Ik heb het jarenlang op korte trips gedaan (5 dagen of korter). Uiteindelijk had ik toch het idee dat het de kat niet zo goed deed en zijn we een pension gaan proberen. We hebben uiteindelijk een hele fijne gevonden en hier reageerde de kat tot onze verbazing beter op dat op alleen thuis zijn. We merkten het vooral aan dat hij in het pension niet afviel en thuis wel (liet veel voer staan). Nu gaan de katten alleen nog maar naar pensions, zelfs voor korte trips.
Onze kat is ook geen schootkat, maar ze heeft wel echt behoefte aan contact met ons. Aan het einde van een werkdag staat ze ons op te wachten en als we sochtends wakker worden we uitgebreid begroet. Meestal hebben we een betaalde oppas, die doet ook meteen de plantjes en de post. Ik heb haar echt jaaren geleden via een dierenoppas-website gevonden en ze bevalt nog steeds heel goed. We zijn afgelopen vrijdag teruggekomen vsn 2 weken vakantie en mijn kat heeft de halve dag miauwend om me heen gelopen, zo blij was ze dat we er weer waren. Ik zou het zelf echt niet doen, alleen laten. Er kan vanalles gebeuren en het is gewoon een fijn gevoel als ik weet dat alles ok is. Al vraag je een buurvrouw om 2x in de week even te gaan kijken ofzo, dat is toch heel weinig moeite.
Als je raadt vraagt en iemand zegt dat t niet "kan"/niet vind kunnen en jij zegt daarop dat die zich prima redt dan heb je je eigen antwoord al.
Ik zou het niet doen, ondanks het een buitenkat is. Zou kijken of er iemand uit de buurt langs kan komen in die tijd.
Echt? Dus je kat had geen last van stress juist daardoor? Misschien is mijn mening wb een pension toch wat te gekleurd door de ervaring die ik destijds had. Ik ha toch eens informeren, bedankt!
Ik zou zo’n apparaat neerzetten en dan even buren vragen of ze iedere dag/om de dag even willen checken. Post wegleggen, plantjes water etc, dat moet ook gebeuren toch?
Ik zou het ook niet doen, er kan van alles gebeuren met een buitenkat. En wie verzorgt de post? Laat je die gewoon liggen? Dan weten de inbrekers gelijk dat je niet thuis bent.
Meen je dit nu serieus? Ik sla steil achterover. Als je kat een verblijf in een pension stressvol vindt, kun je gewoon een professionele kattenoppas inschakelen. Vraag even rond in je omgeving of doe een rondje Google. Wij hebben een vaste oppas (waarmee we een contract ondertekenen en die we dus ook wit betalen) voor tijdens al onze vakanties. Ik vind het al verschrikkelijk om mijn kat een náchtje alleen te laten, laat staan twee weken.
Ik vind het eigenlijk wel kunnen als ze normaal ook geen schone bak en water krijgt. Een echte buitenkat blijkbaar! Ik zou zelf wel even kijken of er iemand is die af en toe even kan komen kijken. Dat moet wel kunnen, als het goed is hoeft diegene dan praktisch niets te doen.
Ja, het viel ons alles mee. Het is geen gemakkelijke kat en om die reden hebben we het jarenlang niet aangedurfd, maar gek genoeg had hij het goed naar zn zin in het pension. Ik vond het zelf ook een heel fijn pension met hele lieve, betrokken mensen. Inmiddels zijn we verhuisd en kunnen we van dit pension geen gebruik meer maken. Maar ook in het nieuwe pension doet hij (en onze andere katten, die we er later bijkregen) het heel goed.
Ik zou het nooit doen. Ook niet met een buitenkat. De kat kan ziek worden of gewond raken. Wie houdt dat in de gaten en brengt het beestje op tijd naar de dierenarts? Alleen daarom zou ik al dagelijks toezicht willen hebben. In de stad maakten wij gebruik van een professionele kattenoppas. Deze kwam twee keer per dag langs. Nu gaat hij tijdens de vakantie naar het pension, omdat hier verder geen kattenoppas aan huis is. Het is een goed pension en de kat komt altijd voldaan thuis.
Denk je niet dat het ook stressvol kan zijn voor dr als ze jullie twee weken niet ziet? Het is dan misschien geen schoot kat maar zo'n beestje waardeert jullie aanwezigheid gewoon, jullie zorgen voor het veilige plekje voor haar, als zij dan 2 weken lang ziet dat er niemand is, hoe eenzaam zal ze zich dan wel niet voelen. Ik zou haar dus echt geen twee weken alleen laten, of het nu een buiten kat is of niet. Ik zou dan ook verder gaan denken, wat als het voer automaat het niet meer doet? Wat als er iets gebeurd met haar terwijl jullie weg zijn? Wat als het kattenluikje om wat voor reden dan ook niet meer werkt? Etc.
Onze katten zijn ook buitenkatten. Als we een weekend weg gaan dan zorg ik ook voor voldoende voer en redden ze zich wel, maar 2 weken vind ik erg lang. Is er niet iemand die 1 of 2 keer per week binnen kan lopen om te checken of alles nog goed gaat?
Ik heb overigens meerdere pensions bezocht voordat ik er eentje vond, waarbij ik een positief gevoel had. Hou wel rekening met vakantiedrukte mocht je toch voor een pension kiezen. Voor het hoogseizoen moeten wij een half jaar van te voren boeken.
Owja een kattenoppas die dan paar x komt checken tegen vergoeding is ook een goed idee! Voor de kat zou het nauwelijks verschil maken of er wel een vreemde komt of helemaal niemand. Maar je weet wel zeker dat alles goed is met hem en die gene kan even checken hoe het met voer is. Zou voor mijzelf wel een rustgevender gevoel wezen. Zelf ook aantal jaren 2 katten gehad, die kwamen überhaupt niet binnen. En is eigenlijk nooit in me op gekomen daar iemand voor te regelen als wij weg waren. Die redde zich al jaren alleen.
Lijkt me dat het op bepaalde momenten toch afhankelijk is van mensen, vooral als er iets gebeurt met het voer. Ik zou persoonlijk er niet voor kiezen om echt niemand te laten kijken. Maarja zoveel verstand heb ik ook alweer niet van katten het was gewoon het gevoel wat in me op kwam.
Wij hebben zo'n voederautomaat voor 2 van onze 4 katten. De andere 2 hebben een eigen hokje waar ze met chip in kunnen, maar die overeten zichzelf niet zoals de andere 2. Die automaten werken prima, we hebben ze al n paar maanden en ze haperen nooit. Maar we zijn laatst 3 dagen weggegaan en dat zat me al niet lekker, 2 weken is wel echt lang. Ik zou toch voor n pension kiezen.
Ik heb jaren een ‘catmate’ gehad. Was voor max 5 of 6 porties. Kon ook een koelelement in. Maar... voor langer dan een weekend zou ik het niet doen. Er is in elk dorp wel een oppascentrale voor het eten geven van dieren. Of via via iemand die je voor een klein bedrag toch even kunt laten kijken.