Goedemorgen, Ik ben nu 31 weken zwanger van ons derde kindje. Het is de eerste keer nadat we vorig jaar ons tweede dochtertje zijn verloren. Met 36+6 weken zwangerschap voelde ik geen leven meer en na meteen doorgestuurd te zijn naar het ziekenhuis door mijn eigen VK bleek ons meisje geheel onverwacht overleden te zijn. Er is nooit een reden gevonden waardoor ze is overleden. Wel was er een bacterie gevonden bij de kweekjes; E.coli type K1, maar omdat ik niet doodziek was, de bacterie daarna bij mij niet werd aangetroffen en de placenta en de vliezen er goed/normaal uitzagen werd dat een 'toevalskweek' genoemd. Ik zou hem wel dragen, maar het was niet de oorzaak van IUVD. Met 28 weken hebben ze wel een kweekje gedaan en met 34 weken doen ze dat weer. Met 28 weken was de cervixkweek goed. Evengoed ben ik best zenuwachtig. Ik sta elke morgen op met een automatisch 'handen naar de buik' en wachten tot ik leven voel, elke avond voor ik in slaap val is dat hetzelfde. Tussendoor ook verschillende keren. Ik ben ook bij mezelf naar oorzaken aan het zoeken geweest. Vrij onzinnige dingen misschien. Bijvoorbeeld straling van draadloos WIFI-apparatuur of gewoon iets in dat ik een keer te boos ben geweest tegen onze oudste dochter. Nu is er wel aangeboden om vanaf 32/34 weken CTG's te gaan maken. Dat mag volledig naar wens, als ik wil elke dag. Ik heb wel om en om controles bij gynaecoloog en verloskundige, dat is nu nog elke 2 weken, maar na de 34 weken wil ik dat eigenlijk wekelijks. Zowel VK als gyn omdat wij dat zelf prettig vonden. Nu we steeds dichterbij de eindstreep komen vind ik het toch wel steeds spannender worden. Ik ben zelf een vrij volgzaam iemand en mijn gyn heeft voorgesteld om te kijken of ik kan worden ingeleid vanaf 38 weken. Dit omdat hij graag al een beetje ontsluiting ziet zodat als ik wordt ingeleid de baby dezelfde dag geboren wordt. Op dit moment ben ik daar nog niet op in gegaan, het duurt nog zo lang. Maar eigenlijk wordt ik daar wel een beetje zenuwachtig van. Ik zou liever mijn baby nu geboren laten worden, veel te vroeg maar levend, dan een fractie van een seconde te laat zijn. Nu wil ik het niet letterlijk nu, de risico's van vroeggeboorte en de mogelijke complicaties (ook op lange termijn) wil ik ook niet opzoeken. Maar zo rond 36/37 weken had van mij wel gemogen. Nu is het ook zo dat als ik nog geen ontsluiting heb van mezelf er ook nog niks gebeurd en dan zou ik nog tot de 40 weken, of zelfs verder, door kunnen lopen. Al heeft de gyn wel gezegd dat hij verwacht, omdat het niet de eerste is, dat het na die 38 weken wel vrij snel mogelijk zal zijn. Nu is dus mijn vraag; kan ik ook vragen aan de verloskundige of ze me alvast zou willen strippen als ik 37 weken ben? Kijken of het dan al een stukje geholpen kan worden? Er zijn genoeg lotgenoten die door hetzelfde wel al rond de 37 weken worden ingeleid en geen gyn die daar moeilijk over doet. Ik maak ook geen lichte baby's, dus daar hoeven we het ook niet voor te laten. (onze oudste met 39+3; 3545 gr, onze jongste IUVD met 36+6, geboren 37+2: 3170 gr, deze baby werd met 30+2 1600 gr geschat). Of misschien kan u uitleggen waar die grens van 38 weken vandaan komt? Ik dacht namelijk dat een kindje al geboren mocht worden bij 37 weken. Bedankt! Met vriendelijke groet,
Hoi, Wat een heftig verhaal. Ik begrijp je onzekerheid heel goed. Wij hebben hier zelf ook ervaring mee helaas. Strippen kan alleen als je al ontsluiting hebt, maar werkt vaak niet voor de 40 weken, soms. Dus ik geef je weinig kans van slagen met dat. Een kind mag vanaf 37wkn komen, maar vaak hebben die kindjes meer problemen. Geen ernstige problemen hoor. Maar ze zijn net niet volgroeid genoeg om lekker zich zelf op temperatuur te houden, de zuigreflexen zijn minder waardoor ze minder goed drinken en ze zien snelle geel. Ze kunnen minder hebben. Bij 38 wkn valt dit vaak erg mee. Ik denk dat daar een beetje de grens vandaag komt, maar ik kan het je niet met zekerheid zeggen. De gyn bepaald echt dit beleid. Ik snap dat het een spannende periode voor je is en je het liefst het kindje zo snel mogelijk er uit hebt, maar ik denk niet dat het echt zinvol is. Er is natuurlijk veel kennis hierover en als dat een veiligere optie zou zijn, dan zouden de artsen dat ook zeker doen! Je kan iedere dag CTG's laten doen, maar ook die kunnen je niets beloven, het blijven moment opnames. Een IUVD is zo onvoorspelbaar en dat maakt het heel moeilijk om het te kunnen zien aankomen en te voorkomen. Heel veel succes! groeten Evelien
Beste Evelien, Bedankt voor je antwoord! Dankzij je antwoorden kan ik het allemaal toch weer wat anders bekijken! Nuchterheid en angst wisselen zich toch erg af in deze zwangerschap. Ik begreep ook al dat als je kindje goed beweegt de CTG eigenlijk ook automatisch goed is. Dat is ook wel fijne wetenschap. We gaan het afwachten, de laatste loodjes in zicht. Nogmaals bedankt!