Sinds kort TBM, tips?!

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mississippi, 7 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Hoi ladies

Sinds vorige week donderdag ben ik officieel TBM :D

Merk dat ik hier best een beetje aan moet wennen. Ik wil van alles en doe uiteindelijk niet genoeg. Het is met een kleine dreumes sowieso lastig om iets in huis te doen als ze wakker is merk ik, en ik wil ook graag elke dag even met d'r weg iets leuks doen, waardoor ik dan weer tijd tekort kom om iets anders te doen voordat de oudste om 16 uur weer thuis is. Afijn, wie kan mij tips geven? Hoe delen jullie je dag/week in met kindje(s) onder de 4? Hoe zorg je dat je het huishouden bijhoudt? Wat voor leuke dingen doe je met je kindje(s) doordeweeks? Hoe plan je tijd voor jezelf om even te ontspannen? En wat doe je dan?

Alvast bedankt van deze nog zoekende mama :)

2. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Ik doe al het huishouden gewoon samen. Als de oudste op bed ligt, hang ik op de bank, met vaak één baby en soms allebei. Dan ga ik bewust niets in het huishouden doen dus. Verder rommel ik overdag gewoon een beetje aan. Als de tweeling lekker slaapt, geef ik m'n oudste een doek en neem zelf vaak wat dingen af. Zet haar naast me op het aanrecht en werk de afwas weg. Laat haar was aangeven terwijl ik het wegvouw of ophang. Ik laat haar rondjes rijden op de stofzuiger en ondertussen zuig ik. Ik sorteer en maak speelgoed schoon terwijl zij er mee speelt. En als ik niets huishoudelijke hoef te doen, spelen we samen of zij kijkt een filmpje terwijl ik eens ff niets doe. Heel veel dingen kan je samen doen met haar om je heen. Alleen je moet klein denken. Geen 3 wasmand wegvouwen maar alleen ff de handdoeken. Verder doen we niet alles samen hoor. Als ze lekker speelt, hang ik zelf de was wel op. Maar meestal scharrelt ze om me heen in de ruimte waar ik ben. Maar zoals ik zei, klein denken. Grote klussen opdelen in fases.

3. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik deed iets voor mezelf tijdens het slaapje, en huishouden snel tussendoor. Maar vooral: accepteren dat je het niet altijd bij kunt houden. Als tbm wordt je huis gewoon sneller rommelig en vies dan wanneer je werkt en kinderen deels op de opvang zijn. Loslaten loslaten loslaten :) en heb je even een momentje ineens, dan snel aan de poets :)
    Opruimen deed ik savonds: alles op de vaste plek, snel doekje over tafel, wc. Stofzuigen en klaar.

4. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik heb een redelijk strakke dagplanning. Dl (3) mag 's ochtends na ontbijt even zelf spelen (doet ze op school ook), en dan kan ik een uurtje (of 2 als ze lekker speelt) dingen doen (opruimen en stofzuigen etc). Soms wil ze helpen, krijgt ze ook een doekje. Daarna eten we brood/fruit en daarna naar buiten. Ze wil dagelijks naar de glijbaan/zandbak/park/pierenbad in de buurt, en rondjes door de buurt met loopfiets (boodschappen doen en hond uitlaten) en we gaan bijna wekelijks naar Artis of kinderboerderij. Binnen vooral knutselen of spelletjes doen. 's Middags doe ik in principe niks aan huishouden tot ze weer in bed ligt. Tijd voor mezelf is vooral 's avonds.

5. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Hier geen tbm maar op mijn vrije dagen laat ik na het ontbijt haar even zelf spelen en doe ik even de vaatwasser uit ruimen de ontbijtboel opruimen en de was in de machine. Dan even samen spelen, fruit eten en dan even boodschappen doen. Dan weer spelen en dan lunchen. Na de lunch gaat zij slapen en ga ik iets voor mezelf doen (werken, TV kijken, boek lezen etc) na het slapen weer fruit eten en dan samen een rondje lopen buiten of buiten spelen of ergens op bezoek of samen kleien etc. Daarna mag ze nog lekker FF zelf spelen en ga ik koken. Als ze dan gaat jengelen zet ik haar voor de tv. Dan avondeten na het eten naar bed.

6. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik heb altijd zo'n respect voor mensen die het voor elkaar krijgen om het huishouden te doen met een dreumes in de buurt! Die van mij doet eerst uitbraakpogingen omdat hij naar buiten wil (hij zit nogal hoog in zijn energie, zeg maar) en daarna helpt hij alleen op de minder efficiënte manieren mee: kastjes leeg halen, kapla uitstrooien, de stekker van de stofzuiger weer in laten rollen... :D
    Dus als hij wakker is, doe ik alleen de dingen die echt moeten: zijn hapjes maken en opruimen, vaatwasser uit- en inruimen, enz. De rest doe ik als hij op bed ligt. En de avond is voor mij.
    Op stap gaan we meestal 's ochtends en 's middags om zijn zussen te halen en dan tussendoor nog iets anders: boodschappen, de kinderboerderij, enz.

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ik deed gewoon het huishouden en zoontje keek dan tv of ging spelen of 'hielp' mee, met zijn middagslaapje ging ik de bank op om mezelf op te laden voor de rest van de dag (lichamelijk ook nodig vanwege mankementen) ...wat ik ook wel heb moeten leren is de lat wat lager te leggen, het hoeft niet elke dag spik en span te zijn.

En om een lang verhaal kort te maken, zie @Cathelijne1986 en @Elsie89 :D :)

8. vd21

vd21 Niet meer actief

Het huishouden mag ik altijd wel doen van mijn dochter (1.5). Dan gaat ze spelen of ze wil meehelpen met de was aangeven of als ik afwas krijgt zij ook een pan en borstel
    Als ik iets voor mezelf wil doen of op mijn telefoon, nee daar is ze het niet mee eens. ;) Dus tijdens haar middagslaapje doe ik helemaal NIETS behalve op de bank uitrusten.
    We gaan tussendoor vaak naar de winkel, speeltuin, strandje, samen met de hond wandelen..

9. tuc

tuc Niet meer actief

Proberen een vast schema voor jezelf te houden. Dat zorgt ervoor dat alles bijgewerkt is en je dus per dag maar heel even met alles bezig bent.
    Ik stof alles en dan met nat afnemen wel 2x per week. Als ik nl het stof van een hele week laat liggen ben ik veel langer bezig.
    Zo doe ik dat met allerlei klusjes..badkamer ook 2x per week...blijft tie altijd netjes en kijk je niet tegen zo'n klus op

10. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik ben geen thuisblijfmoeder, maar nu tijdens mijn verlof heb ik ook een ander ritme. Na het ontbijt maak ik schoon en daarna gaan we douchen en aankleden. Vervolgens fruit eten en dan op pad, bijvoorbeeld naar een vriendin, de speeltuin, kinderboerderij, eendjes voeren of winkels. Daarna thuis lunchen en even slapen. Ik ga tijdens zijn slaapje een boek lezen, muziek luisteren of internetten. In de middag gaan we of weer naar buiten een stukje wandelen of bij slecht weer binnen spelen... boekjes lezen, dansen op muziek, met de autootjes spelen etc. Ik wil minimaal 1 keer per dag op pad anders word ik echt zo sloom van dat gehang in huis.

11. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik probeer dingen te doen dat gelinkt is aan wat zij doen. Bv als ze in bad gaan, dan kan ik erbij gaan zitten kijken, maar dan verveel ik me ;) Dus terwijl zij spetteren, haal ik een doekje over het sanitair of sorteer de was alvast. Dit kan uiteraard pas sinds ze groter zijn, een peutertje moet je wel echt in de gaten blijven houden :) Wanneer zij lunchen, maak ik ondertussen meteen de keuken even schoon. Maar het is onrealistisch om te denken dat je huis piekfijn in orde is. Wanneer je kinderen niet naar de opvang gaan, wordt je huis veel viezer. Ze gaan nu allebei naar school, na het brengen fiets ik meteen door naar de supermarkt en haal de boodschappen. Dan zet ik de boodschappen weg en doe de was en de keuken. Daarna een snel rondje door de huiskamer en dan ga ik aan het werk (thuis). Soms sport ik ook tussendoor, maar dat doe ik liever waar de kinderen bij zijn, dan kunnen ze meedoen. Zij fietsen dan en ik ren er achteraan :D En verder? Neem je rust!! Echt hoor, als tbm kom je vaak helemaal niet aan jezelf toe. Toen ze klein waren kon ik niet eens naar de wc of mijn lunch opeten omdat er weer eens wat was. Nu ze naar school gaan zit ik veel beter in mijn vel. Ik vind het echt heel zwaar soms.

12. loesje26

loesje26 Bekend lid

5 feb 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Ik ben ook een TBM..
    Ik heb altijd (veel) gewerkt en ik voel me soms zo niet productief..
    Ik heb 3 kinderen (4 jaar, 3 jaar en 1 jaar), de oudste gaat naar school en de middelste 2 dagdelen naar voorschool en soms heb ik het idee dat ik alleen maar aan het rennen ben.
    Ik heb nu wel een beetje een vast ritme.
    Maandag breng ik de oudste naar school met de hele bups, dan gaan we door naar de AH voor de week boodschappen, dan gaat de jongste naar bed, de middelste speelt wat en dan rommel ik in huis, was draaien, keuken opruimen, was vouwen, etc. Dan oudste uit school halen, lunchen, oudste naar school brengen, jongste en middelste naar bed, ik ruim de rest van de lunch op, dan kijk ik 1 aflevering van een serie, zet alles klaar voor avond eten (bijv aardappels schillen en groenten schoonmaken), oudste uit school halen, kinderen spelen samen, eten koken, dan eten we meestal 18-18.30, kinderen in bad, 19.30 iedereen naar bed, dan nog laatste dingen in de keuken opruimen en om 20.30 kan ik eindelijk echt gaan zitten meestal..

Buiten de boodschappen ziet iedere dag er zo'n beetje uit, haha. Op woensdag is gelukkig mijn man vaak s middags thuis en vooral met mooi weer gaan we dan even weg.

Ik kan echt met recht zeggen, het is de zwaarste baan, minst gewaardeerd, je bent 24 uur per dag "aan", geen seconde voor jezelf, maar ik vind het heel fijn om zo mijn kids te zien groeien en niets te missen van ze, ze zijn maar 1 keer klein:)

Maar wat de anderen ook zeggen, zorg voor momentjes voor jezelf, al is het 5 minuten om een kopje koffie te drinken even op Facebook te kijken of iets anders en als de kids slapen of lekker bezig zijn, ga even zitten..
    Mijn man zei gisteren nog, hoe kan het dat jij meer conditie hebt dan ik, (ik sport nooit) maar dat komt omdat ik nooit zit, ik loop 500 keer trap op trap af en ben altijd in de weer..

Deel Deze Pagina