Hoi! ik wil een oproep gaan doen voor een hulpje in de tuin. Een schoolverlater of iemand die net z’n diploma heeft gehaald ofzo.. puur voor onkruid plukken, blad opruimen, etc.. Wat is dan een schappelijk uurtarief?
Denk zelf ook eerder aan 10 euro per uur. Zoon krijgt dat ook bij mijn ouders als hij helpt in de tuin. En in de supermarkt hier betalen ze 6 euro als je 16 bent en dat is wel minder zwaar werk.
Nou ligt er een beetje aan wat je moet doen qua tuinwerk, maar heb zelf beiden gedaan en ik vind in de supermarkt minder zwaar.
Ik vind 5 euro per uur ook echt te weinig om heel eerlijk te zijn. Ook voor een 15 jarige. Want of je nu 15 of 30 bent; het werk wordt er niet anders van toch? onkruid verwijderen, blad opruimen, tussen de tegels verwijderen; het is best zwaar werk al dat bukken. ik zou ook aan 10-12.50 per uur denken. Tenzij je het zelf wilt doen ( gratis) of een echte tuinman wilt laten komen ( rond de 40 euro pu)
Onze 14 jarige helpt af en toe mee met klussen, buiten aan de schuur of in de tuin, hij krijgt daar 4 euro per uur voor en vindt dat best veel. Ik.zou voor een jonger iemand gaan, 13 a 14 en het dan op max 5 euro per uur houden. Bij de supermarkt bij ons mag je als 15 jarige werken voor 5 euro per uur, dan vind ik 5 euro voor een 13 of 14 jarige echt netjes genoeg.
Het werk wordt idd niet anders, maar dat is bij heel veel beroepen en bijbaantjes toch precies hetzelfde? Een 15-jarige verdient bij een bijbaantje minder dan bijv een 18-jarige, terwijl ze hetzelfde werk doen. Als je bijv een 15-jatige vind voor dit werk zou ik ongeveer hetzelfde geven als wat hij in een ander baantje zou verdienen. Misschien een beetje meer, maar zeker geen 10/15 euro. Als hij zijn werk goed doet en langer blijft kun je later altijd nog meer gaan geven, net zoals hij bij een supermarkt elk jaar omhoog gaat met zijn salaris.
Meen je dit nu serieus? Een 13 jarige aannemen om de kosten maar zo laag mogelijk te houden zodat je zelf het zware werk niet hoeft te doen? Want ja; tuinwerk is gewoon best zwaar en slecht voor je rug, moeten ze dan nog hopelijk 80 jaar mee verder. Daarnaast ga ik ervan uit dat het zwart betaald wordt, dus kind is niet verzekerd. No way dat ik dit mijn kind zou laten doen op deze leeftijd! Kinderen op deze leeftijd mogen alleen lichte werkzaamheden uitvoeren, dat is niet voor niets bij wet zo geregeld. Wil ik helemaal niet zeggen dat TS zware werkzaamheden geeft, maar als ouder kun je dat niet controleren wanneer je 13 jarige bij een vreemde zwart staat te werken. Als mijn kinderen dan bij willen verdienen helpen ze mij maar thuis in tuin en huishouden, dan weet ik tenminste zeker dat ze beetje normaal betaald krijgen en werk dat geschikt is voor deze leeftijd.
100% eens Degene die mijn kinderen voor 4 of 5 euro aan het werk willen in hun tuin, gaan het toch echt zelf moeten doen.
Dat klopt; een 15 jarige verdiend minder dan een 18 jarige, maar dat heeft vaak dan weet met iets meer ervaring en iets meer zelfstandigheid te maken. ik vind het absurd dat bijv een 18 jarige die hetzelfde werk doet als zijn 40 jarige collega ( en vaak ook nog eens de kutklusjes op mag knappen) zoveel minder verdiend. Heb ik altijd al gevonden. verdiensten hoor je te krijgen naar het werk dat je doet en niet alleen op basis van leeftijd vind ik
Baantje geeft garantie op rooster en werk. Dit is gewoon een klusje. En geen vakantie geld, geen doorbetaling bij ziekte etc.
Een 18 jarige kan idd meer werkervaring hebben. Hoeft niet. Tja ik ben heel nuchter erin: veel bijbaantjes zijn ongeschoold werk, waar je niet voor geleerd hoeft te hebben. Dat is dan vaak ook het simpelere werk. De kutklusjes zegmaar. Mijn tieners werken en doen idd gewoon die domme klusjes. Maar door hun werkhouding zijn de oudste twee zoons inmiddels wel een treetje hoger komen te staan dan menigeen van hun leeftijd. Ze doen lopende band werk, maar ze zijn beiden chef geworden. Wat inhoud dat ze een groep aansturen. Van zo'n bijbaantje leren ze een hoop. Klopt, maar een 13/14 jarige kan hier in de buurt niets anders vinden dan een folderwijk. Supermarkt is pas vanaf 15 jaar. Als mijn jongens dan zo in de zomermaanden met 12/13/14 haar bij iemand in de tuin een leuk zakcentje zouden kunnen verdienen zou ik dat top vinden. Mijn oudste zoon heeft dat als 14/15 jarige ook een tijd gedaan. Hij was het manusje van alles bij oudere mensen die hun grote tuin niet meer goed bij konden houden. Maar daarna is hij wel naar een ander baantje gaan zoeken. Zodat hij in de vakanties meer kon gaan werken.
Ik heb nu een jongen van 18 gevonden, die aangeeft wel wat ervaring met tuinieren te hebben en netjes werkt. We hebben 10 euro afgesproken. Morgen komt hij langs..
Ik ben het ook wel met jou eens; van bijbaantjes leren ze ook veel; op tijd komen, je aan regels houden, een goede werkhouding. ik vind er dus ook niks mis mee als een 15 jarige bij iemand helpt in de tuin, maar; tuinwerk is best zwaar, slecht voor je rug, vooral for lange slungels tegenwoordig die dan veel moeten bukken. Een gewone tuinman betaal je gemiddeld 35-55 euro pi voor. En ja, die legt ook de tuin aan voor dat geld, maar tuin onderhouden ben je dan ook 35-40 euro pu voor kwijt. ik vind om dan een kind van 15 af te schepen met 4 a 5 euro pu pure uitbuiting! Het staat niet in verhouding met een baantje in de supermarkt. Daar verdiend een volwassen kracht misschien 13 euro pu? Dan is het logisch dat een jongere wat minder verdiend , al vind ik daar ook de verhouding niet geheel eerlijk. maar van een reguliere kracht ( tuinman dus) van 35-40 euro pu naar 4 a 5 euro vind ik een lachertje