bang voor zwangerschaps-suiker....

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door giebel, 26 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.575
    633
    113
    Hoi,

Ik had vandaag een groeiecho. Dit omdat ik een SUA heb (missende bloedslagader in de navelstreng). Dit zou, vooral in de laatste termijn, voor een groeiachterstand kunnen zorgen. Dan komt er niet voldoende zuurstofrijkbloed bij de baby. Vandaar extra echo's met 28, 32 en 36 weken.

Nu kwamen de metingen in dit geval helemaal niet te laag uit. Ze meten het hoofd, de buikomvang en het bovenbeen. De eerste 2 kwamen uit op 28+6 en 29+0 en het bovenbeen zelfs op 29+4! Terwijl ik vandaag precies 28 weken zwanger ben. Mijn man heeft lange benen dus het bovenbeen wat verder als de rest snap ik dan ook. De echoscopiste zei dat deze metingen nog wel binnen de toegestane lijnen zit. Maar ze vond het wel ''grappig'' dat juist bij een baby met een SUA de waardes hoger dan verwacht uitkomen.

Ik moet woensdag prikken voor zwangerschapssuiker. Dit moet omdat ik heel veel overgewicht heb, en dan heb je een verhoogd risico. De vorige keer ook gebeurd en toen was het prima. Nu heb ik hiernaar gevraagd, ik weet dat bij suiker de baby vaak harder groeit dan normaal. Ze zei dat het goed was dat het gecheckt werd, maar nogmaals, dat dit wel binnen de toegestane lijnen was...

Ik heb net even opgezocht wat zwangerschapssuiker precies in houdt en wat de symptomen zijn. Op zichzelf heb ik dat niet, extreem vaak moeten plassen of veel dorst. Wel heb ik obesitas en dat is dus ook de reden dat ze het gaan testen.

Omdat mijn baby, ondanks de SUA, toch groot was ben ik nu toch een beetje bang of het misschien wel zo is... Volgens de echo was de baby nu 1365 gram. Als ik kijk staat dat de baby nu 900 gram zou moeten wegen (gemiddeld), maar bij Zappy baby staat dat de baby al meer dan 1 kg weegt. Nou ja, rond 1 kg is nog altijd minder dan 1365 gram. (Ik vraag me sowieso af hoe ze het gewicht kunnen bepalen aan de hand van een echo?)

Wat denken jullie? Maak ik me terecht zorgen? Is zwangerschapssuiker te wijten aan je eetgewoonten? Ik lees over strenge dieten, maar ik eet bijna niks ivm misselijkheid. Wel veel, heel veel, beschuit en fruit en rauwe groenten en vla.

En hoe snel hoor je na de test, of je suiker hebt of niet? Ineens vind ik het wel een beetje spannend, nu ik weet dat de baby goed op groei ligt (terwijl dat eigenlijk de uitslag was waar we op hoopten! het kan ook nooit goed zijn he...)

2. Ang88

Ang88 Actief lid

24 feb 2014
    182
    0
    16
    Ik werk als spoedeisende hulp verpleegkundige
    NULL
    Hoi Giebel!
    Hier een vergelijkbaar verhaal. Ik was vorige week bij de verloskundige en zij vond dat de baby veel gegroeid was afgelopen 3 weken. Mijn buik is zeker gegroeid maar vond het zelf niet extreem ofzo. In gewicht ben ik nog maar ongeveer 2.5 kilo aangekomen. Maar ik ben dus ook te zwaar dus ook bij mij wilde ze op suiker testen. Het kan zijn dat je lijf te weinig insuline aanmaakt door de zwangerschap. Heeft dus niet perse iets met eetgewoonten te maken. Een dieet kan wel helpen en soms is dit genoeg om het onder controle te houden.
    Ik heb zelf mijn bloedsuikers bijgehouden de laatste dagen (ik werk zelf als verpleegkundige, dus ik prik op werk) en bij mij waren ze steeds prima. Ik moet over 2 weken voor de groeiecho maar zelf denk ik gewoon aan een groeispurt van de kleine. Ik denk dat ze ook bij jou zeker willen zijn dat het geen suiker is. Maar ik zou me niet teveel zorgen maken. Je zou evt ook kunnen vragen of je bij de huisarts even je bloedsuiker mag laten meten. Dan weet je in ieder geval al iets en zit je niet zo in onzekerheid!! Succes! Ben benieuwd naar je uitslagen.

3. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    #3 twoboys, 27 mei 2014
    Laatst bewerkt: 27 mei 2014
    Is toch nog netjes, je mag een week speling hebben voor en achteruit.

Hier voor tweede maal suiker en alweer loopt beeb ruim 4 weken voor op groei met buikje. Dat had m'n zoontje ook en die liep 4.6 weken voor op groei. Ik had en heb idd zw suiker.

Zw diabetes is niet alleen afhankelijk van je eetgewoontes. Ik moest vorige x insuline omdat t met n dieet ( en is echt niet n streng dieet hoor) niet onder controle te krijgen was.

Het is een kwestie van je hormoonhuishouding die niet goed is.

Ik prik op dit moment 7 x m'n bloedsuiker op n dag en hoop deze x geen insuline nodig te hebben.

Liep al bij gyn, ook al bij internist voor hashimoto , maar nu dus ook voor de suiker bij internist, diabetes vp, en diëtiste.

4. Emlilo

Emlilo Bekend lid

27 apr 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou daar geen schrik voor hebben, je kindje ligt maar 1 week voor op groei.. dat is te verwaarlozen hoor. Niet alle kindjes zijn even groot hé, vanaf nu groeien ze elk anders!

Mijn zoontje lag 5 weken voor op groei, ben op zwangerschapsdiabetes getest maar ik had het gelukkig niet. Zolang je gyne er niets van zegt, moet je je geen zorgen maken.

Btw die gewichten op bb kloppen helemaal niet, daar wordt er telkens een te laag gewicht aangegeven bij het aantal weken.

5. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.575
    633
    113
    Oké bedankt! Een week is op zich ook niet veel en de echoscopiste zei ook idd dat het eigenlijk netjes was, gezien de SUA. Het zal meer mijn schuldgevoel door overgewicht zijn dat ik nu denk: ''als ik daardoor nu maar niet...''

Maar 4 week of zelfs 5 week voor op groei is wel wat anders als 1 week ja... En 5 weken en geen zwangerschapsdiabetes, ik wist niet eens dat je zover voor kon lopen...

Maar als er niks aan scheelt maken ze normaal ook geen groeiecho's natuurlijk dus misschien is het wel veel vaker zo. Die gewichten op internet zeggen misschien wel niet zo veel idd. Elk kind groeit toch anders... Wel raak ik er steeds meer van overtuigd dat ik een zoontje krijg. Ik had bij de 20 weken echo in het ziekenhuis (2nd opinion) iets gezien waardoor ik dat dacht. Mijn man was daar niet bij. Hij gelooft er niks van. Maar doordat de baby nu ook aan de zware kant is en ik overal lees dat jongens over het algemeen wat zwaarder zijn (niet zoveel lezen weet ik, maar doe je toch ;) ) denk ik het echt.

Mijn man zegt: ik lach me rot als het toch een meisje is straks.

Geduld.... haha. Ik ben blij als de uitslag van de suikertest er is en ik ben blij dat er nog geen sprake is van een groeiachterstand.

Deel Deze Pagina