Mijn partner en ik zijn aan het kijken voor een huis. We wonen nu in Nederland, ongv een half uurtje rijden van Duitsland af. Misschien willen we kopen in Duitsland, omgeving kranenburg. Wie woont er in Duitsland of heeft er ervaringen/info over? Hoe bevalt het? Hoe zit het met kinderopvang, crèche en scholing of kan ons kind (nu nog baby) beter naar school in NL gebracht worden? Hoe zit het met kinderen in omgeving kranenburg? Veel jonge (evt NLse) kinderen, of vooral volwassenen? Onze baby blijft mogelijk enig kind, het moet dus niet eenzaam worden.
Wij wonen sinds 7,5 jaar in Duitsland, stukkie noordelijker dan waar jullie het zoeken, ik heb dan ook geen ervaring in die regio. Ons bevalt het prima, kinderen gaan naar Grundschule en KinderGarten. De jongste mag volgend schooljaar ook naar de Grundschule. Wij willen hier voorlopig ook nog echt niet weg. Ondanks dat we maar 6 km van de grens wonen en misschien iets van 8 km van de meest dichtstbijzijnde lagere school, hebben wij bewust gekozen voor een Duitse school. We hebben ons in D gevestigd en dan vinden wij ook dat je moet integreren in de gemeenschap en het leven aldaar. Mbt je vragen: * School/KiGa: afhankelijk van of je tijdelijk of "voor altijd" naar Duitsland gaat. zie ook mijn gedachtegang hierboven * Kinderopvang is wezenlijk goedkoper als in NL, en als je geluk hebt en je voldoet aan de voorwaarden van de BD, dan krijg je ook nog toeslag Maar houd er wel rekening mee dat je mogelijk meerdere opvangadressen nodig hebt ivm openingstijden. Hier in het noorden (in de dorpen) is het over het algemeen wat lastiger om voor hele dagen opvang te krijgen. * mogelijk heb je ook recht op aanvulling Kinderbijslag naar het Duitse nivo... scheelt echt een aardig bedrag. Oh ja aanvullend: je geeft aan dat je kind liever niet eenzaam mag worden.... dan zou ik er toch echt voor kiezen je kind in D naar Duitsland te laten gaan, in het dorp waar je gaat wonen!!! Wanneer je je kind in NL naar school laat gaan en je woont zelf in D... geheid dat je kind dan weinig speelafspraakjes zal hebben. Vanuit NL gedacht: het woont te ver weg. Vanuit D gedacht: spreekt geen Duits en ze hebben dan vaak al hun eigen kringetje.
intressant ik lees even mee. Ook wij willen heel graag naar duitsland, maar wij wonen een eind van de grens, dus mijn man zal daar werk moeten zoeken. Het liefst gaan wij dan naar de hartz toe, dus daar heb je geen nederlandse scholen. We hebben ook gekeken om bij de grens te gaan wonen en dat mijn man in nederland blijft werken o f ik in nederland ga werken, maar het blijft een moeilijk dillema. Vooral ook omdat onze dochter van nu 4 jaar kampt met een taal/spraakachterstand en ook haar woordbegrip niet optimaal is, wat gebeurd er als we dan naar duitsland gaan en ze ook nog een nieuwe taal erbij moet leren. Ook haar gezondheid maakt dat we deze stap nog niet genomen hebben, maar het blijft zo kriebelen. Ik heb nu gewoon heimwee naar de hartz iets wat ik nooit heb als ik van vakantie terug kom, want ik ben het liefst thuis in mijn eigen huisje enz. Hier zal het dus helaas geen emigratie naar duitsland worden, maar de droom en wens blijft er wel.
Laat je dan wel goed voorlichten over diverse mogelijkheden, zeker wanneer je een kind hebt met een rugzakje. Er zijn veel dingen mogelijk hoor. Extra begeleiding etc wordt juist heel vaak in de vertrouwde schoolomgeving gegeven. Anderzijds is er voor bepaalde aandoeningen niet altijd even veel aandacht (heb ik gehoord) Een dame die hier een aantal jaren geleden op t forum was (misschien nog wel hoor) is met haar gezin juist teruggekeerd naar NL omdat er voor hun kind met, ik meen ADHD of ADD, juist veel te weinig mogelijk was. En dat dit in NL beter was geregeld.
Dankjewel voor de uitgebreide reacties! Hier kan ik al wat mee vooruit. Meer reacties en info en tips zijn nog van harte welkom.