Stuitbevalling of keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door Tinkelbel, 16 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Misschien dat ik binnenkort moet kiezen of ik een stuitbevalling wil of keizersnede. Ik ben benieuwd wie met 1 van beiden of beiden ervaring heeft: wat waren jullie afwegingen t.a.v. keuze (als je die had) en hoe hebben jullie het ervaren?

2. misa

misa Niet meer actief

Geen ervaringen en het lijkt mij een hele nare keuze... Maar ik denk dat ik geen draaipogingen zou willen doen. Veel te eng en onnatuurlijk lijkt mij. Allerlei 'bijgelovige' achtige dingen wel. :)
    Maar uiteindelijk denk ik dat ik voor de veiligere optie zou kiezen: keizersnede. :)

Hopelijk komen er nog mensen met wel ervaring in deze keuze..!
    Ik zou je goed laten informeren. Succes. :)

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hmm miss heb je hier wel iets aan .. Misschien ook niet...

Ik ben in stuitligging ter wereld gekOmen..
    Mn moeder heeft er maar 5 uurtjes over gedaan
    Met een knipje... Dat was alles en is helemaal Prima verlopen :)

4. misa

misa Niet meer actief

Fijn om te lezen dat dat zo kan gaan sam..!
    Maar ik denk dat het ook wel erg realistisch is dat een stuitbevalling veel risico's met zich mee brengt.
    Misschien iets te bang daarvoor door te veel kinderen met zuurstofgebrek te hebben gezien (niet dat dat persé door stuitbevalling is gekomen hoor..!!!)

5. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Bedankt voor de reacties tot dusver.
    Iemand meer info.....? Wat zijn de voors- en tegens om m.b.v. keizersnede of stuit te bevallen? Iemand ervaring? Op grond van welke overwegingen heb je keuze gemaakt?

6. simple

simple Bekend lid

3 dec 2010
    951
    0
    0
    limburg
    Heb je nog geen geplande keizersnede voorgelegd gekregen dan? Ik zie dat je bijna 38 weken bent. Hier doen ze rond de 38 weken namelijk al de keizersnede bij stuitliggingen. Tot wanneer wachten ze dan bij jou met plannen wat het gaat worden?

Ik zou een stuitbevalling toch eng vinden op de een of andere manier. Sowieso eindigt rond de 80 % alsnog in een keizersnede.

7. Bika

Bika Niet meer actief

Heb het er hier thuis ook wel eens over gehad, man is arts en is helemaal voor stuitbevallingen. Hij heeft er een aantal gedaan en zegt dat die beter verliepen dan sommige gewone bevallingen. Uiteindelijk mag ik zelf beslissen mocht het bij ons aan de orde zijn en mijn gevoel zegt dan weer ks, zou toch een ramp zijn als hoofdje toch te groot blijkt te zijn en het lichaam is er al uit? ks lijkt mij gewoon veiliger, maar een stuitbevalling schijnt dus heel erg 'prettig' te kunnen zijn. Je hebt in ieder geval geen buikwond daarna, dus je herstel is veel sneller.

8. Doe

Doe Lid

3 jun 2010
    60
    0
    0
    Hoi,

Mijn kleine meid lag tot 34 weken in stuit en toen heb ik eens gelezen op de site www.stuitekindjes.nl
    Daar staan verhalen van zowel gewone bevallingen als keizersnedes. Misschien heb je daar iets aan.
    Succes!

9. Meisje1982

Meisje1982 Actief lid

5 jan 2010
    257
    0
    0
    Hey,

Ik heb vorrig jaar de zelfde keuze moeten maken.
    Ben wel voor de draaipoging gegaan. Maar eerlijk is eerlijk, dat zou ik nooit meer doen. Het is een hoop gesjor aan je lijf en ik had een hele makkelijke zwangerschap tot dat moment. De dag evroor was ik nog met de verbouwing in huis bezig maar na de draaipoging heb ik alleen maar op de bank gehangen. Voelde me zo slecht. Na 3 dagen begon het echt te rommelen. de 5e dag Wilde de kleine zelf komen. Inmiddels had ik gekozen voor een KS. Dit omdat de GYN heel eenvoudig stelde: stuitbevalling is risico voor het kindje, KS voor de moeder. Mijn moedergevoel sprak en zei: ik kan het meeste risico dragen. uiteindelijk echt de beste beslissing geweest. Mijn kleine had twee keer de navelstreng om zijn hoofd n zat goed vast. Zelfs met de KS moest er nog behoorlijk gewrikt worden. Een stuitbevalling was nooit goed gegaan... voor mij staat het vast, als ik dit ooit nog een keer meemaak. Kies ik direct voor een KS.

10. bloem86

bloem86 Fanatiek lid

31 jan 2011
    1.004
    0
    0
    jeetje lijkt me wel een lastige keuze.
    zelf heb ik hier geen ervaringen mee maar heb er wel over nagedacht voor het geval dat...
    dan zou ik gaan voor een keizersnede..hoe graag ik ook een gewone bevalling zou willen.
    vanwege de veiligheid (voor mijn gevoel) voor het kindje.
    Suc6 met de keuze mocht je die moeten maken!

11. Susan27

Susan27 VIP lid

14 jan 2009
    8.419
    0
    0
    Mijn zoontje is 5 uur na het breken van mijn vliezen in onvolkomen stuit, met de beentjes in de nek, ter wereld gekomen.
    Wel met een knip maar geen getrek oid.

Nu was hij nog geen 36 wkn en 2850 gram dus dat heeft wel geholpen.
    Ook kwamen ze er met 8 cm pas achter dat hij is stuit lag en toen was er geen weg meer terug.

12. canisi27

canisi27 Lid

21 feb 2011
    88
    0
    0
    Ik heb vorige week ook te horen gekregen dat ons meisje in onvolkomen stuitligging ligt. Ik heb straks een afspraak bij de verloskundige. Vind het allemaal best spannend. Ben bang dat mocht het niet draaien dat ik ook een keuze moet maken. Weet ook nog niet of ik wel een voorstander ben van laten draaien enz...
    Stuitbevalling lijkt mij verschikkelijk. Gewoon het idee dat eerst kontje eruit komt enz.... Laten draaien lijkt me ook verschikkelijk, dus weet het allemaal niet meer!!! Ik schrok wel vorige week maar goed.

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier is het op advies van de gynaecoloog een geplande keizersnee geworden.

Ons zoontje lag in een onvolkomen stuit. Met 37 weken en 4 dagen een draaipoging gehad. Maar die is niet gelukt. Ik zal trouwens ook niet gauw weer daarvoor kiezen. Vond het vrij pijnlijk. De gynaecoloog hing helemaal in mijn buik te duwen. Had echt het gevoel alsof hij een orgaan via mijn buik dwars door mijn rug naar buiten wilde duwen.
    Overigens was ik al vrij ver in de zwangerschap voor de draaipoging, had ik van mezelf een erg strakke buik en lag mijn placenta aan de buikzijde bovenin. Dit alles bemoeilijkte de draaipoging.

Aangezien ons zoontje nogal groot werd geschat (vooral zijn hoofdje) en gezien mijn kleine lengte (1.55 m) en de kans dat mijn bekken te smal zou zijn, vond de gynaecoloog het geen goed idee dat ik een stuitbevalling zou ondergaan.

Vandaar een geplande keizersnee bij 38 weken en 4 dagen.

14. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Vandaag controle gehad. Kindje lag nog steeds in stuit. Ik heb besloten geen stuitbevalling te willen. Dan maar een keizersnede. Kindje bleek vandaag bij 38 wkn namelijk al 8 pond te zijn :$. Ik mag nog even wachten. Als ik ontsluiting krijg gaan ze nogmaals een draaipoging doen en dan kan ik hopelijk normaal bevallen. Draaipoging 2 wkn geleden gehad en dat viel mij reuze mee. Was zo gebeurt. Kleine is alleen zelf weer terug gedraaid.
    Wel apart dat elk ziekenhuis en gyn eigen protocollen en regels hebben. Gyn vroeg mij vandaag overigens wel wat ik zelf wilde. Voor nu nog maar even doorlopen en hopen op gewone bevalling. Kindje maakt het nog steeds goed.

15. Kanelly1981

Kanelly1981 Actief lid

7 aug 2010
    249
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Tinkelbel, volgens mij heeft elke zkh idd z'n eigen protocollen, wij hebben ook gevraagd of het niet kon om bij 39 weken ofzo te draaien, omdat dat bij mij ook makkelijk ging(kleine is 3 maal gedraaid en weer terug) en dan in te leiden. Maar dat doen ze hier niet, want dan is het nog niet ingedaald ofzo.

Dus daarom wordt het bij mij een geplande keizersnede!

16. xMissyx

xMissyx Actief lid

16 jan 2011
    132
    0
    0
    Friesland
    Gister bij de verloskundige geweest, mijn mannetje ligt op dit moment ook nog in een onvolkomen stuitligging. Twee weken terug lag hij ook al zo. Als hij over 2 weken nog zo ligt, zal ik ook een keuze moeten maken tussen een keizersnede en een draaipoging.
    Eerlijk gezegd had ik hier de hele zwangerschap nog geen rekening mee gehouden en valt het me best rauw op mijn dak, om zo maar te zeggen. Ik heb dan ook nog geen idee waar ik voor zou kiezen. Ik blijf hier maar even meelezen voor eventuele tips oid ;)

17. Tinkelbel

Tinkelbel Actief lid

4 sep 2008
    253
    0
    0
    Kanelly1981: Ze gaan bij mij poas draaipoging doen zeiden ze als ik ontsluiting heb. Eerder kunnen ze inderdaad niets doen. Inleiden kan dan ook niet. Dus ik wacht nog even en anders ga ik ook voor keizersnede.

Hebben ze bij jou de keizersnede al gepland?

Gyn gaf overigens wel nadrukkelijk bij mij aan dat als mijn vliezen nu knappen ik per direct moet gaan liggen ivm naar beneden zakken van de navelstreng. Dat idee maakt dat ik er ook niet te lang mee door wil lopen. Bovendien is het de vraag tot wanneer draaien nog mogelijk is.

Sterkte en succes verder! Spannend.

18. Madeliefje1987

Madeliefje1987 VIP lid

13 okt 2010
    6.203
    7
    38
    Zuid Holland
    Hier ook de kleine nog in een stuit! Ben benieuwd of het nog gaat draaien!
    Moeilijke beslissing om KS of een gewone stuitbevalling. Ik zou het vooral af laten hangen aan wat de gyn het beste vindt in je situatie. Hebben ze zelf niet zoveel vertrouwen in een stuitbevalling, dan zou ik een KS doen. Maar het is een lastige beslissing!

19. Kanelly1981

Kanelly1981 Actief lid

7 aug 2010
    249
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Ja bij mij staat de KS al gepland, volgende week woensdag. Gisteren weer controle gehad, ze ligt nog steeds hetzelfde. Ik verwacht niet meer dat ze anders gaat liggen na al die weken.

Stuirbevalling zie ik echt niet zitten, daarom gaan we voor de KS..enige jammere vind ik dat ik geen "normale" bevalling meemaak. Maarja onze babies komen er wel puntgaaf uit haha..

Vind het ook erg spannend allemaal, je leeft echt naar de datum toe zo.

20. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    Nou, was voor mij geen moeilijke keuze geweest: absoluut een keizersnede!

Deel Deze Pagina