Mijn partner en ik zijn aan het kijken voor een huis. We wonen nu in Nederland, ongv een half uurtje rijden van Duitsland af. Misschien willen we kopen in Duitsland, omgeving kranenburg. Wie woont er in Duitsland of heeft er ervaringen/info over? Hoe bevalt het? Hoe zit het met kinderopvang, crèche en scholing of kan ons kind (nu nog baby) beter naar school in NL gebracht worden? Hoe zit het met kinderen in omgeving kranenburg? Veel jonge (evt NLse) kinderen, of vooral volwassenen? Onze baby blijft mogelijk enig kind, het moet dus niet eenzaam worden.
Wij wonen sinds 7,5 jaar in Duitsland, stukkie noordelijker dan waar jullie het zoeken, ik heb dan ook geen ervaring in die regio. Ons bevalt het prima, kinderen gaan naar Grundschule en KinderGarten. De jongste mag volgend schooljaar ook naar de Grundschule. Wij willen hier voorlopig ook nog echt niet weg. Ondanks dat we maar 6 km van de grens wonen en misschien iets van 8 km van de meest dichtstbijzijnde lagere school, hebben wij bewust gekozen voor een Duitse school. We hebben ons in D gevestigd en dan vinden wij ook dat je moet integreren in de gemeenschap en het leven aldaar. Mbt je vragen: * School/KiGa: afhankelijk van of je tijdelijk of "voor altijd" naar Duitsland gaat. zie ook mijn gedachtegang hierboven * Kinderopvang is wezenlijk goedkoper als in NL, en als je geluk hebt en je voldoet aan de voorwaarden van de BD, dan krijg je ook nog toeslag Maar houd er wel rekening mee dat je mogelijk meerdere opvangadressen nodig hebt ivm openingstijden. Hier in het noorden (in de dorpen) is het over het algemeen wat lastiger om voor hele dagen opvang te krijgen. * mogelijk heb je ook recht op aanvulling Kinderbijslag naar het Duitse nivo... scheelt echt een aardig bedrag. Oh ja aanvullend: je geeft aan dat je kind liever niet eenzaam mag worden.... dan zou ik er toch echt voor kiezen je kind in D naar Duitsland te laten gaan, in het dorp waar je gaat wonen!!! Wanneer je je kind in NL naar school laat gaan en je woont z