Psz basisschool keuze

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Snies, 12 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Ik weet even niet zo goed waar ik het anders moet neerzetten.

Zoals het er nu voor staat heeft mijn oudste eindelijk na de zomervakantie een plekje op een school.
    Dus we kunnen nu kijken naar een psz voor de tweeling.
    Maar waar mijn oudste dan straks op school komt heeft een andere organisatie psz,kdv,bso etc dan waar mijn oudste nu bij zit.

Nu is het gebruikelijk om de psz te kiezen waarbij je straks ook je kind naar de basisschool doet, en ik wil ze uiteindelijk ook gewoon alle 3 op dezelfde school hebben natuurlijk.

Maar ik ging dus zoeken op tarieven en schrok mij eigenlijk dood. :eek:
    Onze gemeente heeft één verdieners regeling voor ouders die geen kinderopvangtoeslag krijgen waardoor een peuterspeelzaal ook betaalbaar blijft.
    Op dit moment hebben zij geen vve indicatie wat betekent dat ze maar 2 dagdelen gebruik mogen maken van de psz. Bij vve indicatie krijgen we een 3e en eventuele 4e dagdeel gratis van de gemeente.

Nu ging ik prijzen vergelijken tussen die nieuwe organisatie en de oude waarbij de oudste nu zit.
    En dat zou betekenen dat we bij zijn nieuwe school dan 120 euro meer moeten betalen dan bij de oude organisatie.
    Zij rekenen het 2e kind niet met korting wat de huidige organisatie wel doet en hun tarieven zijn al hoger dan van mijn zoontje zijn organisatie nu.
    Dus voor 2 kinderen met 2 dagdelen zijn we dan 200-+ euro kwijt, wat bij de huidige 80 euro zal zijn.
    Voor vve indicatie zouden we bij huidige 50 euro kwijt zijn voor twee kinderen en bij de nieuwe 130 euro.
    Ik vind dat nog al wat...
    Wordt berekend op ons jaarinkomen.

Nu zitten we dus te twijfelen kiezen we voor de huidige organisatie opnieuw en dan uiteindelijk naar dezelfde basisschool als de oudste of doen we direct de organisatie die aansluit bij de school.
    We kunnen er voor kiezen om van de oude organisatie er één te kiezen in de buurt van de nieuwe school alleen zit ik in de knoop met vooral de breng tijden van beiden scholen.

Bij de nieuwe school aanmelden bij de psz kunnen ze wel makkelijker aangemeld worden op hun basisschool omdat ze in hetzelfde gebouw zitten want het is hier wel zo dat je eigenlijk een psz kiest zodat er onderling makkelijker informatie van je kind doorgespeeld kan worden naar een kleuterjuf of intern begeleider.
    Via een andere locatie moet dat allemaal met toestemming en overdracht.
    Maar ik voel mij dan echt een dief van mijn eigen portemonnee en vindt het eigenlijk niet waard die 200 euro voor 2 ochtenden.
    Enige praktische eraan is dus zelfde gebouw dus je red het in tijd om ze allemaal te brengen omdat de oudste mooi aansluit op de psz.

Tweeling andere locatie brengen ga ik het gewoon niet redden om ze allemaal op hun tijd te hebben gebracht.
    En tweeling begint eerder dan de oudste, dus tweeling later brengen betekent ruim een halfuur later en maken zij het kring moment niet mee.
    Man werkt gewoon en is dan al naar zijn werk dus moet het echt zelf doen.

Wat zouden jullie doen? Ik weet dat ze niet perse hoeven nog, maar zeker omdat ze zo close zijn vind ik het ook belangrijk dat ze met andere kindjes leren omgaan en niet alleen hun eigen taaltje ontwikkelen onderling.
    Want de nieuwe school zit ook verder weg omdat het helaas een hele klus was om voor de oudste een school te vinden die hem wilden hebben. (Heb ik hier toen over gepost)
    Dus als ik voor de huidige organisatie ga kies ik puur daarvoor een school in de buurt van de oudste zijn school om ze vervolgens met 4 jaar weer naar zijn school te doen.:confused:
    Maar dat die bedragen zo erg uiteen lopen had ik nooit verwacht want ze werken met dezelfde leerstof(zelfs dezelfde ouderapp:rolleyes:)
    Enige verschil is dat de oude in onze gemeente groter is en met meerdere scholen samenwerkt dan de nieuwe organisatie in onze gemeente en met hooguit 3 scholen samenwerkt.

Ik weet dat ik uiteindelijk zelf de beslissing moet maken, maar vraag mij gewoon oprecht af in hoeverre die twee dagdelen per week "het verschil" maken om extra te betalen ervoor omdat het praktisch beter uitkomt.
    Mijn oudste had vve dus dat was op advies van en logischerwijs kozen we een school dichtbij huis.
    Tot de dag vandaag wisten we niet beter of er was maar één organisatie hier die de psz, bso, kdv deed met de basisscholen. :roflmao:
    Dus ervaringsdeskundige die op een psz werken; maken twee dagdelen echt verschil dat het de moeite waard is wat betreft contact tussen psz en basisschool op dezelfde locatie of ben je dan daadwerkelijk dief van je eigen portemonnee als je die zelfde dagdelen elders goedkoper kunt krijgen maar alleen niet onder dezelfde locatie valt?
    Valt de zorgplicht ook onder de basisschool als je bij hun je kind op de psz aanmeld?

En wat is beter met 2,5 jaar of pas met 3 jaar? (Even er vanuit gaan dat consultatiebureau geen vve indicatie zal geven)
    Thuis houden tot aan de basisschool wil ik dan weer niet vind het namelijk erg belangrijk dat ze ook leren dat er meer is dan alleen hun samen. En zo kunnen we alvast bekijken of we er goed aan zouden doen om ze samen in een kleuterklas te plaatsen of niet.
    We hebben namelijk nog geen flauw idee of ze ieders een eigen spel en kindjes zouden kiezen of juist alleen met elkaar optrekken. Ook kun je dan makkelijker beslissen om een ochtend ze apart te laten gaan om te kijken hoe dat gaat is bij tweelingen toch anders. ;)

2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.884
    6.415
    113
    Ik zou gaan voor de goedkoopste optie waarbij je qua tijden ook uitkomt (soms zijn er bv ook middaggroepen, misschien is dat handiger?) - over die toestemming en overdracht hoef je je echt geen zorgen te maken, dat stelt niks voor (en die handtekeningen moet je ook zetten als ze bij een psz zitten waarna ze binnen het gebouw naar de basisschool gaan).

3. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Niet zo moeilijk doen en kiezen voor de goedkoopste optie die logistiek ook haalbaar is.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  4. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Hier is dochter van kdv naar psz gewisseld. Daarna ingestroomd op de kleuterklas ernaast om vervolgens 5 maanden later op een andere school in groep 1 in te stromen. Alle keren super makkelijk gewend en snel vriendjes/vriendinnetjes gemaakt.
    Ik zou dus kiezen voor de psz die goed te combineren is en straks instromen op groep 1 op de school van je keuze.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.321
    10.286
    113
    Onze peuterspeelzaal had niks te maken met onze basisschool. Ze konden met toestemming wel informatie op vragen aan de peuterspeelzaal.

We zijn daar ook eerder gestopt omdat ze niet konden geven wat onze zoon nodig had.

Dus gewoon doen waar jij je prettig bij voelt en. Financieel haalbaar is. Leuk als het daarna makkelijker is voor school maar dat kan ook prima als ze niet verbonden zijn.

We wisten overigens bij inschrijving van de peuterspeelzaal ook niet naar welke school hij ging. Was ook niet nodig hier.:)

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn oudste zat op een psz die bij een basisschool hoorde waar de meeste kinderen door stroomden en wij overwogen die school ook. Tot ik er met halen en brengen achter kwam dat het Tokkiegehalte er hoog was, ouders die elkaar uitscholden tot een heuse vechtpartij op het plein tussen moeders. Nou, en dat was nog maar voor 2 dagdelen dat ik daar kwam. Doei hè, mooi niet dat ik mijn kind daarheen zou brengen.
    De psz was prima en met 4 jaar is ze gewoon naar een andere basisschool gegaan. Binnen de kortste keren had ze daar genoeg vrienden en zo'n peuter overdracht stelt niet veel voor.
    Bij mijn zoon hetzelfde, ons huis stond al te koop (met die waardeloze huizenmarkt), wel daar nog naar de psz gegaan, wel een andere die dus bij de school van mijn dochter zat en in onze nieuwe woonplaats naar de basisschool. Allebei geen VVE-indicatie. Denk dat het weinig tot niets toevoegt om ze naar dezelfde psz te laten gaan als waar school bij zit. Kinderen passen zich over het algemeen snel aan en er komen er ook genoeg van een kdv, gastouder enz., die daar dus ook niet zaten.

7. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Zelfde gebouw als de oudste was vooral makkelijker qua heen brengen.
    Overigens ophalen weer niet..
    Want dan moet ik eerst de tweeling ophalen om vervolgens twee uur later weer terug te moeten om de oudste op te halen omdat zij met een continu rooster werken.
    Dus dan voor het halen is een psz dichterbij huis weer handiger voor maar 2 dagdelen omdat ik anders juist veel op en neer aan het gaan ben. :roflmao:

Helaas met de oudste wel negatieve ervaringen wat betreft de basisschool waar hij op de psz zat, omdat met bepaalde activiteiten het toch onder dezelfde school valt en je dan ook met de school zelf te maken krijgt.
    Gelukkig niet vaak maar goed de keren dat het wel zo was waren gewoon niet fijn. :)

Maar we kunnen eventueel omdat het maar om twee dagdelen gaat (helaas werken ze hier niet in de middag met psz) mijn man die twee dagen dan de tweeling wegbrengen en ik de oudste en hij wat later begint op zijn werk in overleg met zijn baas omdat ophalen mij wel omstebeurten lukt omdat ze niet tegelijk klaar zijn.
    Maar dat moet hij eerst overleggen.
    Want we zijn er wel over uit dat we niet voor hetzelfde leerprogramma onder een andere naam meer gaan betalen dan nodig is. Zeker niet nu het verschil meer dan 20 euro is.:thumup:

Voor de grap uitgerekend wat we dan vanaf 2,5 jaar tot hun 4 jaar bij beiden organisaties zouden betalen in totaal.. kunnen dat geld dan wel beter besteden.:oops:

8. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.546
    2.016
    113
    De psz waar ik werkte had op papier een IKC met een school waar wij bij zaten.
    In de praktijk kwam het er op neer, dat er vanuit school helemaal nul interesse was naar de pov en er ook nooit wat werd gedaan. Wij werden nooit ergens bij betrokken geweest wat er op school gebeurde, wij moesten overal zelf achteraan. Dus een samenwerking tussen een pzs en een school op papier zegt niet alles.

Ik zou vooral gaan kijken oo de psz, welke spreekt jou en de kinderen het meeste aan. Waar heb je het beste gevoel bij, daar zou ik voor gaan

9. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.879
    113
    Noord-Holland
    Ik ben na een derde van je verhaal al afgehaakt.. je denkt echt veel te moeilijk. Wat is haalbaar, wat is betaalbaar, wat is goed en leuk voor je kind? Afwegen en kiezen en gáán.

10. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.311
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Ik snap het niet helemaal, gaat je oudste ook naar de bso dan? Waarom kan de tweeling niet naar de goedkoopste psz en daarna gewoon naar dezelfde school als de oudste?

11. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Je houdt het wel spannend, @Snies :p

12. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Wat ingewikkeld!

Ik kies diegene die ons kunnen betalen, qua locatie en tijden gunstig is ivm ophalen oudste van school. De hele achterliggende organisatie zou boeit mij niets haha, of de school eraan verbonden zit nog minder.

Ik kijk eerst: welke spreken ons aan? Welke is niet schreeuwend duur? Nou bleek dat 1 afviel en nr 2 en nr 3 wel konden. Oke welke is qua tijden en locatie idealer? Ah nr 2. Zo gekozen. Hij gaat heen als hij ruim 2,5 jaar is. Wachtlijst was een jaar

Vero0504 vindt dit leuk.
  13. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Mijn oudste kon niet zomaar op een basisschool terecht (wil je dat hele verhaal lezen zoek even terug op dat topic)
    Die school zit niet op loopafstand.

En ik heb geen rijbewijs dus moet alles fietsend doen, dus logisch dat ik ze dan allemaal bij elkaar wil hebben zodat het voor mij ook te doen valt.
    Mijn oudste zijn school begint 8.45 en de psz 8.30 dus als ze allemaal uit de richting zitten ga ik dat natuurlijk nooit redden.
    En dan is iets kiezen wat misschien je het fijnste gevoel geeft ook niet zo simpel als dat in de praktijk gewoon niet haalbaar is.

Maar uiteindelijk hebben wij gekozen voor de goedkoopste organisatie en daarvan de dichtstbijzijnde gekozen van de oudste zijn school. (15 min fietsen met verkeer tegen)
    Alleen het komende schooljaar zit de oudste zijn school nog in een noodgebouw aan de andere kant dus tot die tijd springt mijn man bij om de tweeling af te zetten als ik de oudste weg breng omdat ik anders de oudste niet op tijd op school heb.
    Ze staan al ingeschreven en kunnen na de zomervakantie de dinsdag en donderdag direct al starten.
    Mochten ze met hun 2,5 vve nodig hebben dan ook de maandag.
    Mocht ik in de toekomst willen switchen dan is dat ook mogelijk maar gezien het grote prijsverschil voor dezelfde leermethode zal ik dat niet snel doen.

14. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Hier is niet veel keus in psz.
    Bij de 1 was 90% allochtoon dus dat viel af voor mij.
    De ander was duurder, maar wel een warme maaltijd. en bij de jongere kinderen ook luiers etc in begrepen.
    Ze was daar van 830 tot 1300 uur. Ze heeft nu deels dezelfde juffen, dat is wel fijn. En de psz zit op de school waar ze nu zit. Voor mijn dochter maakte dat de overstap makkelijker en kleiner. Maar dat hangt van je kind af.

15. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Precies. Zeker als het naar tevredenheid is.

16. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    En die overdracht naar school is echt niet zo ingewikkeld. Zijn bijna allemaal standaard formuliertjes. Dat is echt geen showstopper.

Deel Deze Pagina