Hoi!!! Jasmijn krijgt van mij de speen bij het slapen gaan, dit omdat ik haar constant moest wiegen en sussen voordat ze sliep (ja..ja...ik kies de makkelijkste weg) Maar als ik ga kijken hoor ik haar "zuigen" op de speen waardoor ik me afvraag of ze wel kan slapen. Weet iemand dit?
als onze dochter echt diep in slaap was, deed ze het niet meer, maar vaak als ze gewoon sliep lag ze nog flink te zuigen. Dus ik ga er vanuit dat het gewoon kan. Ze noemen het natuurlijk ook een zuig'reflex' ?
Hier ook hoor. Een slaap bestaat uit meerdere fases en alleen in de diepste slaap sabbelt ze niet op de speen. Ze slaapt verder prima!
Hier slaapt ze ook heerlijk met haar speen. Soms als ze wakker wordt "staat" ie in haar gezicht van het harde zuigen erop
Van de site van stichting wiegedood..zou me vooral niet druk maken, je doet het helemaal goed en kiest echt niet voor de gemakkelijkste weg. Hier een dame die als ze diep weg is de fopspeen uitspuugt. Nederland liep voorop met het advies om een fopspeen te gebruiken. De afgelopen jaren kwamen er steeds meer studies waaruit de fopspeen als een zelfstandige veiligheidsbevorderende factor te voorschijn kwam. Dat geldt vooral als er geen borstvoeding wordt gegeven; bij borstvoeding, die op zichzelf al beschermend werkt, is het effect geringer. Nu zijn ook andere landen (Amerika, Duitsland, Engeland, etc) overtuigd. Uit die studies blijkt wel dat bij het gebruik aan enkele voorwaarden moet worden voldaan. Die komen erop neer dat gebruik van een fopspeen het best kan worden beperkt tot hulpmiddel bij het in slaap vallen en tot troosthulpje wanneer een baby zich duidelijk ongemakkelijk voelt of vermoeid is. Gebruik de speen dus niet de hele dag door. De fopspeen wordt gezien als een 'gerust steller', die het kalm in slaap vallen bevordert. Als de baby eenmaal in slaap is gevallen zal de speen in de meeste gevallen al na korte tijd (een kwartiertje) uit de mond glijden. Mocht de baby zo liggen dat de speen niet weg kan, dan kunt u hem zelf voorzichtig uit de mond trekken. Als dat gaat kunt u het mondje van de baby sluiten, opdat de ademhaling door de neus wordt gestimuleerd. Dat is echter niet altijd mogelijk. Op die manier gebruikt bevordert de fopspeen rust en vertrouwen bij de baby. Echter: Legt u een baby die aan een speen is gewend opeens zonder dit middel te slapen, dan blijkt uit diverse studies dat daarmee onrust wordt gewekt. Eenmaal in gebruik is regelmaat dus belangrijk. Weerstand tegen de fopspeen komt vooral voort uit de vrees dat de borstvoeding zou worden verstoord. Daarom is het advies: geef voorrang aan borstvoeding, laat deze eerst goed op gang komen en ga dan pas een speen gebruiken. Dat borstvoeding en fopspeen elkaar helemaal niet dwars hoeven te zitten wordt duidelijk uit het voorbeeld van Zweden, waar een overgrote meerderheid van de moeders véél meer dan in Nederland langdurig borstvoeding geeft, terwijl zij tevens grootverbruikers zijn met meer dan dertig spenen per baby in het eerste levensjaar. Een ander bezwaar zou bedreiging van het gebit zijn, maar als speengebruik tijdig dat wil zeggen: tegen het einde van het eerste levensjaar wordt afgebouwd, is er geen sprake van enig nadeel. Het is wel juist dat overmatig gebruik van de fopspeen de kans vergroot op middenoorontsteking en mondinfecties. Ook met het oog daarop is het verstandig de speen alleen te geven voor het slapen gaan.
Mijn zoontje is ook gek op z'n speen maar idd wanneer hij echt slaapt valt hij uit z'n mondje! Soms sabbelt hij zo driftig op z'n speen dat hij letterlijk wegschiet haha
waarom kies je dan voor de makkelijkste weg?? als je kindje graag met speen slaapt wat is daar dan op tegen?? hier slaapt hij ook met speen, als hij eenmaal slaapt spuugt hij hem meestal zelf al uit.
Vind niet dat je de makkelijkste weg kiest hoor, kindjes vinden het fijn om op iets te zuigen als ze in slaap vallen. Mijn oudste had/heeft een speen en zonder kon hij echt niet in slaap vallen, hij werd er rustig door. Mijn jongste duimt en die wordt echt kalm en rustig op het moment dat de duim erin gaat.
Hier ook een manneke dat sabbelend in slaap valt, Later pak ik de speen uit zijn mondje, en hoor hem de gehele nacht niet meer..Slaapt heerlijk verder. En meestal ligt de speen idd al wel naast zijn hoofdje.
Ok. Maar nu...... Jasmijn is ook dol op haar speen, deze krijgt ze alleen wanneer ze naar bed gaat. Na 5 a 10 minuten gaat ze huilen omdat ze moe is en de speen niet meer in haar mond kan houden.....Dit kan wel 45 minuten doorgaan. Dus moet ik steeds naar boven voor haar speen (op zich niet erg, zo krijg ik beweging.....) maar mijn meissie is dan 45 minuten wakker terwijl ze lekker had kunnen slapen. Hoe lossen jullie dit op?
tja speen blijven terug stoppen.. En rond een maand of 8 kon ze het zelf. Hoef je niet meer naar boven te rennen
Ik blijf gewoon bij mijn J asmijn en help ze in slaap. Of wiegend op de arm, of naast haar liggen. Ze slaapt -overdag- zowizo binnen 10 minuten en dan kan ik weer naar beneden. Ze slaapt overdag al sinds ze 6 maanden ofzo is, maar 1x dus ik kies voor de manier met het meeste slaap. Blijf ik bij ze, slaapt ze in 10 minuten. Laat ik ze alleen boven, dan kan het 1,5 uur duren. Mijn keuze is makkelijk. Hier ook een fopspeen verslaafd meisje, hoewel hij soms ook wel uit haar mond valt, hoor ik haar ook vaak even zoeken naar de speen tussen de slaapfase's door.
Ik weet niet of een speen de makkelijkste weg is hoor... Het "gevaar" is de speen verkeerd gebruikt wordt en dat de kindjes niet meer zonder kunnen slapen (dus dat hij dan niet alleen bij inslapen nodig is) waardoor je vaak terug kunt om de speen terug te stoppen. Dit hoor ik in mijn omgeving vaak, ook bij kindjes welke oud genoeg zijn deze zelf terug te stoppen, maar om de een of andere reden zijn ze hier s'-nachts minder goed toe in staat waarschijnlijk omdat ze nog half slapen en dan overstuur raken ofzo. Hier was ik zelf zo bang voor. Maar als het helpt om te slapen, zou ik deze ook gebruiken! In het begin hielp de speen hier ook nog bij het inslapen (inmiddels niet meer), deze werd dan uitgespuwt als de kleine echt diep sliep. Tip tegen het uitspuwen is een spugdoekje of iets dergelijks door de ring.