..
Wut? Belachelijk. De regel gaat toch alleen om verkopen aan iemand die de juiste leeftijd bereikt heeft, niet om zijn hele familie en vriendenkring?
Huh, dus als ik het goed begrijp mag ik geen fles wijn of kratje bier halen als ik mijn kinderen van onder de 2 jaar bij heb? Of is het zo'n twijfelachtige regel waar geen leeftijd bij genoemd wordt? Ik vind zo'n regel wel héél ver gaan hoor, je bent er als ouder op dat moment toch bij, vind ik heel wat anders als dat een kind alleen alcohol of tabak gaat kopen. Dat je kinderen bij hebt is ook geen geldige reden om op te geven als ze willen weten of je ouder bent dan 18 jaar. Mij werd ook eens gezegd dat het net zo goed oppaskindjes kunnen zijn of familie, en daar hebben ze ook zeker gelijk in. Bij winkels waar ik niet zo vaak kom vind ik het ook echt niet erg, mits het gewoon normaal gevraagd wordt en ik hoef ook echt geen preek als ik 'm niet bij heb. Ik snap ook wel dat winkels geen boete van tienduizenden euro's willen, zou ik ook niet willen maar als ik voor de 3de keer in de week bij mijn dagelijkse supermarkt wéér dat ding moet laten zien daar kan ik me echt aan storen. Wat ik laatst zag en echt heel slecht vond was een meisje (ik schatte haar rond de 18, dus twijfelgeval) die geen legitimatie bij had maar het alsnog meekreeg toen ze zei "ik heb vorige week m'n rijbewijs gehaald". Yeah right, dat kan ik ook zeggen natuurlijk. Ik zie ook vaak groepjes meiden en jongens buiten de supermarkt staan waarvan er 1 naar binnen gaat om alcohol en tabak te kopen. Vervolgens wordt dat buiten uitgedeeld en terugbetaald. Regels kunnen ze instellen en winkels kunnen zich eraan houden, maar aan zulke dingen kun je weinig tot niks doen. Onlangs hoorde ik iemand een goed idee opperen, om van die ouderwetse sigarettenmachines overal te plaatsen en waar je je ID dan in moet doen. Is natuurlijk een grote investering en weet niet of het überhaupt zou kunnen maar zou een heleboel ergernis (van de consument én personeel) en gezeur voorkomen!
Die regel dat je geen kind mee mag hebben is onzin. Ik werk in een supermarkt en heb dat echt nog nooit gehoord. Wel is het zo dat als iemand van jonger dan 25 alcohol/tabak koopt dat je elke keer om ID moet vragen. Ook al is diegene al 20x bij je aan de kassa geweest. En ov kaart met foto en geboortedatum mag ook niet en moet je weigeren. Maar nogmaals, ik snap niet dat sommigen het zo vervelend vinden. Je bent sowieso verplicht om legitimatie bij je te hebben en het even laten zien kost toch geen moeite? Wij cassiere's doen ook gewoon ons werk en al die regels hebben wij niet bedacht.
Wat mij betreft vragen ze t aan iedereen, ook bejaarden, dan komt dit soort gedoe niet meer voor. In sommige landen is dat ook zo geloof ik
Verplicht of niet, ik ga niet met mijn paspoort lopen Als ik die kwijt raak of mijn tas wordt gestolen kost het mij 130,- voor een nieuwe ("boete" + nieuw paspoort). Rijbewijs heb ik niet en ID kaart ook niet. Mijn paspoort ligt dus over het algemeen thuis, tenzij ik in Duitsland zit of naar een compleet andere stad ga.
Ik heb er in supermarkten nooit last van. Toen ik vroeger rookte werd het eigenlijk amper gevraagd. Met van die deur verkopers vaak dat ze vragen of ik de hoofdbewoner ben. Sindsdien zeg ik altijd nee en mijn ouders zijn op vakantie.