Voerautomaat voor kat tijdens vakantie?

Discussie in 'De lounge' gestart door luckynumber4, 9 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.414
    1.207
    113
    In de zomer gaan wij ook altijd 2,5 week op vakantie. Onze kat is ook echt een buitenkat en is vrijwel altijd buiten, maar er komt wel 2x per week iemand vers voer en vers water klaar zetten. Kun je de buren niet vragen? Is maar 5 min werk?

2. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Ik heb er nog eens over nagedacht maar ik vind dit echt vallen onder de categorie dierenmishandeling. Je kunt zo’n beest njet twee weken lang aan zn lot over laten, dat is echt verwaarlozing.

Ik hoop dat je er na een nachtje over slapen zelf ook achter bent dat dit echt niet kan. Mocht je mijn buurvrouw zijn en je kat twee weken alleen laten, dan doe ik melding bij de dierenbescherming.
    ( en als je mijn buurvrouw was zou ik met
    Liefde elke dag een bakje vers water en brokjes neer komen zetten voor t beestje. )

3. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik vind het ook onder verwaarlozing vallen. Ik begrijp je gedachtegang wel maar je moet toch ook wel zien uiteindelijk dat dit een stap te ver is?
    Ik zou toch eens kijken of je een pension kunt vinden dat bevalt, of een buur of kattenoppas inschakelen.
    Onze hond en kat gaan ook in een pension deze zomer, twee weken terug pas geregeld dus misschien vind je wel een plekje?

4. luckynumber4

luckynumber4 Niet meer actief

Nou, het is wel duidelijk dat ik het maar niet ga doen. :cool:
    Niet verwacht dat iedereen zo over me heen zou vallen zeg. Ik heb nooit gezegd dat ik het ga doen, ik zat er alleen maar aan te denken of het iets zou zijn. Omdat ik ooit zelf in een pension heb gewerkt en heb gezien dat katten soms echt heel gestresst raken, wat ik erg zielig vond, had ik mezelf toen voorgenomen om zelf nooit een kat in een pension te doen. Ik ben namelijk WEL een echte dierenvriend. Maar goed, er is denk ik geen andere oplossing. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om een vreemde in ons huis te laten en er is verder echt niemand die het zou kunnen/ willen doen. Ik hoop maar dat ze het naar haar zin zal hebben.

IkbenTess vindt dit leuk.
  5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.244
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik snap je gedachtegang wel maar gelukkig zie je nu ook in dat het te lang is en echt niet kan. Zelfs bij mijn cavia's komt elke dag iemand kijken ;)
    Kan je hier niet een oproepje doen? Ik zou iemand aan huis veel fijner vinden dan een pension. Maar goed, als het niet anders kan...

6. Msee

Msee Niet meer actief

Waarom geen kattenoppas aan huis? Eentje die gewoon een legaal ingeschreven bedrijf heeft? Ja je krijgt een vreemde in huis, maar daar zit wel een kennismakingsgesprek aan vooraf. Je kat krijgt zijn aandacht en vaak zit er ook nog wel een brievenbus legen en keertje stofzuigen in het pakket.

7. Yvke86

Yvke86 Fanatiek lid

11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Jeetje, wat kunnen mensen toch naar doen! Dierenmishandeling? Dat gaat wel erg ver.
    Ik zou mijn kat ook NOOIT naar een pension doen. Daar is een kat echt niet gelukkig
    TS, heb je niet familie dus in die 2 weken 3x ofzo kunnen komen kijken of zeker alles goed gaat?
    Of iemand in de straat? Dat je alleen een sleutel geeft vd poort. Zodat ze in de bakjes buiten wat nieuwe brokjes kunnen doen en even je kat aandacht kunnen geven :)
    Wij "passen" ook op de konijnen van 3 deuren verder. Geven ze brokjes en aaien ze even :) ze zitten buiten dus hoef ook niet in hun huis te zijn etc

8. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.191
    1.396
    113
    Ik heb een kat die heel goed alleen kan zijn en ook buiten zn behoefte doet. Jaren geleden toen ze nog jong was deed ik het ook zoals jij van plan was. Alleen kwam een vriendin dan 1 of 2x in de week kijken om voer en water bij vullen (ook niet vaak dus). Ik zette gewoon bakjes met brokken neer en water, maar drinken deed ze vooral buiten. Zware dierenmishandeling dus :rolleyes:.
    Nu zou ik het niet meer doen, omdat ze inmiddels 16 jaar is (ja, zelfs katten die het erg slecht hebben worden zo oud ;)), maar als ik haar naar een dierenopvang doe weet ik zeker dat ze gestrest is en het nu misschien zelfs niet meer overleefd.

luckynumber4 vindt dit leuk.
  9. luckynumber4

Nee, er is helaas echt niemand. Waarschijnlijk wordt het het kattenlogeerhuis hier bij de dierenarts, als er nog plek is. Daar heb ik nog wel vertrouwen in.

10. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw

Ja natuurlijk dierenmishandeling. Een beest twee weken alleen laten zonder toezicht is verwaarlozing en dat is mishandeling. Je laat je kind toch ook geen 2 weken alleen als ie 12 is en wel zelf zn brood kan pakken. En een 12 jarige kan nota bene nog appen en bellen. Een kat kan niet zelf en dierenarts bellen als ie ziek of gewond is.

Het idee zeg.

mamabri, Tuttebella en Zara75 vinden dit leuk.
  11. Wensmamma

Wensmamma Fanatiek lid

4 jun 2013
    2.347
    993
    113
    Zo'n katten oppas aan huis vind ik echt ideaal. Ik woon in een appartement en heb weinig contact met de buren. Heb een vrouwtje gevonden die de hele stad doorkruist om oa katten eten te geven, aandacht te schenken en de kattenbak uitscheppen. Kat kan gewoon helemaal happy thuis blijven en krijgt ook nog portie aandacht. Geen stress van brengen naar een pension oid. Top toch.

Ik vind het trouwens ook overdreven om het woord dierenmishandeling te laten vallen als je een kat die voornamelijk buiten en solitair is 2 weken alleen laat, maar zou het zelf nooit doen (als ik een buiten kat had). Ook katten die solitair zijn hebben echt nog wel, misschien ongemerkt, behoefte aan aandacht.

12. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    TS gelukkig heb je bedacht dat het echt een no go is. Ik hoop dat ke snel een passende oplossing vind die vooral voor je kat heel goed is en waar jij dan ook
    Mee kunt leven.

luckynumber4 vindt dit leuk.
  13. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.125
    2.961
    113
    Vrouw
    Ik vind het inderdaad ook echt veel te lang, of je kat nu een buitenkant of een schootkast of wat dan ook is. Wat als het diertje ziek wordt in die 2 weken? Onze kat had laatst oorontsteking, ik heb een kat nog nooit zo hard horen gillen. Je moet er niet aan denken dan net 2 weken niet thuis te zijn.
    Als je aan huisdieren begint weet je dat je met vakantie en dergelijke komt te zitten.. dus dan maar de "stress" van een dierenpension, of iemand die elke dag even checkt of alles nog goed gaat. Kan misschien ook iemand van school zijn, of een meisje vanaf een jaar of 10/12 ik roep maar wat.
    Pension zou ik ook niet heel erg lang meer mee wachten, zit zo vol!
    Misschien woont er 1 van de zp dames in je buurt die wil helpen?
    Ik weet niet in welk deel van Nederland je woont?

14. Treez

Treez Niet meer actief

Goed dat je van gedachte bent veranderd. Ik weet niet wanneer je op vakantie gaat, maar de goede pensions zitten vaak al maanden van te voren vol in het hoogseizoen. Wacht niet te lang met zoeken.

15. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.191
    1.396
    113
    Kunnen zij niet af en toe bij je kat komen kijken? Als je uitlegt dat hij beter niet naar een opvang gaat.

16. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.049
    16.562
    113
    Kijk even naar dierenhotel Marijke. Dat is het enige dierenhotel waar ik mijn katten aan toevertrouw we rijden er meer als een uur voor, maar het is het echt waard (vinden wij) Ze schrijven ook een stukje over je kat en houden je via whatsapp op de hoogte.

17. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dit vind ik ook. Water moet ook gewoon vers en de kattenbak moet leeg.

Geen broer of zus ofzo die om de twee dagen ff aan kan gaan?

Zo'n apparaat is wel prima, maar controle van de rest lijkt me ook cruciaal.

18. Rannie

Rannie Actief lid

21 dec 2012
    442
    56
    28
    Vrouw
    Ik weet niet waar je woont, maar in Den Haag hebben we stichting Kattenzorg Den Haag die een vakantiedienst aanbiedt. Dit houdt in dat er vrijwilligers zijn (zoals ik) die ten tijde van vakantie, ziekte of ziekenhuisopname voor een kleine vergoeding voor de katten zorgen.

Wellicht is er bij jou in de buurt ook zoiets?

19. luckynumber4

Ik woon in een klein gehucht in Overijssel, zulke dingen moeten hier nog uitgevonden worden:D ik heb haar inmiddels ingeschreven bij de dierenarts/kattenlogeerhuis.

@Beheer van mij mag er wel een slotje op als dat kan

Zara75, Treez en KleineLai vinden dit leuk.
  20. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Als een kat vaker buiten is dan binnen zou ik zeker niet een pension doen!
    Je kat wordt in een kooi gezet bij andere katten....brrr.....nee.
    Familie, buren inschakelen. Of een briefje bij de winkel ophangen.

Deel Deze Pagina